Personal Shopping System, czyli wszystko w ręce klientów

Aby zabezpieczyć sklep przed ewentualnymi sytuacjami niepożądanymi, system losowo wybiera klientów do sprawdzania koszyka przez kasjerkę po zakończeniu zakupów. "Każdy nowy klient przy pierwszym użyciu systemu poddawany jest audytowi. Po każdym następnym prawidłowym użyciu PSS klient przechodzi do grupy o większym zaufaniu, gdzie częstotliwość losowego sprawdzania koszyka jest mniejsza" - tłumaczy Anna Romaniecka-Mankiewicz.

Dodatkową funkcją systemu jest możliwość rozładowania kolejek wśród klientów, którzy nie korzystają z PSS. Dla realizacji tej funkcji terminal jest zwalniany specjalną kartą administracyjną i za jego pomocą wyznaczona osoba z personelu sklepu skanuje produkty klientów stojących w kolejce i wiąże je z numerami koszyków. Przy podejściu do kasy skanowany jest tylko kod koszyka bez potrzeby ponownego skanowania całej jego zawartości.

Zastąpić doradcę

System przypomina też klientom o promocjach, informuje o cenie, dostępności towaru, kolorach itp. bez konieczności absorbowania personelu. Podpowiada również, co może się przydać klientowi, który wybiera i skanuje dany produkt. Jeśli np. kupuje glazurę, PSS podpowiada, że może mu się przydać również klej czy fuga. "Korzyści z funkcjonowania systemu są znaczące zarówno dla klientów, jak i personelu sklepowego. Dzięki niemu jesteśmy w stanie obsłużyć większą ilość kupujących w krótszym czasie, co znacząco usprawnia dokonywanie zakupów" - zwraca uwagę Anna Romaniecka-Mankiewicz. I dodaje, że zainteresowanie korzystaniem z systemu wśród klientów jest całkiem spore, pomimo tego, że jest to całkowita nowość w Polsce.

Sklep stara się zachęcić niezdecydowanych, prezentując korzyści z wzięcia udziału w programie lojalnościowym i skorzystania z systemu PSS. Jeżeli projekt odniesie sukces na Targówku, będzie on najprawdopodobniej rozpowszechniany na kolejne sklepy Leroy Merlin na terenie Polski. Przedstawiciele firmy BCS, która wdrażała system w Leroy Merlin mówią, że do wdrożenia przymierzają się też dwie inne sieci handlowe w Polsce. Właściciele sklepów muszą zmienić dotychczasowy sposób myślenia, przekonać się do oddania w ręce klientów cennego urządzenia, jakim jest terminal, zaufać klientom i systemowi audytu zabezpieczającego przed kradzieżami. Rozwój systemów wspierających obsługę klienta w stronę samoobsługi jest bowiem nieuniknionym trendem, który dużymi krokami idzie do nas z Zachodu. Specjaliści przewidują, że w niedalekiej przyszłości systemy PSS będą ewoluowały do funkcji inteligentnych sprzedawców tak, by zastąpić część pracowników sklepu.


TOP 200