Polska: internauci powoli rosną w siłę
- Anna Meller,
- 11.12.2003, godz. 12:35
Zwiększa się liczba osób korzystających z Sieci. W listopadzie internautów było 7,1 mln – tak wynika z opublikowanych dziś wyników badania OBOPu Interbus. Wciąż najbardziej znanym portalem jest Onet, tuż za nim Wirtualna Polska, a na trzecim miejscu Interia. Przetasowania nastąpiły w witrynach magazynów komputerowych. PC World pokonał w tym miesiącu stronę Chip.pl.
W minionym miesiącu 23% osób powyżej 15 roku życia zadeklarowało, że korzysta z Internetu. W ubiegłym kwartale odsetek wyniósł 21%, co dało liczbę 6,7 mln internautów. Tym samym w listopadzie przybyło w Internecie pół miliona polskich użytkowników.
W badaniu Interbus sprawdzono również znajomość poszczególnych portali i serwisów internetowych. Czołówka wciąż bez zmian. Pierwsze miejsce zajął Onet (96,9% osób w badaniu wspomaganym zadeklarowało, że zna portal), drugie Wirtualna Polska (92%), a kolejne Interia (79,2%) i Gazeta (60,9%). O2.pl, które znalazło się na piątej pozycji w badaniach panelowych PBI w rankingu OBOP-u uplasowało się dopiero na 14 miejscu.
Jak wskazują autorzy badania, internauci deklarujący znajomość wspomaganą portali i serwisów internetowych to zazwyczaj ludzie młodzi (61% to osoby w wieku 15 lat – 29 lat) oraz uczniowie i studenci (44%). Wyjątek stanowią portale i serwisy o profilu biznesowym, gdzie odsetek uczniów, wśród deklarujących znajomość wspomaganą jest niższy (np. Panorama Firm - 38,5%).
Ciekawe zmiany nastąpiły w rankingu witryn magazynów komputerowych. W listopadzie strona PC World wyprzedziła Chip.pl (18,3% versus 16,2%). Tym samym PC World uplasował się na drugim miejscu, zaraz za witryną Komputer Świata (23,4%). Czwarte miejsce zajęła strona tygodnika Computerworld (10,9%).
Internauci, którzy deklarują znajomość serwisów o tematyce komputerowej to w przeważającej większości mężczyźni (ponad 70% deklarujących znajomość wspomaganą serwisów to mężczyźni).
Z deklaracji internautów wynika, że znają również witryny zagraniczne: Yahoo! wskazało w badaniu 45,7% ankietowanych, Altavistę - 27,7%, AOL - 9,1%.