Pogoda opisana liczbami

Rozważania o sektorze B+R to doskonała okazja do prezentacji projektów naukowo-badawczych, prowadzonych w polskich uczelniach i ośrodkach naukowych. Rozpoczynamy od projektu realizowanego w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Uniwersytetu Warszawskiego, dotyczącego systemu przekazywania informacji o pogodzie dla firm transportowych.

Rozważania o sektorze B+R to doskonała okazja do prezentacji projektów naukowo-badawczych, prowadzonych w polskich uczelniach i ośrodkach naukowych. Rozpoczynamy od projektu realizowanego w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Uniwersytetu Warszawskiego, dotyczącego systemu przekazywania informacji o pogodzie dla firm transportowych.

Do końca tego roku trwa w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania UW projekt PRESTO Precision Weather Forecasting System for Multimodal Transport, finansowany przez Unię Europejską w ramach poprzedniego 4. Programu Ramowego Badań i Rozwoju. Głównym celem projektu jest opracowanie i zademonstrowanie możliwości - szybkiego i efektywnego ze względu na koszty - systemu przekazywania informacji o pogodzie dla firm transportowych. Założono, że system zostanie oparty na rozproszonej sieci serwerów, a jego zastosowanie będzie możliwe w dowolnej części Europy. W czasie podróży, szczególnie różnorodnymi środkami transportu, zdobycie odpowiedniej i aktualnej informacji o pogodzie nie jest rzeczą łatwą, zwłaszcza podczas podróży po kilku krajach.

Prognozy z bardzo krótkim okresem wyprzedzenia (0-12 godzin), połączone z szybkim dostarczaniem informacji o aktualnym stanie pogody, określa się mianem prognoz natychmiastowych (nowcasting).

Dane pogodowe wykorzystywane w trakcie demonstracji możliwości projektu PRESTO będą zawierały wyniki najlepszych współczesnych modeli o wysokiej rozdzielczości, połączone z danymi z takich efektywnych źródeł obserwacji zdalnych, jak radarowe i satelitarne systemy meteorologiczne wraz z danymi z naziemnej sieci pomiarowej.

W ramach projektu PRESTO zostaną opracowane systemy wykorzystujące nowoczesne rozwiązania telematyczne, zdolne do dostarczania usług bezpośrednio końcowemu użytkownikowi we wszystkich fazach jego podróży. PRESTO oszacuje stosowalność usług meteorologicznych na każdym etapie przetwarzania informacji: przy pobieraniu, zapamiętywaniu i analizie "surowych" danych pomiarowych, numerycznym przetwarzaniu i dystrybucji do użytkownika.

Demonstracja wyników projektu PRESTO odbędzie się w rzeczywistych sytuacjach transportowych w trzech miejscach testowych. Pierwszy łańcuch transportowy obejmie region południowej Finlandii, Bałtyku i Szwecji, drugi - obszar Wielkiej Brytanii i Irlandii, trzeci - wybrane lotnisko aeroklubowe w Polsce. Prezentacja możliwości systemu PRESTO odbędzie się latem i jesienią tego roku.

Dotychczasowe badania umożliwiły identyfikację podstawowych grup użytkowników wielopostaciowego łańcucha transportu:

  • kierowców TIR-ów

  • zarządzających i administratorów transportu drogowego

  • kompanii okrętowych

  • turystów i przedsiębiorców

  • małych lotnictw, pilotów szybowcowych, motolotniarzy

  • komercyjnych lotnictw pasażerskich

  • zarządzających kompaniami przewozowymi.

    Każda z tych grup ma różne potrzeby związane z pośrednią i bezpośrednią informacją o pogodzie i jej wykorzystaniem do planowania swojej aktywności transportowej. Zadaniem ICM jest opracowanie systemu dla potrzeb małego lotnictwa. Ta grupa użytkowników jest wyjątkowo zależna od pogody. W poważnych sytuacjach meteorologicznych szybownicy czy paralotniarze nie mają praktycznie marginesu bezpieczeństwa, toteż powszechne są oczekiwania na dokładną i niezawodną informację o pogodzie dostarczaną w sposób ciągły.

    Dr Bogumił Jakubiak jest pracownikiem Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania UW ([email protected]).

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200