Polska potęgą jest i basta

Mamy kolejny dowód na to, że polscy programiści należą do ścisłej światowej czołówki. W finale rozstrzygniętego właśnie konkursu Imagine Cup 2005 nasi reprezentanci nie mieli sobie równych w kategorii "Tworzenie Gier". Wojciech Jaśkowski i Jakub Gorgolewski, dwaj studenci Politechniki Poznańskiej, zajęli w niej pierwsze miejsce za stworzenie najlepszego algorytmu sztucznej inteligencji, kierującego zachowaniem bohatera gry strategicznej. Trzecie miejsce także przypadło Polakom - Rafałowi Gliszczyńskiemu i Przemysławowi Makosiejowi z Politechniki Łódzkiej. Zwycięzcy otrzymają w nagrodę 8 tys. USD do podziału, a zdobywcy trzeciego miejsca - 3 tys. USD. Oficjalne ogłoszenie wyników konkursu nastąpiło podczas Imagine Cup World Festival w Jokohamie.

Polska potęgą jest i basta
Wojciech Jaśkowski i Kuba Gorgolewski, którzy w konkursie wystąpili jako drużyna Al@PUT, są studentami IV roku informatyki Politechniki Poznańskiej. Obaj przyznają jednak, że programowanie systemów czasu rzeczywistego (a za takie można uznać m.in. środowisko wspomnianej gry), nie należy do najłatwiejszych. Tym bardziej cieszy zatem ich sukces w rywalizacji z drużynami z Brazylii, Chin, Estonii i Kanady.

Polska potęgą jest i basta

Polacy nagrodzeni w konkursie Imagine Cup 2005

Pamiętajmy też o "brązowych medalistach" konkursu, Rafale Gliszczyńskim i Przemysławie Makosieju. Studenci V roku informatyki na Politechnice Łódzkiej stanęli do rywalizacji jako drużyna "Lords of the Bots". Dwa zespoły z Polski rozdzieliła na podium jedynie dwójka Kanadyjczyków - Alfred Leung i Ting-Yu Wang z Uniwersytetu McGill. Nagrodzeni Polacy znaleźli się w gronie 535 studentów z uczelni technicznych w Polsce, którzy wzięli udział w tegorocznym konkursie.

Zobacz również:

  • Asystent AI Copilot wkroczył do platformy Azure SQL Database
  • Politechnika Poznańska otworzyła swoje Centrum Sztucznej Inteligencji i Cyberbezpieczeństwa

Wojciech Jaśkowski i Kuba Gorgolewski uzyskali w ten sposób najlepszy rezultat w historii startów Polaków w Imagine Cup. W 2004 r. również reprezentacjia Politechniki Poznańskiej dotarła do wschodnioeuropejskiego finału konkursu - informowalismy o tym w artykule " Czwarte miejsce Politechniki Poznańskiej w Microsoft Imagine Cup".

Konkurs Imagine Cup, organizowany pod patronatem Microsoftu, odbył się w tym roku po raz trzeci. Od chwili inauguracji w 2003 r. zyskuje na świecie coraz większą renomę i popularność. Świadczy o tym fakt, iż w pierwszej edycji turnieju 1000 studentów z 25 państw rywalizowało tylko w jednej kategorii o nagrody o wartości 50 tys. USD. W tym roku w konkursowe szranki stanęło już ponad 16 tys. osób z 92 krajów w dziewięciu kategoriach, a równowartość nagród wyniosła 215 tys. USD. Do ścisłego finału Imagine Cup 2005 w Jokohamie zakwalifikowało się 200 studentów.

