Piątkowy Przegląd Prasy

Intel zamyka magazyn z aplikacjami… Dropbpx wie, jak osiągnąć sukces… Motorola zmieniła właściciela... Satya Nadella nowym prezesem Microsoftu… Rosyjski Yandex inwestuje w e-commerce… Bezpłatne aplikacje cieszą się coraz większym powodzeniem… Big data zmienia podejście do informacji… Zmiany na pierwszym multipleksie już 15 lutego… Potentaci VoD zainteresowani polskim rynkiem… Kontrowersje wokół opłaty audiowizualnej…

COMPUTERWORLD

AppUp, magazyn aplikacji Intela, będzie zamknięty

Intel zamyka AppUp – magazyn aplikacji świadczący usługi w trybie online. Firma doszła do wniosku, że zainteresowanie nim jest zbyt małe, aby dalej go utrzymywać. Magazyn powstał w 2010 r. i został stworzony z myślą o netbookach. Firma zapowiadała pierwotnie, że z czasem będzie dołączać do magazynu aplikacje dedykowane dla smartfonów, inteligentnych telewizorów i innych urządzeń konsumenckich wyposażonych w intelowskie procesory, jednak jak widać czas zweryfikował te plany. Magazyn przestanie istnieć - i to pomimo tego, że Intel zainwestował w niego w 2011 r. sporo pieniędzy mając nadzieję, że wzbudzi on zainteresowanie użytkowników. Magazyn zostanie ostatecznie zamknięty 11-go marca tego roku. Będzie jeszcze przez jakiś dostępny, ale nie będą już do niego dodawane żadne nowe aplikacje, a stare nie będą aktualizowane. Źródło: Intel zamyka magazyn aplikacji AppUp

Recepta Dropboxa na sukces

Nowy VP Dropboxa, Ross Piper, nie zamierza podejmować żadnych gwałtownych ruchów. Oświadczył, że firma zachowa znaną już drabinę priorytetów w postaci - użytkownicy, developerzy i dopiero na trzecim miejscu działy IT. Piper stwierdził, że naruszanie tego porządku jest błędem i nie zamierza tego robić. Założeniem Dropboxa jest bowiem polepszenie produktywności użytkowników. To oni więc powinni stanowić bazę do stworzenia dobrego produktu. Dopiero mając taki produkt, można pokusić się o udostępnienie developerom wersji z niezbędnymi dla nich funkcjami. Odwrotny kierunek nie gwarantuje sukcesu. Piper oświadczył też, że utrzymanie dużego zainteresowania użytkownikami pomoże Dropboxowi, dając mu oręż w walce o klienta korporacyjnego. Paradoksalnie bowiem, na rynku rozwiązań konsumenckich konkurencja jest naprawdę duża, a klienci wymagający. Ci, którym uda się skupić wokół siebie więcej zadowolonych użytkowników mają większe szanse także na przyciągnięcie uwagi działów IT. Źródło: Dropbox ma plan na odniesienie sukcesu

Zobacz również:

Lenovo kupuje Motorolę

Lenovo Group zdecydowała się kupić od firmy Google oddział Motoroli za niespełna 3 mld USD. Google pozostaje właścicielem większości własności intelektualnych należących do Motoroli, jednak Lenovo wejdzie z chwilą sfinalizowania umowy w posiadanie ponad 2 tys. patentów należących do Motoroli, jak również będzie mogło używać znaku towarowego Motorola Mobility. Korporacja Lenovo jest obecnie największym producentem komputerów PC, a po przejęciu Motoroli jeszcze bardziej umocni swoją i tak już silną pozycję na rynku smartfonów oraz innych przenośnych urządzeń elektronicznych. Źródło: Lenovo kupuje od Google oddział Motorola Mobility

