Po głosie mnie poznacie

Weryfikacja to metoda ze zmiennym tekstem. Użytkownik proszony jest o powtórzenie zmiennego, wylosowanego przez system hasła w każdej próbie weryfikacji. Mechanizm podobny jest do znanego z internetu rozwiązania captcha, jest jednak znacznie wygodniejszy. Dla zachowania najwyższego stopnia bezpieczeństwa można również łączyć tę metodę z metodą o stałym haśle.

Pozwól się zweryfikować

Proces rejestracji w systemie biometrycznym ze stałym tekstem jest bardzo prosty i polega na 3- lub 4-krotnym wypowiedzeniu krótkiej frazy – hasła biometrycznego, które posłuży do weryfikacji.

Dzięki treningowi (kilkukrotnemu powtórzeniu hasła) system „uczy się” głosu użytkownika i zapamiętuje „odcisk głosu” (Voiceprint). Rejestracja próbki głosu dokonywana jest np. przez dowolny kanał telefoniczny, co minimalizuje zaangażowanie klienta. Nie musi on przychodzić do oddziału banku, wystarczy zwykły telefon.

Gdy użytkownik loguje się na swoje konto bankowe, system biometryczny weryfikuje go, porównując hasło z utworzonym wzorcem głosu, przechowywanym w bazie danych biometrycznych. Decyzja weryfikacyjna podejmowana jest w czasie krótszym niż 1 sekunda od wypowiedzenia prawidłowego hasła. Całość procedury weryfikacyjnej trwa nie dłużej niż 15 sekund, a pozytywna weryfikacja każdorazowo może być wykorzystywana do ulepszenia wzorca głosu danego użytkownika i zwiększenia bezpieczeństwa systemu.

Dla kogo ta technologia?

Duże zainteresowanie biometrią głosową wykazują operatorzy telekomunikacyjni, instytucje bankowe i ubezpieczeniowe. Skrócenie czasu połączenia telefonicznego dzięki szybkiej weryfikacji mówiącego oznacza niższe koszty obsługi klienta, możliwość zmniejszenia liczby pracowników infolinii, a po stronie klienta łatwą i bezpieczną autoryzację transakcji czy dostępu do konta.

Aby mieć takie rozwiązanie na swojej witrynie, można wykorzystać oprogramowanie WEB-API (WEB Application Programming Interface). W tej postaci system obsłuży bardzo dużą liczbę zarejestrowanych użytkowników. Rozwiązanie jest niskokosztowe, dlatego dostępne zarówno dla dużych, jak i małych przedsiębiorstw, które mogą ulepszać usługi i budować przewagę konkurencyjną na bazie biometrii głosowej.

Zapewnienie wygody, zwiększenie bezpieczeństwa klientów i skrócenie czasu rozmowy z klientem generują wymierne oszczędności dla firmy. Głosowa autoryzacja pozwala odciążyć agentów infolinii telefonicznej poprzez czterokrotne skrócenie czasu weryfikacji. Wiele wskazuje na to, że z czasem tradycyjny model pracy konsultantów zostanie wzbogacony o rozwiązania oparte na biometrii głosowej. Według analiz spółki Unico Software, przeciętny okres zwrotu tego typu inwestycji wynosi ok. pół roku.

W Polsce, jako jedyny, usługę biometrii głosowej wdrożył operator telefonii komórkowej T-Mobile. Dzięki rozwiązaniu skrócił się czas weryfikacji, a proces został znacznie uproszczony.

Polacy nie gęsi…

Na rynku są już dostępne polskie rozwiązania, które stanowią efekt wieloletnich badań zespołu naukowców z Katedry Elektroniki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i inżynierów z Działu Rozwoju krakowskiej firmy Unico Software. Są one znacznie tańsze od ofertowanych przez światowych potentatów tej technologii.

Zespół naukowców z AGH i Unico Software jest na etapie testów pilotażowych w dużych instytucjach finansowych i ubezpieczeniowych – za pomocą biometrii głosu przeprowadzana jest weryfikacja tożsamości dzwoniącego oraz autoryzacja niezbędna do dokonania operacji finansowych. Wyniki tekstów są pozytywne pod względem bezpieczeństwa i założonej redukcji czasu trwania połączeń, co dowodzi, że biometria głosowa jest jedną z najbezpieczniejszych i najwygodniejszych metod identyfikacji i autoryzacji użytkowników w masowych zastosowaniach.

Biometria głosowa: fakty i mity

Systemy biometrycznej głosowej weryfikacji tożsamości są mylone z identyfikacją tożsamości oraz systemem rozpoznawania mowy ASR (Automatic Speech Recognition). A ponieważ systemy rozpoznawania mowy bywały zawodne i nie gwarantują wymaganego najwyższego poziomu bezpieczeństwa, wpłynęły na zdystansowanie się kontrahentów również do technologii biometrii. Automatyczne rozpoznawanie mowy to inna technologia, której nie należy utożsamiać z biometrią głosu. Wątpliwości dotyczą m.in. skuteczności działania systemu biometrycznego w sytuacji, gdy użytkownik zachoruje, niesprzyjających warunków otoczenia.


TOP 200