Perfekcyjne CV analityka biznesowego - 6 wskazówek

W jaki sposób stworzyć idealne CV analityka biznesowego i zmienić bieg swojej kariery? Na podstawie rozmów z ekspertami przygotowaliśmy kilka wartościowych wskazówek

Perfekcyjne CV analityka biznesowego - 6 wskazówek

Fot. Timur Saglambilek, Pexels

Może jesteś zainteresowany pracą jako analityk biznesowy (BA), wykorzystujący analitykę danych do wypełnienia luki między IT a biznesem. Może masz już pracę jako BA, ale szukasz nowych wyzwań - lub wyższej pensji. Aby odnieść sukces na rynku pracy, trzeba pamiętać o spójności CV i profilu na LinkedIn.

Po rozmowach z wieloma aktualnymi i byłymi analitykami biznesowymi, jak również specjalistami planowania kariery i tymi, którzy zatrudniają analityków biznesowych, opracowaliśmy kilka wskazówek dla poszukujących pracy BA.

Zobacz również:

  • Dynamiczny rynek kandydata
  • Zainteresowania czy moda – jak planować karierę w IT?

1. Ukierunkuj swój życiorys

Jednym z popularnych powiedzonek jest „ubieranie się do pracy, którą chcesz dostać, a nie do tej, którą masz". Kiedy szukasz pracy, twoje CV jest strojem, który pokazujesz potencjalnym pracodawcom - i musisz dopasować się do ich pojmiwania mody. Jak ujmuje to Courtney Kirschbaum, korporacyjny strateg kariery, który specjalizuje się w przygotowywaniu korporacyjnych profesjonalistów do awansów: „CV jest pisane dla czytelnika, a nie dla kandydata".

„Zwróć uwagę na wymagania stanowiska, o które się ubiegasz" - mówi dr Maria Mirzaei, konsultant ds. kariery i przywództwa, która rozpoczęła swoją karierę jako analityk biznesowy – „Jeśli poszukują bardziej technicznego analityka biznesowego, podkreśl swoje umiejętności techniczne. Jeśli są bardziej zainteresowani BA zorientowanym na biznes, to rozwiń swoją wiedzę branżową - i użyj języka, który pokazuje głębokie zrozumienie ich branży".

Kirschbaum jest jeszcze bardziej dosadny w kwestii dostosowywania CV do konkretnej pracy, o którą się ubiegasz: „Twój czytelnik nie zareaguje na to, co piszesz, jeśli nie zobaczy twoich własnych słów na stronie lub profilu LinkedIn". Wiele życiorysów nie jest wystarczająco konkretnych.

„Rada, którą dałabym każdemu analitykowi biznesowemu, który poważnie myśli o swojej karierze: Nie przeładowuj swojego CV i LinkedIn chwytliwymi hasłami, takimi jak 'wysoce zmotywowany self-starter i gracz zespołowy' lub 'sprawdzony lider, który pomaga organizacjom w transformacji'" – mówi Kirschbaum. „One nie działają i komunikują, że nie masz pojęcia, w jaki sposób dodajesz wartość lub jak powiedzieć, w jaki sposób dodajesz wartość".

2. Wykorzystaj projekty jako elementy konstrukcyjne

Choć na początku może się to nie wydawać intuicyjne lub wygodne, najlepszym sposobem na przygotowanie się do zmiany ścieżki kariery jest udokumentowanie tego, co robisz teraz, abyś mógł się tym pochwalić później. Dla analityka biznesowego oznacza to śledzenie konkretnych projektów, które współtworzył, a nie tylko prowadzenie listy pracodawców.

„Prowadzenie dziennika swoich osiągnięć i tworzenie dokładnego portfolio wyników, które pomogłeś osiągnąć, to jedna z najlepszych rzeczy, jakie możesz zrobić, aby Twoje CV było jak najlepsze" - mówi Zoë Morris, prezes Mason Frank International. „Prowadzenie aktualnego dziennika osiągnięć powinno być cotygodniowym ćwiczeniem - powinieneś traktować to jako punkt odniesienia, a nie jako obowiązek. Łatwo jest zapomnieć o projektach i wynikających z nich osiągnięciach, więc prowadzenie rejestru jest niezwykle ważne".

