Personal Shopping System, czyli wszystko w ręce klientów

Sieć Leroy Merlin przeciera w Polsce szlaki, jeśli chodzi o wdrożenia IT usprawniające obsługę klientów. Od zeszłego roku klienci jednego ze sklepów mogą korzystać z Personal Shopping System.

W zeszłym roku Leroy Merlin, sieć sklepów z materiałami budowlano-dekoracyjnymi zdecydowała się na nowatorskie w skali kraju wdrożenie systemu PSS - Personal Shopping System. System ułatwiający dokonywanie zakupów w sklepach wielkopowierzchniowych został na razie wdrożony pilotażowo w jednym z warszawskich sklepów. W Europie Zachodniej takie systemy są wykorzystywane powszechnie w wielu branżach, w Polsce, jak przyznają przedstawiciele Leroy Merlin, to całkowita nowość. Ale pokazuje kierunek, w jakim zmierza obsługa klienta i model robienia zakupów.

Szybciej, łatwiej, samodzielnie

Obecnie dąży się bowiem do zapewnienia klientom poczucia jak największej suwerenności decyzji zakupowych, przy jednoczesnym odciążeniu pracowników sklepów i skróceniu procesu końcowej obsługi klientów. Stąd rosnąca popularność kas samoobsługowych i systemów ułatwiających robienie zakupów. Z doświadczeń krajów zachodnich wynika, że z systemów PSS korzysta ok. 30 proc. klientów i są to ci klienci, którzy przynoszą sklepom nawet do 40 proc. zysków. Warto więc o nich dbać i coraz bardziej ułatwiać im robienie zakupów.

Dlatego właśnie kierownictwo Leroy Merlin zdecydowało się wdrożyć platformę PSS. Chodziło o skrócenie czasu potrzebnego na dokonanie zakupów i w konsekwencji zwiększenie zadowolenia klientów. "Wzrost zadowolenia klientów, zwiększenie ich lojalności i zaufania do naszej firmy to rzeczy dla nas bezcenne" - mówi Anna Romaniecka-Mankiewicz z Leroy Merlin.

Jak działa system? Składa się z urządzenia rejestrującego, terminala ręcznego i odpowiedniej aplikacji software’owej. Jest powiązany z systemem lojalnościowym sklepu. Jego funkcjonowanie polega na tym, że po autoryzacji karty klienta w urządzeniu rejestrującym klient otrzymuje terminal mobilny wyposażony w czytnik kodów kreskowych, ekran LCD i klawisze funkcyjne. Wkładając produkty do koszyka klient skanuje kod produktu, i w ten sposób rejestruje go również w systemie - w swoim wirtualnym koszyku. Może też przeglądać na terminalu szczegółowe informacje dotyczące zeskanowanego produktu oraz jego zdjęcia. Po zakończeniu zakupów klient podchodzi do kasy, gdzie skanowany jest kod zakończenia. Informacja o zawartości koszyka jest przesyłana automatycznie do kasy i drukowany jest paragon. Co ważne, produkty są skanowane tylko raz, w momencie wkładania ich przez klienta do koszyka. Usprawnia to cały proces sprzedaży, oszczędza czas zarówno klientów, jak i pracowników sklepu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200