Pierwsza dama sprzedaży

Uchodzi za jedną z najzdolniejszych kobiet w świecie biznesu. Marketing jest jej pasją, pewną ręką prowadzi pięć milionów reprezentantek handlowych Avonu, systematycznie zwiększając sprzedaż.

Uchodzi za jedną z najzdolniejszych kobiet w świecie biznesu. Marketing jest jej pasją, pewną ręką prowadzi pięć milionów reprezentantek handlowych Avonu, systematycznie zwiększając sprzedaż.

Od początku swojej pracy w Avonie Andrea Jung podejmowała śmiałe decyzje. Już w pierwszym roku udało jej się połączyć różne regionalne brandy w jedną mocną linię obowiązującą na całym świecie. Zmieniła także projekty wszystkich opakowań. Zwrócił na nią uwagę ówczesny prezes, James E. Preston, doceniając jej świeżość spojrzenia i wyczucie rynku. Został jej mentorem, sprawił, że zaczęła występować na najważniejszych konferencjach firmy. Szybko pięła się po szczeblach kariery. W wieku 37 lat, po zaledwie trzech latach pracy w Avonie, została globalnym szefem marketingu. W połowie lat 90. dołączyła do najwyższej kadry kierowniczej, nadzorowała dział badań i rozwoju, badań rynkowych, planowania strategicznego, joint ventures i aliansów.

Zobacz również:

  • Jak zatrzymać najlepszych?

Pierwsza kobieta w kobiecej firmie

Pierwsza dama sprzedaży

Dla wielu kobiet Andrea Jung jest symbolem sukcesu - córka chińskich imigrantów w młodym wieku wspięła się na szczyt korporacyjnej kariery.

W 1997 r. firma zaczęła przygotowywać następcę Prestona i Jung stała się poważną kandydatką na to stanowisko. W 1998 r. została COO (Chief Operation Officer). W listopadzie 1999 r. firma miała poważne problemy, ceny akcji spadły o połowę, CEO zrezygnował i Jung została dziewiątym w historii Avonu prezesem, jednocześnie pierwszą kobietą na tym stanowisku.

Firma ma miliony niezależnych reprezentantów handlowych (są nimi głównie kobiety) na całym świecie, działa w 140 krajach. Jung nie miała doświa-dczenia w codziennym zarządzaniu operacyjnym taką organizacją. Jednak poradziła sobie świetnie, za jeden z najważniejszych celów stawiając zmianę wizerunku Avonu, który zaczynał uchodzić za firmę z dawnych czasów, nieprzystającą do nowoczesnych metod sprzedaży. Chciała dotrzeć do nowych klientek, postępowych kobiet sukcesu i dać im wybór: do tej pory mogły kupować kosmetyki firmy tylko od przedstawicieli handlowych. Jung postanowiła otworzyć nowe kanały dystrybucji - internet i kioski w centrach handlowych.

Nie zapominała jednak, że to sprzedaż bezpośrednia jest dla firmy najważniejsza. A sprzedawcy zaczęli się obawiać konkurencji internetu, zwłaszcza że nie wolno im było otwierać własnych stron WWW. Jung musiała przekonać sprzedawców, że są częścią firmy i mają wpływ na jej działania. Zainwestowała 60 mln USD w stworzenie strony internetowej, która miała angażować przedstawicieli handlowych, a nie konkurować z nimi. Mogli stać się elektronicznymi przedstawicielami. Ich prowizja za zamówienia online była niższa niż przy sprzedaży bezpośredniej, ale znacznie niższe były też koszty transakcji. Rozwiązanie miało przynieść jednocześnie oszczędności firmie i większe zyski sprzedawcom. Okazało się ogromnym sukcesem nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia, ale także psychologicznego - Jung stała się dla rzeszy reprezentantów handlowych prawdziwą liderką, którą zaczęli darzyć zaufaniem.

Jung uważa, że internet daje ogromne możliwości, ale na razie nie da się poczuć zapachu perfum za pośrednictwem stronyhttp://www. Jej zdaniem kobiety lubią używać produktów, które polecają im inne kobiety, dlatego sprzedaż bezpośrednia kosmetyków nadal ma ogromny sens.

Testy w centrach handlowych trwały przez dwa lata. Później firma zdecydowała, że warto zainwestować we własne punkty sprzedaży, na terenie sklepów sieci JCPenney. Jednak ta współpraca nie spełniła oczekiwań Jung i Avon wycofał się z tego pomysłu.

Avon ma ogromne tradycje sprzedaży bezpośredniej. 122 lata temu, gdy David H. McConnell zakładał California Perfume Company, zaczął właśnie od sprzedaży w gronie sąsiadów. Pierwszą sprzedawczynią była kobieta, ale pierwszym prezesem - mężczyzna.

Jung chwali się, że jej firma prowadzi politykę prorodzinną, a na najwyższych stanowiskach menedżerskich pracuje większy odsetek kobiet niż w jakiejkolwiek innej korporacji - 46% menedżerów to panie. Jednak w ścisłym zarządzie firmy, który liczy 14 osób, zasiada tylko 5 kobiet.

Avon po polsku

W Polsce Avon działa od 1992 r. Składa się z czterech spółek, jedna z nich otworzyła w 1997 r. w Garwolinie fabrykę kosmetyków, należących do najnowocześniejszych w Europie. Także w Polsce znajduje się centrum finansowe firmy na region EMEA. W 2006 r. Avon wkroczył na polski rynek telekomunikacyjny, tworząc spółkę Avon Mobile, wirtualnego operatora myAvon.

Sen amerykańskiej dziewczyny

Andrea Jung jest zaliczana do grona 30 najważniejszych kobiet w amerykańskim biznesie. Jej kariera jest wzorem dla wielu młodych ambitnych kobiet.

Urodziła się w 1957 r. w Toronto, w Kanadzie, w rodzinie chińskich imigrantów. Jej matka pochodzi z Szanghaju, jest inżynierem chemikiem (była jedną z pierwszych kobiet o takim wykształceniu w Kanadzie), ale zarzuciła karierę w branży technologicznej na rzecz wirtuozowskiej gry na fortepianie. Ojciec urodził się w Hongkongu, jest uznanym architektem, wykładał też na słynnym Massachusetts Institute of Technology.

"Moi rodzice zachowali najlepsze aspekty kultury azjatyckiej i zamerykanizowali rodzinę. Moja mama była dla mnie wspaniałym przykładem. Była pracującą matką i jednocześnie odniosła zawodowy sukces" - stwierdziła Andrea Jung podczas jednego z wystąpień publicznych.

Rodzice zapewnili jej staranne wychowanie - chodziła na lekcje fortepianu, uczyła się chińskiego (mandaryńskiego), w szkole miała najlepsze oceny. Po lekcjach pracowała w osiedlowym sklepie. Ukończyła z wyróżnieniem literaturę angielską na prestiżowym Uniwersytecie w Princeton.

Nikt w jej rodzinie nie zajmował się handlem ani marketingiem i nikt z najbliższych nie rozumiał jej chęci pracy w branży handlu detalicznego. Jednak gdy już zaczęła, od razu poczuła się na swoim miejscu, wiedziała, że to odpowiednia dla niej droga zawodowa.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200