Posiadanie materiału, z którego można czerpać, ułatwia skoncentrowanie swojego CV na danej ofercie pracy. „Notowanie swoich sukcesów oznacza, że możesz zobaczyć swój własny rozwój i mocne strony w miarę postępów, co znacznie ułatwia Ci wyciągnięcie najbardziej istotnych umiejętności podczas dostosowywania CV do konkretnej roli analityka biznesowego" - mówi Morris.

Diane Davidson, właścicielka Clever Fox Advisory, zgadza się z podejściem zorientowanym na projekty. Co więcej, każdy projekt w swoim CV opisuje za pomocą formatu, który nazywa VAR (vision, action, result):

- Wizja: „Pożądany cel inicjatywy".

- Działanie: „Rola, jaką odegrałem w projekcie".

- Rezultat: „Jest to wynik projektu i najbardziej krytyczna część. Zawsze staram się powiązać korzyści z wartością finansową lub inną miarą."

Davidson pokazała ten format na przykładzie własnego życiorysu, aby zademonstrować, jak w praktyce wygląda VAR:

Menedżer ds. ciągłego doskonalenia, kierujący inicjatywami doskonalenia procesów centralnie zarządzanych zamówień (CMP) oraz strategią wirtualnego podmiotu prawnego. Dostarczał rekomendacji w celu odblokowania wartości ukrytej w procesie CMP, aby osiągnąć plan realizacji korzyści na poziomie 7 milionów dolarów w Q3/Q4. Przeszedł na stanowisko lidera wdrożeniowego odpowiedzialnego za zarządzanie zespołem ds. poprawy wydajności w celu rozwiązania problemów operacyjnych i systemowych.

3. Używaj liczb do tworzenia kontekstu i opowiadania historii

Inni eksperci, z którymi rozmawialiśmy, zgodzili się z Davidson, że liczby są ważne. Jako analityk biznesowy, część twojej pracy będzie polegała na wskazywaniu liczb, które ukazują wyniki procesów biznesowych, więc tym ważniejsze jest, abyś pokazał te wyniki w swoim CV.

„Jeśli Twoje wysiłki przyczyniły się do poprawy pewnych wskaźników, procentów, przychodów lub oszczędności czasu, upewnij się, że wymieniłeś te liczby" - mówi Matt Collingwood, dyrektor zarządzający w VIQU. „Te namacalne sukcesy wyróżniają Twoje doświadczenie".

W rzeczywistości, to nie tylko twoje wyniki mogą (i powinny) być skwantyfikowane w CV, ale również proces, który do nich doporowadził - mówi Kirschbaum. „Zdobądź budżet dla każdego projektu", radzi. „Policz członków zespołu i dostawców, z którymi pracowałeś lub których nadzorowałeś. Jak duża była firma, dla której pracowałeś? Ilu pracowników zatrudniała? Jaka jest ich wartość rynkowa? Wszystko to ma znaczenie".

4. Pokaż swój proces i swoje narzędzia

Wszystko, co pokazuje w CV, w jaki sposób dostarczyłeś wyniki, może Ci tylko pomóc. „Podczas gdy prawie wszystkie artykuły dotyczące pisania CV zgadzają się, że pokazywanie wyników w CV jest krytyczne, wyjaśnienie, w jaki sposób te wyniki zostały osiągnięte, jest często wyróżnikiem" - mówi Alan Jacobson, Chief Data and Analytic Officer w Alteryx. „Kandydat, który wie, jak przeprojektować proces, wykorzystać techniki analityki i automatyzacji procesów, z umiejętnością wykonywania zadań w sposób oparty na danych, jest niezwykle ważny dla większości organizacji".

