Polska potęgą jest i basta
- 03.08.2005, godz. 15:00
Mamy kolejny dowód na to, że polscy programiści należą do ścisłej światowej czołówki. W finale rozstrzygniętego właśnie konkursu Imagine Cup 2005 nasi reprezentanci nie mieli sobie równych w kategorii "Tworzenie Gier". Wojciech Jaśkowski i Jakub Gorgolewski, dwaj studenci Politechniki Poznańskiej, zajęli w niej pierwsze miejsce za stworzenie najlepszego algorytmu sztucznej inteligencji, kierującego zachowaniem bohatera gry strategicznej. Trzecie miejsce także przypadło Polakom - Rafałowi Gliszczyńskiemu i Przemysławowi Makosiejowi z Politechniki Łódzkiej. Zwycięzcy otrzymają w nagrodę 8 tys. USD do podziału, a zdobywcy trzeciego miejsca - 3 tys. USD. Oficjalne ogłoszenie wyników konkursu nastąpiło podczas Imagine Cup World Festival w Jokohamie.
Zobacz również:
- Asystent AI Copilot wkroczył do platformy Azure SQL Database
- Politechnika Poznańska otworzyła swoje Centrum Sztucznej Inteligencji i Cyberbezpieczeństwa
Wojciech Jaśkowski i Kuba Gorgolewski uzyskali w ten sposób najlepszy rezultat w historii startów Polaków w Imagine Cup. W 2004 r. również reprezentacjia Politechniki Poznańskiej dotarła do wschodnioeuropejskiego finału konkursu - informowalismy o tym w artykule " Czwarte miejsce Politechniki Poznańskiej w Microsoft Imagine Cup".
Konkurs Imagine Cup, organizowany pod patronatem Microsoftu, odbył się w tym roku po raz trzeci. Od chwili inauguracji w 2003 r. zyskuje na świecie coraz większą renomę i popularność. Świadczy o tym fakt, iż w pierwszej edycji turnieju 1000 studentów z 25 państw rywalizowało tylko w jednej kategorii o nagrody o wartości 50 tys. USD. W tym roku w konkursowe szranki stanęło już ponad 16 tys. osób z 92 krajów w dziewięciu kategoriach, a równowartość nagród wyniosła 215 tys. USD. Do ścisłego finału Imagine Cup 2005 w Jokohamie zakwalifikowało się 200 studentów.
Kategoria Projektowanie Oprogramowania
Stanisław Wonog, Nikołaj Surin, Alexander Popow, Rusłan Glifanow (Rosja) - Moskiewski Instytut Fizyki i Technologii, Moskiewski Uniwersytet Łomonosowa
Kategoria Krótki Film
Alejandro Pimienta, Jesus Curiel, Sandra Perez (Meksyk) - Centro Universitario de la Costa
Kategoria Algorytm
Phuong Ngoc Nguyen (Wietnam) - Politechnika Nanyang
Kategoria Wizualizacja
Aras Pranckevicius, Paulius Liekis, Antanas Balvocius, Raimundas Juska (Litwa) - Politechnika Kowieńska, Uniwersytet im. Vytautasa Magnusa, Uniwersytet Wileński
Kategoria Projekt dla Office
Andre Wilson Brotto Furtado, Adeline de Sousa Silva, Madson Menezes Costa, Raony Mascare Nhas de Araujo (Brazylia) - Uniwersytet Federalny w Pernambuco
Kategoria Tworzenie Gier
Wojciech Jaśkowski i Kuba Gorgolewski - Politechnika Poznańska
3. miejsce - Rafał Gliszczyński i Przemysław Makosiej - Politechnika Łódzka
Kategoria Technologie Informatyczne
Stefan Plizga (Francja) - Institut National des Sciences
Kategoria Tworzenie Witryny Internetowej
Cirja Ionut, Adrian-Mihai Topala, Costel-Catalin Stan, Ioan-Cristinel Istrate (Rumunia) - Uniwersytet im. Alexandru Ioan Cuza, Politechnika im. Gheorghe Asachi
Kategoria Biznes Plan
Santhosh Ramdoss, Deepak Bhatter, Anitha Parthasarthy, Anand Venkatraman (Indie) - Instytut Zarządzania Bharathidasan
Jak wspomniano powyżej, zadaniem finalistów kategorii "Tworzenie Gier" było stworzenie algorytmu sztucznej inteligencji, który sterowałby poczynaniami głównych postaci w grze. Fabuła gry polegała na tym, aby w czasie podróży po ludzkim organizmie umiejętnie sterować nanorobotami i białymi krwinkami i chronić organizm przed atakami wirusów. Uczestnicy zawodów musieli się więc wykazać umiejętnościami algorytmicznymi i programistycznymi, jak również szeroką wiedzą w dziedzinie sztucznej inteligencji i gier strategicznych.
- etap I - przeznaczony dla szerokiego grona uczestników. Wzięło w niej udział 2 tys. drużyn
- etap II - eliminacje krajowe, które wyłoniły po 8 zespołów z każdego kraju
- etap III - wzięło w nim udział 120 drużyn
- finał - 6 drużyn z 5 krajów.
Stworzony przez zwycięski polski zespół algorytm liczył 5 tys. linii kodu.
Bill Gates, założyciel i główny architekt oprogramowania Microsoftu, przy okazji wręczenia nagród laureatom konkursu, powiedział: "Wspaniale jest patrzeć na młodych ludzi, z fascynacją i zaangażowaniem tworzących swoje projekty i rozwiązania. Imagine Cup to dla nich możliwość stawienia czoła ogromnemu wyzwaniu, a jednocześnie wzięcia udziału w przedsięwzięciu, które jest szansą na satysfakcjonującą rywalizację i dobrą zabawę. Właśnie ci młodzi ludzie w przyszłości zapewnią innowacyjność i rozwój nowym technologiom. Dlatego cieszę się, że Microsoft może im pomóc w osiąganiu sukcesu".
Imagine Cup 2005 został przeprowadzony pod hasłem "Tworzenie świata, w którym technologie znoszą wszelkie bariery między ludźmi". Wiadomo już, że przyszłorocznej edycji konkursu, która zostanie zorganizowana w Indiach, będzie patronować hasło "Wyobraźmy sobie świat, w którym technologia pozwala nam wieść zdrowsze życie".