Polska szerokopasmowa - gonimy Europę

Kabel wciąż mocny (i coraz szybszy)

Według danych grupy badawczej Point Topic, pod koniec 2009 r. w Polsce było 4,785 mln stacjonarnych szerokopasmowych łączy internetowych (o 14,2% więcej niż rok wcześniej). W Europie pod tym względem wyprzedza nas siedem państw. Największym graczem na polskim rynku pozostaje grupa Telekomunikacji Polskiej (46% ogółu łączy według danych Point Topic). Druga jest Netia (11,7%), a trzecia UPC Polska (9,6%).

Wciąż największa liczba odbiorców szerokopasmowego internetu obsługiwana jest za pomocą łączy opartych na skrętce miedzianej (xDSL, ADSL) - 57% udziału w rynku (dane UKE). Liczba abonentów korzystających z tej formy dostępu systematycznie się zwiększa, choć, jak zauważają specjaliści, dynamika tego przyrostu maleje. Jak przekonują analitycy UKE, w okresie od czerwca 2008 r. do stycznia 2009 r. przybyło 170 tys. klientów ADSL. W kolejnym półroczu zanotowano jednak zdecydowanie mniejszy popyt na takie usługi. Najbardziej prawdopodobnym wytłumaczeniem tego faktu jest zwiększenie zainteresowania konsumentów usługami szerokopasmowymi dostarczanymi przez operatorów telewizji kablowych. Na znaczeniu zyskuje bowiem technologia DOCSIS/EURODOCSIS, dzięki której mogą oni oferować bardzo szybki dostęp do internetu dla swoich klientów. Ostatnie badania dowodzą, że obecnie co czwarty abonent (27%) telewizji kablowej, który wykupił pakiety kanałów telewizyjnych w sieciach kablowych, zdecydował się również na usługi internetowe (w ramach zestawów "triple play" lub "quadruple play"). Dzięki zintegrowaniu kilku usług, operatorzy kablowi mogą dostarczać łącza internetowe o wysokich przepustowościach (w dużych miastach nawet do 120 Mb/s) za stosunkowo niską cenę.

W przypadku rozwiązań xDSL barierą (oprócz miesięcznych kosztów) stają się również aspekty czysto technologiczne. O wzroście popularności sieci telewizji kablowych jako dostawcy usług internetowych, świadczą najnowsze statystyki. Według UKE dynamika przyrostu łączy w stosunku półrocznym wyniosła odpowiednio ok. 9% (czerwiec 2008 - styczeń 2009), ponad 8% (styczeń 2009 - czerwiec 2009) oraz 7,7% (czerwiec 2009 - grudzień 2009).

W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele PIKE (Polska Izba Komunikacji Elektronicznej). Dane tej organizacji pokazują, że w 2009 r. dziesięć największych sieci telewizji kablowych zdobyło ok. 220 tys. nowych klientów szybkiego internetu. Obecnie jest ich ponad 1,4 mln. Do najważniejszych graczy rynku telewizji kablowych zaliczają się: UPC Polska, Multimedia Polska, Vectra i Aster. Należy jednak mieć świadomość, że dostęp do internetu świadczony przez operatorów telewizji kablowych nie jest możliwy na terenie całego kraju, ponieważ są oni obecni przede wszystkim w większych miastach.

Mobilny dostęp napędza rynek

Wraz z rozwojem nowoczesnych, bezprzewodowych sieci dostępowych (3,5G/4G/IEEE 802.16e), najważniejsza zaleta połączeń stacjonarnych, jaką niewątpliwie jest szybkość przesyłania danych, traci na znaczeniu. Kable przegrywają w konkurencji ze swobodą połączeń mobilnych, ich rosnącą wydajnością i dostępnością. W 2009 r. światowy ruch w sieciach mobilnych wzrósł o 160%, osiągając poziom 90 PT (petabajtów) miesięcznie. Według prognoz specjalistów Cisco Systems, w 2014 r. liczba ta wzrośnie do 3,6 EB (eksabajtów) miesięcznie. Większość (66%) ruchu sieciowego generowana będzie przez przesyłanie materiałów wideo, co bezpośrednio będzie wynikało z udostępnienia użytkownikom szybkich sieci komórkowych (HSPA+/LTE).


TOP 200