Podglądanie sprzedaży

Polski oddział koncernu Unilever zakończył wdrożenie oprogramowania do analizy sprzedaży.

Polski oddział koncernu Unilever zakończył wdrożenie oprogramowania do analizy sprzedaży.

Informacje o sprzedaży herbaty i produktów tłuszczowych polskiego oddziału Van der Bergh Foods Polska są codziennie analizowane przez wyspecjalizowaną aplikację. System zbiera z aplikacji finansowych informacje, które standardowo znajdują się na fakturach, oraz dane dotyczące regionów, w których działają partnerzy handlowi firmy, oddziału spożywczego międzynarodowego koncernu Unilever. "Wraz z rozwojem firmy potrzebowaliśmy bardziej skutecznego narzędzia, które pozwoliłoby nam na szybsze i bardziej szczegółowe uzyskiwanie danych dotyczących sprzedaży" - mówi Danuta Marciniak, odpowiedzialna za wdrożenie oprogramowania w Unilever Polska.

Margaryna i lody

Jak przyznają informatycy Unilever Polska, inicjatorami wdrożenia systemu komputerowego byli pracownicy działu sprzedaży. Wcześniej najważniejszy dział w polskim oddziale koncernu korzystał z informacji zawartych w arkuszach kalkulacyjnych Lotusa, które były dostarczane raz na tydzień. "Dział sprzedaży był motorem przedsięwzięcia. Jego pracownicy określili, jakich danych potrzebują, a my opracowaliśmy ich strukturę, która potrzeby te odzwierciedlała" - twierdzi Danuta Marciniak. Zespół informatyczny poświęcił pół roku na przygotowanie danych. Gdy system zaczął pracować, wprowadzono tylko niewielkie poprawki, sugerowane przez użytkowników. Jak przyznaje Danuta Marciniak, cały czas usuwane są pewne funkcje i zastępowane nowymi.

Dane z systemu są przydatne do oceny efektów promocji. Po handlowcach zaczęli go stosować także pracownicy marketingu i reklamy. "Można teraz porównać, jak promocja jednej margaryny wpływa na sprzedaż innego naszego produktu z tej kategorii. Jeśli sprzedaż jednej margaryny spowoduje spadek popytu na drugą, możemy nieco ograniczyć promocję" - mówią przedstawiciele Unilevera. System potrafi łatwo wskazać najlepszych i najgorszych partnerów handlowych.

Wkrótce system analizujący sprzedaż będzie wykorzystywany w innych działach branżowych Unilever Polska. Na ukończeniu jest wdrożenie oprogramowania w Leverze, zajmującym się produkcją kosmetyków i detergentów. "Dla jego pracowników pomocą będzie możliwość sprawdzenia np. popularności proszków do prania pod względem wielkości opakowań, w których są oferowane. Będą mogli sprawdzić, czy wolą oni kupować je w większych ilościach, czy też w małych, ale częściej" - mówi Danuta Marciniak. System ten ma być wdrożony także w części Unilever Polska, zajmującej się sprzedażą lodów Algida.

Na własne rozwiązanie

System analizy sprzedaży w Unilever Polska zbudowano przy wykorzystaniu narzędzia Oracle Sales Analyzer. Wkrótce, jak zapowiadają przedstawiciele firmy, zmieni się platforma systemowa z NetWare na Unixa, a Sales Analyzera zastąpi system Eureka, opracowany przez informatyków Unilevera, będący standardem w korporacji. Na razie nie był on wdrażany, ponieważ stanowił zbyt drogie rozwiązanie w stosunku do potrzeb firmy. Podjęto już decyzję, że Eureka w ciągu pół roku zastąpi stary system z uwagi na lepszą wydajność i funkcjonalność, m.in. możliwość analizowania płatności od klientów.

Ponieważ oba rozwiązania korzystają z bazy Oracle'a, nie będzie problemu z przeniesieniem danych. Nie zostanie także zmarnowany dotychczasowy wysiłek, gdyż zostanie zachowana struktura baz. "Zastosujemy jedynie wydajniejsze narzędzie i platformę" - mówi Danuta Marciniak.


TOP 200