Pierwsze urzędomaty stanęły w ZUSie

Od wczoraj w pięciu placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych klienci mają do dyspozycji wielofunkcyjne urzędomaty. Do 17 grudnia takie urządzenia mają stanąć w większości terenowych jednostek ZUS.

Urzędomaty ZUS, nazywane potocznie "zusomatami" mają dwa dotykowe ekrany, klawiaturę, dwie drukarki, skaner, system głosowy i telefon. Te samoobsługowe urządzenie są, obok portalu internetowego, Centrum Obsługi Telefonicznej i Systemu Kierowania Ruchem, częścią składową projektu Platformy Usług Elektronicznych. Właśnie rozpoczęło się ich pilotażowe wdrożenie w pięciu jednostkach ZUS w kraju, tj. w oddziałach w Słupsku i Siedlcach oraz inspektoratach w Bytowie, Mińsku Mazowieckim i Garwolinie. Do 17 grudnia mają się znaleźć we wszystkich 43 oddziałach ZUS w kraju oraz 116 inspektoratach, które obsługują największą liczbę klientów. Koszt wdrożenia "zusomatów" to 12,5 mln zł, z czego 85 proc. kosztów pokrywa Unia Europejska, a 15 proc. budżet państwa.

Jak informuje ZUS, "zusomaty" będą dostępne dla klientów ZUS 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Umożliwią złożenie wniosku zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, dlatego na swoim wyposażeniu posiadają zarówno komputer, jak i podajnik dokumentów. Każdy dokument składany przez klienta jest przekazywany do placówki ZUS w formie papierowej i elektronicznego skanu. Zusomat umożliwia też dostęp do portalu PUE, czyli do indywidualnych profili oraz strony internetowej ZUS. W każdej chwili istnieje też możliwość połączenia z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej - umożliwiają to wbudowane w zusomat słuchawki telefoniczne. Z urządzenia bez przeszkód mogą korzystać osoby na wózkach inwalidzkich. Możliwość taką daje drugi z monitorów, który ulokowany jest na wysokości wózka.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200