Polonez kontrolowany

Dział informatyczny Daewoo zamierza świadczyć usługi integracyjne zewnętrznym firmom.

Dział informatyczny Daewoo zamierza świadczyć usługi integracyjne zewnętrznym firmom.

Wrześniową premierę nowych samochodów Lanos, Leganza i Nubira poprzedzi uruchomienie systemu ALC (Assembling Line Control) do kontrolowania procesu produkcyjnego w fabryce Daewoo FSO.

Śledzenie Poloneza

Na początku czerwca br. informatycy koncernu wdrożyli koreańskie oprogramowanie do monitorowania przebiegu produkcji Polonezów. Odbiorca informacji pochodzących z systemu, czyli Centrum Daewoo, zajmujące się sprzedażą samochodów, na bieżąco informowane jest o postępach w produkcji każdego samochodu. "Obecnie na każdym etapie montażu wiemy, co dzieje się z danym samochodem - kiedy zszedł z lakierni, kiedy została włożona tapicerka, kiedy zakończono prace w blacharni" - wyjaśnia Krzysztof Fidura, odpowiedzialny za działanie oprogramowania w Centrum Daewoo i pośrednio również w dawnym FSO.

Podstawą systemu do monitorowania przebiegu produkcji Poloneza jest komputer mainframe, do którego bazy danych informacje wprowadzane są za pośrednictwem serwerów Hewlett-Packarda, działających pod kontrolą unixowego systemu operacyjnego HP/UX. Serwery HP pracują w poszczególnych shopach, czyli zakładach fabryki Daewoo FSO. Medium transmisyjnym jest szybka sieć ATM. Protokoły uzgadniane są przez serwery SNA Microsoftu. Obecnie opracowywana jest w Centrum Daewoo bramka do mainframe'a. Na razie Centrum komunikuje się z fabryką poprzez emulator mainframe'a. Alternatywnym rozwiązaniem - jak stwierdził Krzysztof Sawicki, informatyk Daewoo - jest uruchomienie na serwerze Windows NT w Centrum Daewoo mirroringu bazy DB2 pracującej na mainframie.

Więcej magazynów

Niedawno w Centrum Daewoo zmieniła się koncepcja magazynowania wyprodukowanych samochodów. Zamiast magazynów przy fabrykach, do końca roku w całej Polsce powstanie 4-5 składów, z których samochody trafiać będą bezpośrednio do dealerów. Przyjęcie takiej strategii - jak twierdzi Krzysztof Fidura - wymaga modernizacji systemu sprzedaży brytyjskiej firmy Kerridge, który uwzględnia istnienie jedynie dwóch centralnych magazynów. Prace nad modyfikacją Kerridge powinny zostać zakończone do końca lipca br., ponieważ w sierpniu koncern chce otworzyć pierwszy magazyn.

W ramach zmodernizowanego Kerridge'a będzie działał moduł tzw. inteligentnej dystrybucji budowany w architekturze klient/serwer za pomocą narzędzi Powersoftu i Informixa. "Kontrolujący zapotrzebowanie na samochody w poszczególnych regionach system zastępuje człowieka, który przy tej szybkości transakcji nie jest w stanie poprawnie przydzielać samochodów do danego magazynu" - tłumaczą informatycy Daewoo Dacom Communications (DDC), dawniej Daewoo Information Systems.

Wyjść na zewnątrz

W połowie tego roku najważniejszym wydarzeniem będzie rozpoczęcie działalności nowego Centrum Szkoleniowego Daewoo, które ma kształcić dealerów i specjalistów, m.in. w dziedzinie obsługi systemów informatycznych. "Mamy ambicje nie tylko szukać klientów wśród spółek koncernu, ale wyjść na zewnątrz, oferując usługi integracyjne. Warunkiem jest sukces w informatyzacji Daewoo" - stwierdził Krzysztof Fidura.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200