Po schodach do gwiazd
- Jakub Chabik,
- 06.05.2002
W podobny sposób warto uregulować procedury pobierania takich elementów z biblioteki. Udzielą one odpowiedzi na pytanie, jak często dany element jest wykorzystywany, a także pozwolą prześledzić miejsca, które trzeba uaktualnić w przypadku zmian w bibliotece.
Pięć schodów do gwiazd
Capability Maturity Model (CMM), stworzony przez Carnegie-Mellon Software Engineering Institute, definiuje pięć poziomów dojrzałości firmy informatycznej. Na pierwszym z nich, podstawowym, na którym znajduje się większość przedsiębiorstw, działania podejmowane są spontanicznie. Na drugim, powtarzalnym, przedsiębiorstwu udaje się te same czynności przeprowadzić w ten sam sposób - podobnym aplikacjom nadać jednolitą jakość. Na trzecim, zdefiniowanym, decyzje z zakresu technologii i zarządzania są podejmowane świadomie, na podstawie danych zbieranych w procesie działania firmy informatycznej. Powstaje dokumentacja i standardy. Czwarty poziom, zarządzany, oznacza nie tylko określenie procesów. Zbierane są szczegółowe dane ekonomiczne, a ich wyniki służą do podejmowania decyzji i świadomego zarządzania nimi. I wreszcie piąty, najwyższy poziom, określa organizację, którą charakteryzuje "refleksja nad samą sobą", tj. cały czas doskonali swoje procesy, i dlatego poziom ten jako określany jest optymalizowany.
Procedury działania firmy informatycznej to pierwszy krok, aby w ogóle myśleć o przejściu przedsiębiorstwa na trzeci i wyższy poziom modelu CMM.
Sukces i jego miary
Wdrożenie procedur nie powinno być traktowane jako cel sam w sobie. Ma prowadzić do lepszego zarządzania przedsiębiorstwem. Długofalowym celem jest więc zwiększenie zysku firmy informatycznej, krótkofalowe to: zmniejszenie liczby błędów, skrócenie czasu reakcji, zwiększenie satysfakcji klientów i pracowników, nieprzekraczanie czasu i budżetu przeznaczonego na realizację projektu.
Informatycy z pewnością lubią czuć się artystami. Nagłe olśnienie, nietypowe rozwiązanie, droga na skróty - to elementy ich pracy, które dają im dużą satysfakcję. Procedury mogą być postrzegane jako zagrożenie tych wartości. Jednak jeszcze większą wartością w pracy informatyka jest praca w stabilnym przedsiębiorstwie, mądrze zarządzanym, pozwalającym na rozwój zawodowy i osiągającym sukcesy na rynku.
Jeżeli zespół informatyczny będzie miał tego świadomość, to sam będzie chciał wdrażać reguły, standardy i procedury postępowania. Zrozumie, że droga do gwiazd wiedzie po solidnych schodach.
1. Podstawowy działania są podejmowane spontanicznie
2. Powtarzalny te same czynności udaje się przeprowadzić tak samo
3. Zdefiniowany decyzje z zakresu technologii i zarządzania są podejmowane wg procedur
4. Zarządzany oznacza określenie procesów i postępowanie zgodnie z nimi
5. Optymalizowany firmę charakteryzuje ciągła "refleksja nad samą sobą", wciąż doskonali procesy