Papierowe portale

Systemy do zarządzania dokumentami i informacjami staną się najważniejszym elementem w ofercie Xeroxa. Sprzęt zajmie dopiero drugie miejsce.

Systemy do zarządzania dokumentami i informacjami staną się najważniejszym elementem w ofercie Xeroxa. Sprzęt zajmie dopiero drugie miejsce.

"Xerox zamierza skupić swoją działalność na świadczeniu usług i sprzedaży systemów do zarządzania dokumentami, a nie tylko drukarek i kopiarek" - twierdzi Pierre Danon, dyrektor Xerox Europe. Nowa strategia - Competing through knowledge - ma polegać na oferowaniu rozwiązań, które poprzez kompleksowe zarządzanie dokumentacją papierową i elektroniczną zwiększają efektywność pracy, a tym samym konkurencyjność klientów.

W ostatnich tygodniach Xerox zawarł dwie umowy - z firmami Compaq Computer i Microsoft. Mają one ułatwić integrację systemów do kopiowania, drukowania i zarządzania dokumentami z oprogramowaniem Compaq Work Expeditor i aplikacjami Microsoftu, takimi jak Exchange.

Odejście od sprzętu

Prezentowane obecnie hasło jest odmienne od lansowanego jeszcze rok temu, gdy przedstawiciele Xeroxa podkreślali, iż na rynku drukarek firma zamierza konkurować z Hewlett-Packardem. Dzisiaj sprzęt jest wymieniany na drugim miejscu. "Nie przyjechałem tu po to, aby prezentować nowe produkty" - poinfomował Pierre Danon, który wziął udział w odbywającej się w Warszawie wystawie DocuWorld. Szef Xerox Europe spotkał się także z przedstawicielami polskich firm zajmujących się integracją systemów, z którymi Xerox zamierza nawiązać współpracę.

Nowy kierunek Xeroxa jest niewątpliwie odzwierciedleniem ogólnej tendencji w przemyśle informatycznym, gdzie firmy szukają bardziej efektywnych finansowo niż produkcja sprzętu obszarów działalności. Wiadomo jednocześnie, że Xerox ostatnio zanotował słabsze wyniki finansowe. Firma wycofuje z otwartej konkurencji z Hewlett-Packardem, choć w rzeczywistości taka konkurencja pozostaje faktem.

Jak powiedział Pierre Danon, w zakresie sprzedaży sprzętu największy nacisk w Polsce firma położy na promocję drukarek sieciowych i rozwiązań do zastosowań graficznych. Xerox definitywnie rezygnuje z konkurencji w segmencie tanich .

Rozwiązania dla dużych

Druga zmiana strategii dotyczy grup klientów. Jeszcze przed rokiem lub dwoma laty przedstawiciele firmy podkreślali przede wszystkim rozszerzanie oferty o sprzęt popularny przeznaczony dla małych lub średnich firm. Dziś firma stawia na zaawansowane systemy, których odbiorcami są głównie duzi klienci.

Do realizacji tej strategii w 1997 r. powołano osobną firmę - Xerox Channels Group (XCG), której głównym zadaniem jest organizacja kanałów sprzedaży detalicznej drukarek i kopiarek. XCG wciąż należy do oddziałów firmy najszybciej zwiększających sprzedaż. Ma ok. 20% udział w ogólnych jej obrotach, lecz wg planów Xeroxa - w ciągu 10 lat to tzw. dział rozwiązań będzie przynosił 50% całkowitych obrotów.