Połowa polskich firm korzysta z intranetu

Już około 48 - 60 % polskich dużych i bardzo dużych przedsiębiorstw korzysta z intranetu, narzędzia komunikacji wewnętrznej. Mniejsze firmy decyduję się na tego typu wdrożenie rzadziej - w około 20 % - jednak zainteresowanie tego rodzajem systemem komunikacji wewnętrznej z każdym rokiem wzrasta również w tym sektorze. Przedsiębiorcy częściej niż kiedyś korzystają także z outsourcingu usług z zakresu Internal Communication i Knowledge Management.

Jak wynika z raportu firmy doradczej Watson Wayatt "Capitalizing on Effective Communication," coraz więcej polskich przedsiębiorstw przekonuje się, że komunikacja wewnętrzna leży u podstaw zarządzania organizacją. Polska kadra zarządzająca zrozumiała, że właściwy i wydajny przepływ informacji pomiędzy pracownikami, a także kierownictwem i pracownikami ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego jej funkcjonowania i jest jednym z głównych czynników wpływających na efektywność finansową organizacji i zaangażowanie pracowników. Z badań wynika, że firmy przykładające dużą wagę do komunikacji wewnętrznej, mają aż o 47% wyższą stopę zwrotu dla akcjonariuszy.

Analizy rynku dowodzą bowiem, że komunikacja wewnętrzna w organizacji wpływa na optymalizację procesów biznesowych poprzez usprawnienie przepływu informacji oraz łatwiejsze wykrycie sytuacji kryzysowych. Kluczowe w tym względzie jest wykorzystanie systemu zarządzania informacją - intranetu. Umożliwia on monitorowanie nastrojów, poprzez obserwację wpisów na forach, wykorzystywanie wiedzy i pomysłowości pracowników poprzez umożliwienie im realnego kreowania wartości firmy poprzez dzielenie się wiedzą czy kreowanie innowacji.

:Łatwiejsze i sprawniejsze zarządzanie organizacją przy pomocy intranetu możliwe jest dzięki ustandaryzowaniu i nie powielaniu wielu czynności administracyjnych, jakie dzisiaj obciążają też małe i średnie przedsiębiorstwa. Wspólne bazy dokumentów, łatwe rozliczenia urlopów, delegacji, posegregowane materiały ofertowe, szkoleniowe i inne zasoby informacyjne w tej samej formie dostępne są dla doświadczonych pracowników zarządzających, ale również dla nowych, którzy właśnie rozpoczęli pracę" - mówi Aleksander Sala, Prezes Zarządu Kolibro Intranet Experts.

Przedsiębiorstwa odkrywają coraz częściej korzyści ze swobodnej, dwustronnej komunikacji, która czyni firmę odporniejszą na kryzysy pracownicze. Dlatego Intranet jest nie tylko licznej wykorzystywany przez polskie firmy w zarządzaniu organizacją, ale jest także coraz bardziej udoskonalany (świadczą o tym coraz częstsze projekty rewitalizacji intranetów). Stałymi elementami sieci wewnętrznych w polskich firmach zaczynają być tematyczne grupy dyskusyjne, czaty, blogi, galerie zdjęć. Pojawiły się nawet kompletne firmowe portale społecznościowe dla pracowników. Szacuje się, że tego typu portale społecznościowe w najbliższych latach będą stosowane przez ponad 30 proc. organizacji na całym świecie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200