PULS BIZNESU

Nowy prezes Microsoftu – Satya Nadella

Według agencji Bloomberg nowym prezesem Microsoftu został Satya Nadella, a rada koncernu omawia także zmianę na fotelu przewodniczącego, na którym zasiada obecnie Bill Gates, najbogatszy człowiek świata i współtwórca firmy. Bloomberg powołuje się na osoby zaangażowane w proces zmian w Microsofcie. Rzecznik koncernu odmówił komentarza. Satya Nadella jest osobą z wewnątrz firmy - pracuje w Redmond od 1992 r. Sprawował wiele kierowniczych funkcji, a obecnie jest wiceprezesem nadzorującym m.in. rozwiązania chmury. Nadella był wymieniany jako jeden z mocniejszych kandydatów na nowego prezesa, który ma zastąpić Steve'a Ballmera. Źródło: Microsoft wybrał nowego prezesa

Yandex stawia na e-commerce

Rosyjska grupa internetowa Yandex zainwestowała w spółkę MultiShip, specjalizującą się w dostarczaniu usług logistycznych dla sklepów online, informuje Reuters. Zakup ma na celu wzmocnienie pozycji platformy e-commerce należącej do największej rosyjskiej wyszukiwarki sieciowej. Dotychczas większość swoich przychodów Yandex generował z reklam tekstowych. Firma stara się jednak rozwijać w innych obszarach, m.in. poprzez stworzenie systemu porównywania ofert e-sklepów, nazwanego Yandex.Market. Koszt inwestycji w MultiShip i jej platformę programową ułatwiającą detalistom internetowym dostawę towarów do konsumentów w regionie Rosji szacowany jest na 1 mln USD. Dodatkowo Yandex zobowiązał się do przeznaczenia kilku dodatkowych milionów w nowe serwisy i rozwój bazy klientów MultiShip. Źródło: Yandex inwestuje w e-commerce

Chcemy aplikacji, ale bezpłatnych

Jak wynika z analizy firmy Gartner, w 2013 r. na świecie ściągnięto 102 miliardy aplikacji mobilnych. To o 38 mld więcej niż w roku 2012. Niestety, aż 91 proc. pobranych w minionym roku m-aplikacji stanowiły darmowe rozwiązania, a do 2017 r. odsetek ten ma wzrosnąć do prawie 95 proc. Według ekspertów Luxoft Poland, źródłem zysków dla twórców oprogramowania będę więc tzw. wewnętrzne zakupy, czyli dodatkowe opcje odblokowywane po dokonaniu opłaty. Jednym z najbardziej dochodowych segmentów mogą stać się aplikacje dla przedsiębiorstw i inwestorów. Źródło: Tableciarze dostają za darmo

RZECZPOSPOLITA

Big data wymaga odsiania ziarna od plew

- Wkroczyliśmy w erę zwaną big data, czyli danych, które znacznie wykraczają poza standardowe dane transakcyjne. Nasza sytuacja przypomina położenie poszukiwaczy złota: zdobyte informacje mają niewielką wartość, o ile nie znajdziemy sposobu na wyłuskanie tych istotnych, na podstawie których możemy podejmować kluczowe decyzje - pisze specjalista w zakresie systemów informacyjnych wykładający na IESE Business School, Vier Zamora. Mówiąc o cechach charakterystycznych big data, mówimy o trzech V: volume (ilości), velocity (prędkości) i variety (różnorodności). Istnieje jeszcze czwarte V, czyli jak wydobyć z tego wszystkiego jakąś wartość (value). Przedsiębiorcy muszą zrozumieć, że big data to nie tylko kwestia technologii, lecz także zmian w kulturze i procesach wewnętrznych firmy. Wiele decyzji biznesowych opiera się na intuicji. Big data nie jest jej zamiennikiem, zapewnia lepszy wgląd w sytuację. Powstaje więc pytanie, jak przekształcić informacje w wiedzę i podstawę dla procesów decyzyjnych. Jest to sytuacja odwrotna do dotychczasowego niedoboru danych. Do tej pory eksperci starali się zdobyć jak najwięcej informacji, a teraz ich zadaniem jest wybierać tylko wartościowe dane prowadzące do sensownych decyzji. Źródło: Big data, czyli jak znaleźć złoto w chaosie danych