Imagine Cup 2005 - lista zwycięzców

Kategoria Projektowanie Oprogramowania

Stanisław Wonog, Nikołaj Surin, Alexander Popow, Rusłan Glifanow (Rosja) - Moskiewski Instytut Fizyki i Technologii, Moskiewski Uniwersytet Łomonosowa

Kategoria Krótki Film

Alejandro Pimienta, Jesus Curiel, Sandra Perez (Meksyk) - Centro Universitario de la Costa

Kategoria Algorytm

Phuong Ngoc Nguyen (Wietnam) - Politechnika Nanyang

Kategoria Wizualizacja

Aras Pranckevicius, Paulius Liekis, Antanas Balvocius, Raimundas Juska (Litwa) - Politechnika Kowieńska, Uniwersytet im. Vytautasa Magnusa, Uniwersytet Wileński

Kategoria Projekt dla Office

Andre Wilson Brotto Furtado, Adeline de Sousa Silva, Madson Menezes Costa, Raony Mascare Nhas de Araujo (Brazylia) - Uniwersytet Federalny w Pernambuco

Kategoria Tworzenie Gier

Wojciech Jaśkowski i Kuba Gorgolewski - Politechnika Poznańska

3. miejsce - Rafał Gliszczyński i Przemysław Makosiej - Politechnika Łódzka

Kategoria Technologie Informatyczne

Stefan Plizga (Francja) - Institut National des Sciences

Kategoria Tworzenie Witryny Internetowej

Cirja Ionut, Adrian-Mihai Topala, Costel-Catalin Stan, Ioan-Cristinel Istrate (Rumunia) - Uniwersytet im. Alexandru Ioan Cuza, Politechnika im. Gheorghe Asachi

Kategoria Biznes Plan

Santhosh Ramdoss, Deepak Bhatter, Anitha Parthasarthy, Anand Venkatraman (Indie) - Instytut Zarządzania Bharathidasan

Jak wspomniano powyżej, zadaniem finalistów kategorii "Tworzenie Gier" było stworzenie algorytmu sztucznej inteligencji, który sterowałby poczynaniami głównych postaci w grze. Fabuła gry polegała na tym, aby w czasie podróży po ludzkim organizmie umiejętnie sterować nanorobotami i białymi krwinkami i chronić organizm przed atakami wirusów. Uczestnicy zawodów musieli się więc wykazać umiejętnościami algorytmicznymi i programistycznymi, jak również szeroką wiedzą w dziedzinie sztucznej inteligencji i gier strategicznych.

Polska potęgą jest i basta

Polacy nagrodzeni w konkursie Imagine Cup 2005

Konkurs "Tworzenie Gier" był złożony z czterech etapów:

- etap I - przeznaczony dla szerokiego grona uczestników. Wzięło w niej udział 2 tys. drużyn

- etap II - eliminacje krajowe, które wyłoniły po 8 zespołów z każdego kraju

- etap III - wzięło w nim udział 120 drużyn

- finał - 6 drużyn z 5 krajów.

Stworzony przez zwycięski polski zespół algorytm liczył 5 tys. linii kodu.

Bill Gates, założyciel i główny architekt oprogramowania Microsoftu, przy okazji wręczenia nagród laureatom konkursu, powiedział: "Wspaniale jest patrzeć na młodych ludzi, z fascynacją i zaangażowaniem tworzących swoje projekty i rozwiązania. Imagine Cup to dla nich możliwość stawienia czoła ogromnemu wyzwaniu, a jednocześnie wzięcia udziału w przedsięwzięciu, które jest szansą na satysfakcjonującą rywalizację i dobrą zabawę. Właśnie ci młodzi ludzie w przyszłości zapewnią innowacyjność i rozwój nowym technologiom. Dlatego cieszę się, że Microsoft może im pomóc w osiąganiu sukcesu".

Imagine Cup 2005 został przeprowadzony pod hasłem "Tworzenie świata, w którym technologie znoszą wszelkie bariery między ludźmi". Wiadomo już, że przyszłorocznej edycji konkursu, która zostanie zorganizowana w Indiach, będzie patronować hasło "Wyobraźmy sobie świat, w którym technologia pozwala nam wieść zdrowsze życie".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200