Polska przejmuje obsługę biznesu

Eksperci Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) przewidują, że za kilka lat Polska może stać się liderem w zaawansowanych usługach dla biznesu.

Usługi biznesowe, które mogą rozwinąć się w Polsce

Zdaniem specjalistów ABSL, Polska może już wkrótce stać się światowym liderem zaawansowanych usług opartych na specjalistycznej ekspertyzie, takich jak:

- obsługa procesów transformacji biznesowej,

- zarządzanie ryzykiem,

- sporządzanie raportów i analiz,

- obsługa prawna, podatkowa i patentowa,

- zarządzanie projektami, badania i rozwój,

- wsparcie dla przejęć i fuzji,

- doradztwo.

Zagraniczne centra usług biznesowych ściągają do Polski coraz bardziej zaawansowane projekty. Naszymi atutami są wykwalifikowane, znające języki obce kadry, dobra lokalizacja i bezpieczeństwo prowadzenia biznesu. "Przyszedł czas na usługi typu Business Services 3.0, czyli wyjście poza proste transakcje. Chcemy ściągnąć do Polski usługi związane z procesami, takimi jak zarządzanie ryzykiem czy sporządzanie raportów i analiz" - mówi Krystian Bestry, wiceprezes ABSL, dyrektor zarządzający Infosys BPO Europe.

W zagranicznych firmach działających w polskim sektorze usług biznesowych pracuje dziś ok. 90 tys. osób.

"Wyzwaniem staje się dziś połączenie tego, co oferuje nowoczesna technologia: bazy danych, urządzenia mobilne czy systemy analityczne, z innymi funkcjami w firmie" - mówi Bestry.

Centra nad Wisłą zyskują na znaczeniu

Przejmujemy do obsługi w Polsce coraz więcej coraz bardziej zaawansowanych procesów. "Za kilka lat możemy stać się numerem jeden na świecie" - przekonuje Jacek Levernes, prezes ABSL w Polsce, członek zarządu HP EMEA, wiceprezes działu Global Business Services w HP w EMEA. "Rozwój w kierunku specjalistycznych usług to najważniejszy czynnik warunkujący rozwój naszego sektora, zwiększający rentowność zlokalizowanych w Polsce centrów usług, a także źródło stabilnych, coraz bardziej atrakcyjnych etatów" - podkreśla.

Polska zyskuje nie tylko docelowe miejsce dla nowych inwestycji, ale także element globalnej sieci centrów usług dla światowych koncernów. Polski sektor usług biznesowych skupia u siebie strategiczne zadania.

"Polscy specjaliści są odpowiedzialni za opracowywanie narzędzi wspierających podejmowanie decyzji optymalizujących działalność firmy, które są źródłem innowacji i przewagi konkurencyjnej. To właśnie z Polski coraz częściej pochodzą rozwiązania implementowane na całym świecie" - tłumaczy Krystian Bestry. W modelu tym szczególną rolę pełni centrum nearshoringowe, które jest jednostką odpowiedzialną za powodzenie większości działań i zlecanie prac innym centrom.

Potrzeba strategicznego myślenia

Główną przewagą polskiego sektora outsourcingu na rynku usług są kadry. "Dzięki temu nasz kraj wciąż zyskuje na znaczeniu i ma szansę umacniać pozycję na światowej mapie sektora nowoczesnych usług biznesowych" - mówi Jadwiga Naduk, szef Zespołu Badań Rynku i Rozwoju w Hays Polska. "Musimy zadbać o lepsze dopasowanie polskiego systemu edukacji do realnych potrzeb biznesu" - apeluje.


TOP 200