Platforma informacyjna dla biznesu
- Rafał Gabinowski,
- 30.03.2013
Coraz bardziej powszechna staje się też formuła wykorzystania w procesach decyzyjnych informacji zwrotnych generowanych bezpośrednio podczas realizacji poszczególnych działań biznesowych. Dane takie są dziś częściej niż kiedykolwiek faktycznie wykorzystane na poziomie operacji - także w ramach systemów ERP czy CRM. Nie zmienia to jednak faktu, że platformy klasy Business Intelligence - choć zróżnicowane funkcjonalnie i cenowo, nadal nie są jeszcze spopularyzowane.
Wiedza o biznesie
Media i analitycy od lat zapowiadają dynamiczny wzrost rynku narzędzi do raportowania i analiz biznesowych. Praktyka pokazuje, że podjęcie trafnej i bezpiecznej decyzji biznesowej wymaga dziś pozyskania oraz przetworzenia znacznej ilości informacji. Informacji nie tylko o własnej firmie, ale także o rynku, klientach, konkurencji i licznych wskaźnikach makroekonomicznych. Posiadanie dopasowanego i precyzyjnego systemu informacyjnego jest szansą na skuteczne i jeszcze bardziej efektywne działanie.
Zobacz również:
Stąd też budowanie takiego systemu musi być oparte na doświadczeniu pracowników i ekspertów rozumiejących procesy zachodzące w firmie oraz na regułach panujących na rynku. Tylko dzięki wiedzy możliwe jest jak najlepsze zdefiniowanie źródeł danych, ocena ich jakości, określenie najlepszego możliwego sposobu wykorzystania. Wsparta informacjami z systemu BI wiedza biznesowa umożliwi podejmowanie decyzji optymalnych i podejmowanie dobrze ukierunkowanych działań. Warto podkreślić, że nawet najbardziej specyficzne potrzeby wymagające rozbudowanych funkcji analitycznych mogą być spełnione na wiele sposobów - poprzez dostosowanie standardowego narzędzia BI, zbudowanie własnego rozwiązania, a nawet za pośrednictwem usług Software-as-a-Service. Wykorzystanie rozwiązań dostępnych w formie usługi jest atrakcyjne zwłaszcza dla firm, które nie dysponują odpowiednią infrastrukturą, ale mają potrzebę analizowania znacznego wolumenu danych, integracji informacji z różnych źródeł i szybkiego dostępu do informacji. Zaletą usług SaaS jest także możliwość taniej i szybkiej weryfikacji samego rozwiązania, jak również wyników analizy wybranych danych. W modelu SaaS dostępne są specjalistyczne aplikacje BI, które oprócz infrastruktury technologicznej udostępniają gotowe modele i funkcjonalności biznesowe specyficzne dla danej branży.
Dopasowanie narzędzi do potrzeb
Warto pamiętać, że niezależnie od przyjętego rozwiązania technologicznego wdrożenie narzędzi BI powinno podlegać takim samym regułom jak realizacja innych projektów w firmie. Nie można pominąć biznesowego uzasadnienia dla prowadzonych działań, wyznaczenia harmonogramu i odpowiedzialności ani zaniechać dbałości o wsparcie dla użytkowników. Takie podejście pozwoli na trafne określenie priorytetów i efektywne działanie w początkowych etapach budowy zasobów informacyjnych oraz łatwiejsze rozpowszechnianie informacji w nowych obszarach.
Budowanie przewagi rynkowej i skuteczna walka o klienta na coraz bardziej konkurencyjnym rynku praktycznie wymuszają inwestycje w rozwiązania informatyczne wspierające biznes - począwszy od systemów pozwalających lepiej planować wykorzystanie zasobów, przez narzędzia usprawniające kontakty z klientami, a kończąc na rozwiązaniach wspierających raportowanie operacyjne oraz analizach taktycznych i strategicznych. Właściwie wdrożone systemów klasy ERP, CRM oraz Business Intelligence może stanowić znaczną wartość dla biznesu - rozwiązania często stają się źródłem przewagi konkurencyjnej oraz narzędziem podnoszenia efektywności całej organizacji.
Autor jest starszym konsultantem w Zespole Realizacyjnym w firmie Infovide-Matrix SA.