Piątkowy Przegląd Prasy

Google chce wykorzystać popularność Chromebooków… IBM może być „na cenzurowanym” w przetargach publicznych… Porozumienie o współpracy w technologiach bezprzewodowego ładowania… W USA łączą się najwięksi operatorzy kablowych TV i Internetu… Motorola umocni Lenovo na rynku smartfonów… Czas na nowe media społecznościowe… Płatności mobilne rozwijają się dzięki smartfonom… W Polsce kablówki walczą o widza z naziemną cyfrową TV… Portal społecznościowy zamiast znanej gazety… Menedżerowie wierzą w nową cyfrową walutę, billon…

COMPUTERWORLD

Google widzi potencjał Chromebooków

W amerykańskim sklepie Amazon w okresie około świątecznym sprzedano więcej Chromebooków niż klasycznych laptopów i Macbooków. Google chce to wykorzystać i wejść na rynek rozwiązań enterprise, przygotowując wraz z VMware oprogramowanie typu Desktop as a Service. Aplikacja Horizon, czyli Desktop as a Service (DaaS) produkcji VMware miałaby umożliwić użytkownikom Chromebooków sięgnięcie po zasoby Windowsa właśnie z poziomu komputera z systemem Chrome OS. Likwidowałoby to jedną z najpoważniejszych wad Chormebooków, leżących na drodze rozwoju tych komputerów w kategorii enterprise. Znacząca większość aplikacji biznesowych napisana została przecież z myślą o działaniu w środowisku MS Windows i o ile nie mają swojej wersji webowej, były zwyczajnie niedostępne z poziomu Chromebooka. Szef Google Enterprise, Amit Singh, twierdzi jednak, że współpraca z VMware została nawiązana w trosce o finanse potencjalnych użytkowników biznesowych. Możliwość korzystania z posiadanej już infrastruktury software'owej za pomocą Chromebooka pozwoli im zaoszczędzić pieniądze, które musieliby wydać na postawienie nowej, którą komputery Google'a mogłyby bez problemu obsłużyć. Źródło: VMware pomoże Google'owi podbić rynek enterprise? Ofiarą porozumienia będzie Microsoft

IBM i HP mogą mieć zakaz udziału w zamówieniach publicznych

Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego Paweł Wojtunik wyjawił że m.in. IBM i HP mogą trafić na swoista czarną listę i automatycznie być wykluczane z ubiegania się o zamówienia publiczne. Wszystko z powodu wykrycia przez CBA praktyk korupcyjnych skierowanych wobec urzędników państwowych. Na takie praktyki ze strony IBMa wskazują zeznania byłego szefa Centrum Projektów Informatycznych MSW (CPI MSW), Andrzeja M. Miał on być korumpowany przez amerykański koncern za pośrednictwem lokalnego dostawcy IT, firmy Netline. W ogłoszonym przez CPI przetargu na system elektronicznego obiegu dokumentów oferta IBM/Netline była najtańsza, bo poniżej kosztów. Liczyło się wtedy - jak zdradził prokuraturze prezes Netline - uzależnienie CPI od rozwiązań IBMa. Posiadając już jednostkę centralną amerykańskiej produkcji Centrum zmuszone było bowiem kupować bezpośrednio od IBMa także pasujące oprogramowanie. W zamian za pomoc M. miał uzyskać różne korzyści, od zestawu mebli począwszy, aż po samochód. ¬W tej sprawie wraz z Prokuraturą Generalną chcemy wykorzystać przepisy ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Przewiduje ona karę do 5 mln zł, a także np. zakaz udziału w zamówieniach publicznych – mówi Wojtniuk. Źródło: IBM i HP trafią na czarną listę za korumpowanie polskich urzędników?l

Porozumienie w sprawie bezprzewodowego ładowania

Alliance for Wireless Power (A4WP) i Power Matters Alliance (PMA) zamierzają wspólnie opracować standardy, które zapewnią pełną współpracę proponowanych przez nie technologii bezprzewodowego zasilania urządzeń elektronicznych. A4WP jest twórcą technologii noszącej nazwę "Rezence". Wykorzystuje ona zjawisko rezonansu magnetycznego i pozwala doładowywać urządzenia drogą bezprzewodową po umieszczeniu ich na specjalnej podkładce. Technologia opracowana przez PMA (ładowanie indukcyjne) nie jest kompatybilną z tą opracowaną przez A4WP, dlatego porozumienie przewiduje, że obie firmy zmodyfikują swoje rozwiązania tak, by były ze sobą zgodne. Gra warta jest świeczki, gdyż rynek ten rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie. Firma analityczna IHS Technology przewiduje np. że za 10 lat będzie co najmniej 1,7 mld urządzeń elektronicznych zasilanych drogą bezprzewodową. Źródło: Dwa konsorcja promujące bezprzewodowe zasilanie zawarły porozumienie

