Perspektywy polskiego rynku telekomunikacyjnego na 2010 r.

W 2009 r. wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce zmniejszyła się o ponad 3%. Mimo, iż był to pierwszy spadek w historii polskiej telekomunikacji. Zdaniem uczestników rynku szansa na odbicie jest już w 2010 r.

Z szacunków firmy badawczej PMR wynika, że wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce spadła w 2009 r. do 39,5 mld zł. Był to pierwszy spadek w jego historii. Rok wcześniej rynek zanotował wzrost o 6%.

Mimo spadku w roku 2009, na chwilę obecną najbardziej prawdopodobnym scenariuszem na kolejne lata jest odbicie i wyjście z negatywnego trendu. Na rynek będą mieć pozytywny wpływ inwestycje nowych operatorów komórkowych w budowę i rozwój własnych sieci, jak również dalsza ekspansja P4 i sieci telewizji kablowej.

Zobacz również:

  • Wybitny dziennikarz rynku telekomunikacyjnego nie żyje
  • Snowflake Polska świętuje trzecie urodziny

Stabilny wzrost, mimo rosnącego nasycenia rynku, czeka również usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu. Z pewnością też o kolejnych klientów internetu powalczą operatorzy telefonii komórkowej, wykorzystując rosnącą skokowo penetrację notebooków i netbooków, zarówno w firmach jak i gospodarstwach domowych. W przyszłości dla struktury przychodów na rynku znaczenie będzie mieć stopień substytucji dostępu przewodowego przez mobilny. Szczególnie w miastach, coraz więcej abonentów będzie decydować się na migrację tylko i wyłącznie do usług dostępowych w sieciach telefonii komórkowej.

Z punktu widzenia wartości całego rynku strategicznym segmentem jest telefonia komórkowa. Według prognoz PMR, skumulowane przychody operatorów telefonii komórkowej w Polsce w 2010 r. minimalnie wzrosną, chociaż nie można też wykluczyć spadku. Tym bardziej, jeśli doszłoby do zaostrzenia konkurencji i ewentualnej wojny cenowej na rynku post-paid lub kolejnych nieoczekiwanych działań regulatora. "Warto też pamiętać, że w bieżącym roku operatorzy w pełni odczują efekt niższych wpływów z umów masowo renegocjowanych przez firmy w następstwie kryzysu. Dokładną skalę takich działań jest w tym momencie trudno ocenić" - komentuje Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu.

Szacunki PMR pokrywają się z opiniami przedstawicieli największych firm telekomunikacyjnych w Polsce, którzy byli ankietowani przez PMR w III kwartale 2009 r. Średnia, prognozowana przez respondentów dynamika rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce w roku 2009 r. wyniosła -4%. Warto zaznaczyć, że przedstawione prognozy były najgorsze od roku 2006 r. kiedy pytanie o wartości rynku PMR zadała po raz pierwszy.

Respondenci byli bardziej optymistyczni w swoich szacunkach co do roku 2010. Prawie 60% spodziewało się wzrostu wartości rynku, 23% braku zmiany wartości a tylko 20% - spadku. W sumie średnia prognozowana dynamika na rok 2010 wyniosła 3%.

Więcej o rynku telekomunikacyjnym w Polsce w 2009 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200