„Prawie każdy kandydat powie, że jest zaawansowany w takich obszarach jak Excel czy Python" - mówi Lindsay Francis, analityk biznesowy w branży wydawniczej w Nowym Jorku. „Ale czy rzeczywiście tak jest? Może tak, ale może nie. Upewnij się, że określisz, jak używasz takich programów i opiszesz wyniki, jakie uzyskujesz".

W rzeczywistości powinieneś analizować głęboko wszystko, co zrobiłeś, aby jasno określić, z czego potrafisz korzystać i do czego będziesz gotowy przed pierwszym dniem pracy. Anton Derkach, Delivery Manager w Intellectsoft, mówi, że liderzy technologiczni zaangażowani w proces zatrudniania będą kładli duży nacisk na te informacje. „Świetnie byłoby określić, z jakimi artefaktami analityk musiał pracować (backlog, epiki, historie użytkowników, podział zakresu projektu, zakres prac, prośby o zmianę, itp.) i jakie narzędzia były używane do dokumentacji (Confluence, Jira, arkusze kalkulacyjne, e-maile, diagramy UML, itp.).

Dostosowanie CV do czytelników oznacza uwzględnienie różnych poziomów wiedzy technicznej. Warto wziąć pod uwagę, że prawdopodobnie będzie to więcej niż jeden czytelnik. „Często zdarza się, że przedstawiciel działu HR jako pierwszy przegląda Twoją aplikację, więc nie krępuj się krótko opisać, z jakiego oprogramowania korzystasz" - mówi Francis. „Jeśli używasz Tableau, możesz dodać, że jest to oprogramowanie do wizualizacji danych. Nie tylko da to przedstawicielowi działu kadr pojęcie o oprogramowaniu, jeśli nie jest z nim zaznajomiony, ale także pomoże przebić się Twojemu CV przez wszelkie programy automatycznego filtrowania, których być może używać firma".

5. Sprzedaj swoje umiejętności

Nawet jeśli nie masz doświadczenia specyficznego dla branży, w której chcesz pracować, dostosuj swoją aplikację do stanowiska najlepiej jak potrafisz, określając umiejętności, którymi możesz się pochwalić, a które mogą mieć zastosowanie. „Piękno bycia analitykiem biznesowym polega na tym, że możliwe jest poruszanie się po różnych branżach" - mówi Francis, której kariera rozpoczęła się w służbie zdrowia, zanim przeniosła się do branży wydawniczej. „Przedstawienie w CV umiejętności adaptacyjnych i podkreślenie własnej wszechstronności to świetny sposób na wyróżnienie się. Menedżer może szukać kandydata znającego branże, ale na ogół, chce kogoś, kto jest w stanie dostosować się i wykonać pracę".

6. Krótkie, aktualne - i bez błędów

Przedstawiliśmy wiele sugestii, ale CV nie powinno być epickim tomikiem. „Zachowaj zwięzłość", radzi Collingwood z VIQU. „Twoje CV powinno mieć najwyżej dwie lub trzy strony. Nie ulegaj pokusie, by pisać więcej".

Jednym ze sposobów na zmniejszenie objętości CV jest zaprezentowanie swoich ostatnich sukcesów: „Upewnij się, że twoje najnowsze projekty obfitują w więcej szczegółów, a role sprzed dekady mają tylko jedną linijkę", mówi. (Nie oznacza to jednak, że wszystko powinno być ściśle chronologiczną listą; trzeba pamiętać o wyciąganiu projektów najbardziej istotnych dla docelowego stanowiska).

Wreszcie, Collingwood oferuje tę samą (bardzo dobrą) radę, którą osoby poszukujące pracy otrzymują od niepamiętnych czasów: „To zabrzmi jak oczywistość, ale zrób korektę swojego CV. Straciłam rachubę, ile razy klienci zwracali uwagę kandydatom na ich dbałość o szczegóły, a dla analityka biznesowego dbałość o szczegóły jest bardzo ważna".

Poprawna pisownia nazwy firmy, dla której chcesz pracować, sama w sobie nie zapewni Ci tej pracy, ale pisownia nieprawidłowa z przekreśli Twoje szanse.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200