RZECZPOSPOLITA

ComecastCorp. przejmuje największego rywala

Comcast Corporation, największy operator telewizyjny i dostawca usług internetowych w USA kupuje swojego konkurenta Time Warner Cable. Wartość transakcji to ponad 40 mld dol. Obie firmy muszą jeszcze uzyskać zgodę sądu antymonopolowego. Transakcję zaakceptowały już rady nadzorcze obu koncernów. Zgodnie z nią, właściciele Time Warner za swoje udziały otrzymają akcje Comcast, który zapłaci 159 dol. za każdą akcję Warnera. Zakup drugiego co do wielkości operatora telewizji kablowej w USA sprawia, że Comcast pozyska 11 milionów nowych abonentów oraz dostęp do rynku kablowego w Nowym Jorku. W sumie firma będzie miała ponad 30 mln abonentów. W styczniu Time Warner odrzucił propozycje przejęcia firmy przez spółkę telewizyjną Charter Communications Inc. Źródło: Comcast przejął Time Warner

Zakup Motoroli umocni Lenovo na rynku smartfonów

Chiński koncern Lenovo przejmując od Google Motorolę zapowiada, że szybko przywróci jej rentowność. Yang Yuanqing, prezes Lenovo - największego na świecie producenta komputerów osobistych, powiedział, że powinno to potrwać zaledwie "kilka kwartałów". Lenovo wydało na zakup Motoroli prawie 3 mld USD i chce wykorzystać potencjał tej firmy do przyspieszenia własnej ekspansji na rynku smartfonów. Obecnie Chińczycy sprzedają swoje smartfony głównie na wewnętrznym rynku W ostatnim kwartale 2013 roku udział koncernu w globalnym rynku smartfonów osiągnął 4,6 proc. (45,5 mln sprzedanych sztuk) - wynika z danych Gartnera, firmy zajmującej się badaniami rynkowymi. Źródło: Lenovo chce, by Motorola była rentowna

Co zamiast Facebooka? Czas na media społecznościowe 2.0

Facebook się kończy, dla młodych ludzi nie jest już tak ważny jak kiedyś. Czy jednak można wymyśleć coś lepszego od Facebooka? Okazuje się, że można. Jest przecież Snapchat, Line i Innstagram. Wspólnym mianownikiem nowych serwisów jest obrazkowość. Cyfrowa rzeczywistość płynie za szybko, by tracić czas na pisanie postów. Nawet krótkich, 140-znakowych, do których przyzwyczaił nas Twitter. Teraz liczy się zdjęcie. Na tym skorzystał Instagram, który ma 150 mln użytkowników aktywnych każdego miesiąca. Codziennie wrzucają oni do serwisu 50 mln nowych zdjęć. Snapchat z kolei stawia na ulotność. Wysyłane zdjęcie trafia tylko do wybranych adresatów, a po kilkunastu sekundach ginie z serwera. Idea spodobała się szczególnie najmłodszej grupie odbiorców. Ze Snapchatu korzystają m.in. dzieci poniżej 10 roku życia. Serwis nie podaje liczby odbiorców, ale szacuje się ją na około 10 mln. Dziennie wymieniają się 400 mln zdjęć. Na popularności zyskują też komunikatory nie potrzebujące sieci 3G. To sposób na podbicie rynków wschodzących, jak Indie i Kenia. Dziesiątki, a często nawet setki milionów ludzi ma tam tak zwane feature phone'y, czyli komórki obsługujące aplikacje. Gdy nie ma dostępu do sieci, aplikacje w rodzaju Line, czy południowoafrykańskiego Mxit prześlą dane przez SMS-y. Źródło: Social media 2.0