GAZETA PRAWNA

TV Trwam i TV ABC na multipleksie już od 15 lutego

Dwa nowe kanały telewizyjne, TV Trwam i TVP ABC, zostaną umieszczone na mulipleksie pierwszym (MUX1) i mogą rozpocząć emisję 15 lutego, podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). "Decyzja (...) skraca okres wykorzystania przez Telewizję Polską S.A. części multipleksu pierwszego, a tym samym pośrednio skraca terminu ważności rezerwacji częstotliwości w odniesieniu do rozpowszechniania dwóch z programów telewizyjnych: 'TP1 i TP2 lub programu regionalnego. Zgodnie z treścią decyzji, od dnia 15 lutego 2014 r. możliwe jest umieszczenie w multipleksie pierwszym dwóch nowych programów telewizyjnych, na które przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wydał koncesje, tj. TV Trwam i TVP ABC" - czytamy w komunikacie. Źródło: UKE: TV Trwam i TVP ABC mogą rozpocząć emisję cyfrową 15 lutego

Netflix, YouTube czy Amazon?

Polscy dostawy treści VoD zastanawiają się, która z firm pierwsza uruchomi w Polsce swój serwis. Mówi się, że w połowie 2014 r. pojawi się duży gracz, który zmieni układ sił na rynku. Pogłoski o uruchomieniu polskiej mutacji amerykańskiego Netfliksa pojawiają się od dawna. Jednak tym razem wydają się bardziej realne – plany ekspansji w Europie potwierdził prezes spółki, Reed Hastings. Netflix to internetowy serwis wideo, dysponujący ogromną bazą filmów i seriali. Dostęp do treści uzyskuje się po opłaceniu abonamentu. Tylko w USA Netflix ma już 33,5 mln subskrybentów. W kolejce do walki o polski rynek stoją też Amazon i YouTube. Ten drugi oficjalnie ogłosił, że ma wkrótce uruchomić własny płatny serwis z filmami. – Pojawienie się Netfliksa radykalnie zmieni polski rynek telewizyjny. Szczególnym zagrożeniem może być przede wszystkim dla dostawców treści i tradycyjnych operatorów TV. Żeby przetrwać, będą musieli diametralnie zmienić swój model biznesowy, czego pierwsze oznaki już można zaobserwować w działaniach grup medialnych, np. Cyfrowego Polsatu i TVN. Mam na myśli ich koncentrację na obecności na rynku VoD w postaci serwisów Ipla czy TVN Player – mówi Grzegorz Grzegorski, odpowiadający w Netii za usługi TV. Źródło: Netflix, Youtube czy Amazon? Polscy dostawcy VoD drżą przed konkurencją zza oceanu

WYBORCZA.BIZ

Opłata audiowizualna – kto zapłaci i za co?

Radio TOK FM otrzymało koncepcję zasad finansowania mediów publicznych. - Dokument nie przedstawia w wystarczająco przekonujący sposób zarówno sposobu finansowania mediów publicznych, jak i sterowania tak zwaną misją. Niektóre zapisy budzą dużo wątpliwości, jak na przykład ten o 10 zł - komentował w audycji OFF Czarek przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak. Jak czytamy w dokumencie, głównym założeniem zmian jest "zmniejszenie obciążeń nakładanych na gospodarstwa domowe oraz inne podmioty zobowiązane do uiszczania opłat" oraz zagwarantowanie skuteczniejszej egzekucji opłat. "Opłata audiowizualna" dla osób fizycznych zostanie ustalona na poziomie 10 zł od gospodarstwa domowego. Te mają być rozumiane jako "zespół osób mieszkających i utrzymujących się wspólnie albo jedna osoba utrzymująca się samodzielnie. W dokumencie nie ma jednak mowy o tym, czy z mediów państwowych znikną reklamy. Zdaniem prezesa Telewizji Polskiej, Juliusza Brauna, wspomniana opłata w wysokości 10 zł, przy wyłączeniu reklam, "absolutnie nie wystarcza na nic".- Przy obecnym zakresie zwolnień, przy założeniu, że płacą wszystkie gospodarstwa domowe, to jest ok. 1 mld zł. Z tego miliarda trzeba jeszcze odjąć co najmniej 300 mln zł dla radia i coś jeszcze na fundusz misji publicznej - tłumaczył prezes TVP. Źródło: 10 zł od każdego gospodarstwa domowego... Mamy koncepcję zasad finansowania mediów publicznych [DOKUMENTY]


TOP 200