Po pierwsze konkurencyjność

"Nieuchronnym procesem, który musi objąć wszystkie polskie banki jest wdrożenie zintegrowanego systemu bankowego. Im szybciej to nastąpi, tym lepszą będą miały pozycję na rynku. Informatyzacja naszego banku pozwoli przede wszystkim na sprawniejszą i szybszą obsługę klienta. Staniemy się bardziej atrakcyjnym partnerem. Dlatego też PBK zdecydował się na wdrożenie systemu Profile firmy Sanchez" - wyjaśnia decyzję informatyzacji Powszechnego Banku Kredytowego S.A. Romuald Kłosiński, dyrektor Projektu Zintegrowanego Systemy Bankowego.

"Nieuchronnym procesem, który musi objąć wszystkie polskie banki jest wdrożenie zintegrowanego systemu bankowego. Im szybciej to nastąpi, tym lepszą będą miały pozycję na rynku. Informatyzacja naszego banku pozwoli przede wszystkim na sprawniejszą i szybszą obsługę klienta. Staniemy się bardziej atrakcyjnym partnerem. Dlatego też PBK zdecydował się na wdrożenie systemu Profile firmy Sanchez" - wyjaśnia decyzję informatyzacji Powszechnego Banku Kredytowego S.A. Romuald Kłosiński, dyrektor Projektu Zintegrowanego Systemy Bankowego.

"Pod uwagę brane były wszystkie dostępne w Polsce systemy bankowe. Oprócz tego, że oferta Sancheza była najkorzystniejsza ze względu na funkcjonalność i cenę, na naszą decyzję miał wpływ fakt, iż oprogramowanie tej firmy sprawdziło się na rynku Europy Środkowowschodniej, m.in. w Investiczni Banka w Pradze. Jest to ważne z tego względu, że przepisy bankowe w krajach tzw. postkomunistycznych są bardzo podobne, a jednocześnie znacznie różnią się od obowiązujących w Europie Zachodniej" - dodaje Romuald Kłosiński.

Profile będzie stanowił główny system, obejmujący swym zakresem większość zadań banku. Wokół niego, w przyszłości zostaną dobudowane inne, pomocnicze systemy mające za zadanie usprawnienie np. procedur przyznawania kredytów. Z oprogramowaniem będzie także zintegrowany funkcjonujący w banku system Home Banking.

Ważną sprawą, mającą wpływ na wybór oprogramowania, było dostosowanie go do nowego systemu sprawozdawczego, wymaganego od przyszłego roku przez Narodowy Bank Polski. "Gdyby Sanchez nie zobowiązał się do dostarczenia nam odpowiedniego modułu zbierającego wymagane przez NBP dane, nie podpisalibyśmy z nim umowy. Cała trudność polega na tym, że NBP oczekuje więcej informacji niż instytucje kontrolujące banki w Europie Zachodniej" - stwierdził Romuald Kłosiński. Zgodnie z nowymi zasadami centrala banku będzie przekazywała swoje informacje sprawozdawcze do centrali NBP w ustalonym terminie. NBP dostarczy jedynie tzw. Moduł Wejścia, zadaniem którego będzie zarejestrowanie, skontrolowanie i przygotowanie do przekazania informacji sprawozdawczej. Natomiast wszystkie informacje banki muszą zebrać same z własnych systemów ewidencyjno-księgowych.

Grunt pod Profile

Umowę między PBK i firmą Sanchez podpisano w lipcu br. W ciągu dwóch miesięcy dokonano inwentaryzacji wszystkich produktów (usług) banku, aby zdefiniować je w systemie. 1 września br. odbyły się szkolenia pracowników, a w połowie przyszłego roku rozpocznie się pilotażowe wdrożenie, w co najmniej dwóch oddziałach i centrali. "Jest to jeden z najważniejszych momentów podczas całego wdrożenia i to nie tylko dlatego, że są to pierwsze uruchamiane instalacje, ale dlatego, że jeśli się to uda, w pozostałych oddziałach proces ten będzie prostszy" - twierdzi Romuald Kłosiński. Zgodnie z planem instalacja Profile zakończy się pod koniec 1997 r.

Przedstawiciele banku obawiają się pewnych trudności podczas wdrożenia, zwłaszcza jeśli chodzi o barierę językową. Uważają jednak, że kłopoty te będzie można przezwyciężyć, biorąc pod uwagę instalację tego samego systemu w krakowskim Banku Przemysłowo-Handlowym, która rozpoczęła się rok wcześniej. Profile dostosowano już do wymagań tego banku. Polonizacja oprogramowania Profile będzie się odbywać sukcesywnie. Przeprowadzą ją pracownicy banku pod nadzorem specjalistów z Sancheza.

Jaka przyszłość

PBK spodziewa się, że po wdrożeniu usprawniona będzie obsługa klientów. Także szybciej będzie można przygotować i włączyć do oferty nowe produkty. Po zakończeniu instalacji klient oddziału stanie się klientem całego banku. Wszędzie będzie miał dostęp do identycznych usług. Na bieżąco aktualizowane będą informacje o nim, ponieważ każdy oddział połączony będzie z centralną bazą danych.

Aby zapewnić niezawodność komunikacji między oddziałami, PBK zamierza stworzyć dwie sieci telekomunikacyjne. Budowa głównej, wykorzystującej w znacznej mierze łącza dzierżawione Telekomunikacji Polskiej S.A., jest już na ukończeniu. Główne szlaki, tam gdzie jest to możliwe, zbudowano na bazie kanałów cyfrowych Frame Relay. W pozostałych wykorzystuje się inne rozwiązania. "Łącza dostępowe są znacznie lepsze od satelitarnych, ale nie wykluczamy, że w miejscach, gdzie jest bardzo zła infrastruktura telekomunikacyjna postawimy kilka VSAT-ów" - stwierdził Romuald Kłosiński. Sieć backupowa powstać ma na podstawie łącza innego operatora. Być może Telbanku.

Na usprawnienie obsługi wpłynąć ma także graficzny interfejs użytkownika i to zarówno pod względem łatwiejszego dostępu do większej liczby danych w banku, jak i możliwości wykorzystania go do przesyłania i przeglądania obrazów (zdjęć klientów oraz wzorów ich podpisów). Pracownik banku, obsługując klienta, będzie mógł wywołać na ekranie swojego komputera kartotekę, a nie biegać za każdym razem na zaplecze, aby sprawdzić np. wzór podpisu klienta.

Z punktu widzenia banku wdrożenie oprogramowania Sancheza ma obniżyć koszty działalności, na bieżąco dostępna będzie pełna informacja o całym banku, umożliwiając tym samym sprawniejsze zarządzanie. Wyeliminowany zostanie również proces rozliczeń międzyoddziałowych. Scentralizowany system umożliwi także dokonywanie podstawowych operacji zagranicznych w oddziałach, a nie, jak to było do tej pory, tylko w centrali. Dane historyczne gromadzone w systemie mają umożliwić PBK przygotowanie analiz i symulacji np. sytuacji kredytowej.

Z planowanych, w związku z wdrożeniem, inwestycji dokonano już zakupu całości oprogramowania oraz wyposażono w sprzęt komputerowy centralę banku. Do tej pory jednak PBK nie zorganizował jeszcze przetargu na dostawy sprzętu dla oddziałów. Bank zamierza dokonywać zakupów na bieżąco w miarę potrzeb. "Im później zdecydujemy się na zakup sprzętu, tym lepiej go kupimy" - uważa Romuald Kłosiński.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200