Smartfony kształtują rynek płatności mobilnych

Według prognoz, już do 2020 r. częściej będziemy dokonywać przelewów przy pomocy smartfonów, niż z wykorzystaniem istniejących systemów bankowości internetowej. W 2009 r. wartość płatności mobilnych na świecie wynosiła 26 mld dol., ale wystarczyły zaledwie trzy lata, aby ta kwota wzrosła ponad sześciokrotnie. Już w 2012 r. 212 mln osób na świecie płaciło za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jak wskazują autorzy raportu „Digital Trends 2013", przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte i Allegro, w 2015 r. wartość płatności mobilnych powinna sięgnąć 472 mld dolarów. - W szczególności młodzi ludzie będą coraz częściej korzystać z możliwości płacenia za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Już w ubiegłym roku w Polsce w użyciu było 8 mln smartfonów. Ta liczba będzie się w dalszym ciągu zwiększać, a wraz z nią liczba osób, które będą korzystać z płatności mobilnych, zarówno przy transakcjach e-commerce, jak i w tradycyjnym handlu – tłumaczy Marcin Łaszkiewicz, menedżer w dziale konsultingu Deloitte. Nowy model płatności kształtują przede wszystkim smartfony, które oferują swoim użytkownikom znaczną swobodę oraz szeroki wachlarz funkcjonalności. Przyczynia się to do szybkiego rozwoju płatności zbliżeniowych oraz mobilnych aplikacji płatniczych. Źródło: Smartfony podbijają bankowość

GAZETA PRAWNA

Naziemna TV cyfrowa odbiera widzów kablówkom

Polsat zapowiada trzy nowe kanały tematyczne, UPC włącza do oferty nowy kanał Love, a NC+ rozszerza ofertę dla użytkowników pre-paid o kilkanaście kanałów. Wszyscy chcą dać widzom więcej, niż można znaleźć w bezpłatnej telewizji cyfrowej. DVB-T (telewizja cyfrowa nadawana naziemnie) właśnie nabiera ostatecznych kształtów. Już teraz widać, że zmiany technologiczne skutkują przetasowaniami na rynku TV. Nie tylko zakończył się dyktat wielkiej czwórki (TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN), ale nawet razem z udziałami stacji tematycznych do nich należących jest im coraz trudniej zgarnąć duży kawałek tortu. Po zsumowaniu udziałów wszystkich kanałów TVP w styczniu tego roku okazuje się, że mają one niecałe 32 proc. rynku, TVN nieco ponad 20 proc., a Polsat jedynie 17,8 proc. – To ewidentnie efekt większej konkurencji wymuszonej przez bezpłatne kanały naziemne. Dlatego nadawcy stawiają na uruchamianie coraz to nowych stacji tematycznych – tłumaczy Jakub Bierzyński z domu mediowego OMD. Źródło: Kablówki przegrają rywalizację z naziemną telewizją cyfrową?

PULS BIZNESU

Portal społeczności owy zamiast gazety

Wydawca dziennika "Libération" chce przekształcić gazetę w portal społecznościowy, bo jest niewydolna finansowo. O planach zaprzestania druku i przekształcenia popularnego, lewicowego dziennika w portal społecznościowy i centrum kulturalne poinformował 8 lutego w sobotnim wydaniu redaktor naczelny Nicolas Demorand na zlecenie głównych udziałowców pisma. Decyzję zapadła na poziomie wydawcy i była argumentowana słabą kondycją finansową dziennika. Spotkała się jednak z ostrą krytyką ze strony dziennikarzy, którzy podjęli całodniowy strajk w celu wymuszenia zmiany zdania na przełożonym i opublikowali specjalne wydanie pisma zatytułowane "Jesteśmy GAZETĄ". -Jesteśmy GAZETĄ, a nie restauracją, serwisem społecznościowym, centrumkultury, telewizją, barem albo inkubatorem start-upów! - głosił manifest dziennikarzy zamieszczony na okładce wydania specjalnego. Efekt? Nicolas Demorand zrezygnował 13 lutego z kierowania pismem. "Mam nadzieję, że moja decyzja ułatwi dialog wewnątrz redakcji" - napisał w emailu skierowanym do dziennikarzy. Źródło: "Libération" portalem społecznościowym?

Finansiści wierzą w polski pieniądz cyfrowy

Kilku menedżerów zainwestowało już kilkanaście milionów złotych w złotówki w plikach. Andrzeja Horoszczaka, prezesa spółki Zunit, który od kilku lat pracuje nad projektem billona, denerwuje już wyjaśnianie, że nie robi kolejnego wcielenia bitcoina. - Billon to cyfrowa, a nie wirtualna gotówka. Złoty zaszyty w plikach, będzie emitowany przez Alior Bank i Plus Bank, jego istnienie regulują unijne dyrektywy — tłumaczy Horoszczak. Założenie jest proste: cyfrowe pliki za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne są bez pośredników przenoszone z urządzenia na urządzenie. Ich wartość nominowana jest w złotych, jedynymi emitentami są banki. Grupą docelową są i konsumenci płacący niewielkie kwoty za zakupy w sieci czy w sklepach, i biznes, który ¬ omijając tradycyjne formy płatności bezgotówkowej ¬ może znacznie ograniczyć marże, jakie pobierają Visa czy Mastercard. Źródło: Polscy finansiści biją billona

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200