Polacy uważają, że internet nie chroni należycie ich prywatności

To badanie przeprowadzone przez firmę NordVPN (dostawcę rozwiązań zapewniających użytkownikom internetu bezpieczeństwo) mówi nam dużo o stosunku Polaków do tego medium. Okazuje się, że blisko połowa z nich twierdzi, że nie widzi żadnych przeciwwskazań do tego, aby ich nazwisko zostało usunięte z tej sieci, a jedna trzecia czuje się wykorzystywana, ponieważ firmy zbierają ich dane i wykorzystują je do celów komercyjnych.

Grafika: Jack Moreh/freerangestock

Szacuje się, że 84,5% Polaków korzysta z internetu, a badaniem objęto 1000 z nich. Okazuje się, że co trzeci z nich zdecydowałaby się na usunięcie wszystkich swoich danych z internetu, gdyby tylko miał taką możliwość. Dzieje się tak, ponieważ 41% stwierdziło, że nie ma powodu, aby ich nazwisko było w internecie, a 33% stwierdziło, że czują się wykorzystywani przez dostawców internetowych treści. Pozostałe 31% stwierdziło, że internet zabiera im zbyt wiele czasu, a 27% uważa, że ktoś w końcu zhakuje ich urządzenia.

Ok. 42% uczestników badania stwierdziło, że najbardziej preferuje usunięcie z internetu swoich osobistych informacji finansowych. Inne informacje, które Polacy chcą usunąć z internetu to: niepochlebne zdjęcia/filmy (42%), wstydliwe zdarzenia (29%), stare profile randkowe/społecznościowe (27%) i historia zatrudnienia (12%).

Zobacz również:

„Pomimo tego, że usunięcie się z internetu brzmi jak świetny pomysł dla tych, którzy obawiają się, że ich dane osobowe zostaną ujawnione niewłaściwym podmiotom, trzeba zadać sobie pytanie, czy całkowite wymazanie danych jest w ogóle możliwe we współczesnym cyfrowym świecie” — mówi Daniel Markuson, ekspert ds. prywatności cyfrowej w NordVPN. I dodaje, „Nasze badanie wykazało również, że niektórzy byliby za nieco bardziej praktycznym podejściem – prawie połowa (45%) byłaby w stanie zapłacić za korzystanie z internetu anonimowo przez cały czas”.

Część osób jest gotowa zapłacić za całkowitą anonimowość w seci - 29% z nich zapłaciłoby do 500 zł, 9% zapłaciłoby 501-2000 zł, a 4% byłoby w stanie wydać na ten cel 2001-4500 zł.

Z badania wynika też, że zadbanie o ochronę swoich danych osobowych w internecie jest kluczem do wirtualnego szczęścia. 64% Polaków najbardziej obawia się ujawnienia hakerom (lub osobom niepożądanym) swoich danych finansowych, podczas gdy 42% wskazało na strach przed wyciekiem SMS-ów i maili. 36% boi się o swoje konta w mediach społecznościowych, 32% - ujawnienia informacji medycznych, a 29% - ujawnienia swojego życia seksualnego.

Źródło: NordVPN$

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200