Pieniądze lubią informatykę

Bankowy krajobraz wciąż ulega dynamicznym zmianom, nie tylko w związku z okresowymi załamaniami koniunktury w światowej gospodarce. W ostatnich latach byliśmy świadkami skomplikowanych i wymagających fuzji i połączeń podmiotów bankowych. Wśród najnowszych warto wspomnieć połączenia: Pekao SA i BPH, Fortis Bank Polska z Dominet Bankiem. Powstały także zupełnie nowe banki, jak Allianz i Alior Bank, które znalazły się wśród finalistów konkursu Computerworld Lider Informatyki 2009.

Elektroniczna rewolucja

W ubiegłym roku środowisko bankowe świętowało X-lecie elektronicznej bankowości w Polsce. Jako pierwszy, jesienią 1998 r., dostęp do rachunku przez Internet umożliwił Powszechny Bank Gospodarczy, który później został wchłonięty przez Pekao SA. Wśród następnych były: mBank i Intelligo. Zdalny, samoobsługowy kanał dostępu do bankowości był katalizatorem inwestycji sektora bankowego w centra obsługi klienta i systemy call contact center. Uciążliwe wizyty w bankowej placówce w drobnych sprawach w końcu przeszły do historii, a wykonywanie operacji na rachunkach po godzinach pracy stało się normą, co świadczy o tym, że polscy klienci zaakceptowali ten kanał kontaktu.

Samoobsługowe kanały kontaktu zmieniły także obraz branży ubezpieczeniowej. Dziś polisę można kupić przez telefon albo, jeszcze wygodniej, przez Internet. To wymagało od ubezpieczycieli solidnej przebudowy procesów biznesowych. Dzięki stosowanym coraz częściej systemom work flow, stan naszej sprawy jest coraz łatwiejszy do ustalenia.

Systemy e-bankowości podlegają ciągłej rozbudowie i zwiększa się oferowana użytkownikom funkcjonalność w internetowym okienku, w wielu przypadkach, dzięki skutecznej przebudowie rozbudowywanej od lat infrastruktury IT zgodnie z koncepcją SOA. Nagrodzony przez redakcję Computerworld tytułem Lidera Informatyki 2009 Raiffeisen Bank Polska, przygotował z kolei specjalną aplikację do prowadzenia bankowości w telefonie komórkowym. Bezpieczny i wygodny kanał mobilny znajdzie się z pewnością w kręgu zainteresowania kolejnych instytucji, bo tego będą potrzebować coraz bardziej wymagający klienci. Kanały kontaktu czekają na kolejne innowacje, jak chociażby łączność wideo z konsultantami lub wybór opcji systemu IVR na ekranie telefonu komórkowego.


TOP 200