Pod specjalnym nadzorem

ComArch SA wprowadza na rynek system Focus umożliwiający lokalizację obiektów w terenie. Powstał on dzięki połączeniu trzech technologii: GPS, RDS i DGPS.

ComArch SA wprowadza na rynek system Focus umożliwiający lokalizację obiektów w terenie. Powstał on dzięki połączeniu trzech technologii: GPS, RDS i DGPS.

Największym, potencjalnym klientem Focusa są firmy przewozowe, którym zależy na stałym monitorowaniu przejazdów ciężarówek. Na bazie tego systemu można stworzyć również system dyspozytorski. Wówczas, oprócz obrazowania pozycji pojazdu na mapie numerycznej, możliwe się staje przekazywanie kierowcom w trybie on-line poleceń tekstowych, np. o zabraniu w drodze powrotnej towaru z innej miejscowości niż pierwotnie zakładano.

Dyspozytor widzi na ekranie komputera położenie geograficzne ciężarówki określone z dokładnością do 2-3 m. Dane o położeniu pojazdu transmitowane są poprzez radiolinie lub telefony komórkowe GSM. W zależności do potrzeb, uaktualnienie pozycji obiektu może być dokonywane co godzinę lub na bieżąco. Także kierowca ma możliwość kontroli swojego położenia, pod warunkiem że jego terminal pokładowy jest podłączony np. do notebooka z zainstalowaną mapą numeryczną kraju. Terminal to urządzenie łączące układ GPS firmy Motorola z modułem Radiowego Systemu Transmisji Danych, tzw. RDS (Radio Data System).

Numeryczna mapa Polski

ComArch, opracowując Focusa, musiał przygotować wektorową mapę Polski i stworzyć bazę danych o usługach, np. stacjach benzynowych. W tak przygotowanym GPS (Global Positioning System) aktualizację danych wprowadzają użytkownicy. W celu wykorzystania sygnału RDS, krakowska firma podpisała umowę z jedną z ogólnopolskich rozgłośni radiowych.

Ponieważ w Polsce jest jeszcze za mało stacji referencyjnych DGPS, niezbędnych do ustalenia pozycji z zapowiadaną dokładnością, ComArch będzie je budował w kolejnych miastach. Terminal ma kosztować ok. 1 tys. zł.

Zdaniem przedstawicieli firmy, potencjalnymi klientami systemu mogą być również kierowcy samochodów osobowych. Wymaga to jednak opracowania systemu w ten sposób, aby możliwe było uzyskanie takich informacji, jak daleko jest z danego miejsca do wybranego skrzyżowania czy kolejnego zajazdu. Problemem w zebraniu takich informacji jest, zdaniem przedstawicieli ComArch, stan polskich dróg. Aby oferować opcję ciągłej nawigacji, należałoby mieć stale uaktualniane informacje o przebudowywanych szosach, zamkniętych ulicach czy korkach. Focus, na razie, umożliwia jedynie dokładne określenie położenia na terenie Polski i to pod warunkiem że mamy w podróży komputer przenośny.


TOP 200