Pionierzy IP

Wnioski z postawienia na łączność IP

Doświadczenia z wykorzystania wideokonferencji IP
- Systemy wideokonferencyjne są stabilne i mogą być z powodzeniem stosowane w przedsiębiorstwach.

- Wideokonferencja jest doskonałym środkiem uzupełniającym do normalnie stosowanych kanałów komunikacji.

- Wideokonferencje wymuszają inny sposób prowadzenia narad. Nie nadają się do prowadzenia narad w ramach otwartych dyskusji.

Grzegorz Stępniak, dyrektor Pionu Informatyki Operatora Gazociagów Przesyłowych Gaz-System

Budowa nowego przedsiębiorstwa od podstaw daje rzadko spotykany komfort wyboru nowoczesnych technologii. Tak było w przypadku Alior Banku, który zdecydował się od razu wykorzystać telekomunikację opartą o IP. Budowa banku rozpoczęła się w styczniu 2008 roku, a działalność operacyjna rozpoczęła się po dziesięciu miesiącach. Czynnikiem sprzyjającym był rozwiązanie jednorodne technicznie, brak konieczności integracji z istniejącymi bądź przestarzałymi systemami. Krótki czas wdrożenia wymagał bardzo intensywnej pracy.

Po trzech latach od startu projektu wdrożenia telefonii IP, obsługuje ona 200 oddziałów i pięć obiektów centrali Alior Banku, łącznie ponad 3 tys. użytkowników. Docelowo będzie to ok. 3,5 tys. użytkowników we wszystkich lokalizacjach banku. "Przez trzy lata nie doświadczyliśmy awarii tego systemu" - mówi Leszek Persona, Dyrektor ds. Rozwoju Systemów Telekomunikacyjnych w Departamencie Rozwoju Systemów i Aplikacji Alior Banku. Szacunki wskazują, że dzięki zastosowanym na etapie wdrożenia telefonii IP rozwiązaniom zaoszczędzono ok. 2,6 mln zł - w innych obszarach infrastruktury sieciowej IT. Oszczędności wynikały m.in. z niższych kosztów budowy okablowania logicznego, redukcji liczby portów LAN w urządzeniach sieciowych, zastosowania centralnego systemu nagrywania rozmów, wykorzystania infrastruktury operatora w oddziałach (implementacja w oddziałach funkcjonalności telefonicznej na routerach CE operatora).

Patrząc na minione trzy lata Leszek Persona ocenia, że zamierzony skutek przyniosła łączność wewnętrzna w ramach WAN (bez żadnych ograniczeń). Przy ok. 20 tys. godzin połączeń miesięcznie oszczędność sięga 600 tys. zł w skali roku. System tele-, video- i web- konferencji przyniósł oszczędność 0,5 mln zł na kosztach delegacji i wyjazdów służbowych - zakładając, że przynajmniej raz wzięło udział w szkoleniach bankowych ok. 2000 osób. Sprawdził się także centralny system nagrywania rozmów wykorzystywany obecnie przez ok. 500 użytkowników, dzięki elastyczności i mobilność usługi w ramach całej bankowej sieci WAN. Po stronie rozwiązań, które nie miały okazji udowodnić swojej praktycznej przydatności znalazł się wdrożony w oddziałach na wypadek awarii łączy WAN system SRST (Survivable Remote Site Telephony). Jako łączność zapasowa została wykorzystana po prostu telefonia komórkowa.

Rozwiązanie, które na starcie nie było jeszcze odpowiednio dojrzałe to SIP Trunking. Jak mówi Leszek Persona, w 2008 brakowało dopracowanych technicznie i produktowo tego typu rozwiązań scentralizowanych dostępów operatorskich i bank musiał zaakceptować wysokie koszty opłat abonamentowych za tradycyjne lokalne łącza ISDN. Technologia jednak została dopracowana i Alior Bank, wykorzystując rozwiązanie Netii, w IV kw. 2009 rozpoczął pilotażowe wdrożenie w pięciu oddziałach, a w I kw. 2010 wdrożył SIP Trunking produkcyjnie. Obecnie korzysta z niego centrala banku oraz 70 oddziałów i sukcesywnie dołączane są kolejne lokalizacje.


TOP 200