Polscy seniorzy w świecie cyfrowych finansów
- Janusz Chustecki,
- 05.11.2021, godz. 08:20
Tak jak wszyscy, również seniorzy stoją na progu rewolucji cyfrowej, która obejmuje też transakcje finansowe. Powstało ciekawe badanie, które stara się odpowiedzieć na pytanie, jak ta grupa społeczna odnajduje się w nowej rzeczywistości.
Raport „Cyfrowe usługi finansowe a seniorzy” został zrealizowany w ramach działań SeniorHub, Instytutu Polityki Senioralnej ze środków Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018–2030. Stara się on znaleźć odpowiedzi na pytanie jak w procesie cyfryzacji usług finansowych znajdują się obecnie seniorzy oraz czy mają zapewniony dostęp do tradycyjnych i nowoczesnych usług oraz jak te usługi akceptują. Badaczki, dr Badowska i dr Golec, zrealizowały badanie ankietowe wśród ponad 500 respondentów wieku 60+.
Jak podaje Główny Urząd Statystyczny w roku 2019 liczba Polaków wynosiła 38,38 mln mieszkańców, z czego osoby w wieku 60 lat i więcej stanowiły 25,3%, zaś w roku 2050, odsetek osób w wieku 60 lat i więcej stanowić będzie 40,4% (GUS, 2021a). Okazuje się, że wśród seniorów z nabytymi kompetencjami cyfrowymi większość nadąża za zmianami technologicznymi, a popyt na cyfrowe narzędzia do zarządzania finansami może w tej grupie znacząco wzrosnąć.
Zobacz również:
- Projektowanie zorientowane na użytkownika - Polska powyżej europejskiej średniej
- AI w walce z przestępstwami finansowymi
- Stan cyberbezpieczeństwa w Polsce w 2023 roku
Wciąż kilkaset tysięcy konsumentów 60+ obawia się korzystać lub nie radzi sobie z obsługą aplikacji i serwisów. Natomiast liczba seniorów wciąż „niecyfrowych”, nieufnych wobec Internetu, to aż 6 milionów osób, spośród których wielu można przekonać do wejścia w cyfrowy świat poprzez edukację – przede wszystkim unaocznienie realnych benefitów, jakie przynieść może korzystanie z sieci w różnych obszarach.
Aż 87% respondentów 60+, zarówno cyfrowych jak i nie cyfrowych, korzysta z usług instytucji finansowych, z czego 62% respondentów korzysta z usług więcej niż jednej instytucji finansowej. Sytuacja, w której osoby starsze nie dysponowały kontem, czy nie zawierały umów kredytowych dotyczy już niemal wyłącznie osób sędziwych.
Niestety, produkty cyfrowe, projektowane z myślą o młodszym użytkowniku, sprawiają wielu osobom 60+ sporo problemów. Jedynie 33% osób 60+ uważa, że cyfrowa oferta instytucji finansowych jest odpowiednio dopasowana do ich potrzeb. Aż 42% seniorów ma neutralne zdanie na temat tej oferty.
Z opracowania wynika jasno, że liczbę osób 60+ korzystających z narzędzi cyfrowych można realnie znacząco zwiększyć, przy czym drogą budowania popytu na te narzędzia musi być edukacja poprzez doświadczenie. Seniorzy niekorzystający z sieci po prostu nie rozumieją korzyści, np. w zakresie oszczędności czasu i pieniędzy, jakie może im przynieść internet. Obie grupy stanowią dziś wyzwanie dla instytucji finansowych, a także z sektora edukacji przynależnego do domeny publicznej.