Pakiety do zarządzania desktopami

Instalowanie z NetInstall

Instalowanie oprogramowania na dużej liczbie desktopów nie jest zadaniem prostym. Chociaż takie narzędzia, jak SMS czy NetSupport DNA, zawierają funkcje dystrybucji oprogramowania, to jednak nie dorównują mechanizmom zawartym w NetInstall firmy NetSupport Solutions (nie mylić z NetSupport, producentem NetSupport DNA).

W wersji 5.7 tego narzędzia podjęto próbę uproszczenia podstawowych zadań instalacyjnych z jednoczesnym ulepszeniem ogólnej integracji w ramach przedsiębiorstwa. Mechanizmy obsługujące XML w imporcie lub eksporcie informacji o ośrodku oraz interfejs web services do integracji aplikacji czyni ten produkt w znaczniej mierze zgodnym ze środowiskiem najnowszych standardów otwartych.

Pakiety do zarządzania desktopami

Ocena rozwiązań

Nowy mechanizm o nazwie FastInst umożliwia zdalne wywołanie motoru instalatora na maszynie docelowej bez oprogramowania klienckiego. NetInstall obsługuje wiele metod budowania projektów dystrybucji oprogramowania. Dla starszych aplikacji, które nie używają MSI (Microsoft Installer), przewidziano narzędzie NetInstall Spy. Proces tworzenia obejmuje wykonywanie obrazów czystego systemu, instalowanie oprogramowania aplikacji dziedziczonych, następnie wykonanie migawki postinstalacyjnej i utworzenie pliku różnic. Finalny pakiet instalacyjny jest budowany właśnie z tego pliku różnic.

Dla pakietów opartych na MSI oprogramowanie obsługuje tworzenie i przekształcenie pliku, który automatyzuje i kastomizuje ten proces. Finalny projekt zawiera także skrypty zewnętrzne napisane za pomocą JavaScript, VBScript lub Perl (obsługa Perl wymaga oddzielnej instalacji motoru skriptingu Perl).

Do ekspediowania pakietów instalacyjnych do klientów NetInstall używa architektury rozproszonej - w ten sam sposób, w jaki działa SMS. Produkt integruje się także z SMS w instalacjach opartych na pozwoleniach, zadaniach opartych na SMS oraz tworzeniu plików stanu i inwentaryzacyjnych MIF. Dla użytkowników niepodłączonych do sieci można utworzyć instalacyjny CD.

NetInstall nadaje się szczególnie dla firm ze średnim i dużym obciążeniem starymi lub własnymi aplikacjami, gdzie zachodzi potrzeba częstej ich dystrybucji do klienta. Jeżeli używany już jest SMS, to NetInstall można stosować do okazjonalnych uaktualnień oprogramowania oraz obsługi dużych procesów uaktualniania łatek.

Jak testowano

Każdą konsolę zarządzania desktopami i oprogramowanie serwerowe instalowano na serwerze DL380 (dwuprocesorowy 1,33 GHz, 512 RAM i 36 GB dysk). W każdym przypadku użyto Windows 2000 Server z zainstalowanym Service Pack 4. Dla produktów wymagających bazy danych użyto MS SQL Server 2000.

Sieć składała się z 10 stacji roboczych Compaq z różnymi procesorami, na których pracowały: Windows 2000/XP/98. Użyto także laptopa Compaq Evo N100 z wbudowaną obsługą 802.11b. Sieć zawierała dwa 16-portowe przełączniki 10/100, połączenie DSL do Internetu z czteroportowym przełącznikiem i punkt dostępu bezprzewodowego 802.11b.

Do testów inwentaryzacji oprogramowania załadowano różne wersje Internet Explorer i Microsoft Office, by obserwować poprawność wykrywania różnic w wersjach oprogramowania. Internet Explorer zainstalowano w wersjach 5.0, 5.5 i 6.0 - z różnymi Service Pack i poziomami szyfrowania. MS Office użyto w wersji Office 2000 Standard Edition, Office 2000 Small Business Edition i Office XP Standard Edition. Jako systemy operacyjne wykorzystano Windows 98 SE, Windows 2000 Professional z SP2 i SP3 oraz Windows XP z SP1.

W zadaniach dystrybucji oprogramowania zwracano uwagę, jaką trudność sprawia utworzenie pakietu dystrybucyjnego dla prostych programów, a także jakie możliwości ma oprogramowanie w zakresie ekspedycji uaktualnień, takich jak service pack czy łatki programowe. Szczególną uwagę poświęcono zdolności sterowania sposobem wysyłania uaktualnień do stacji roboczej wg potrzeby zastosowania uaktualnień.

<hr size=1 noshade>Rafał Misztal, Technical Account Manager, Microsoft Polska

Najnowszy SMS jest łatwiejszy w instalacji i konfiguracji. Za jego pomocą można zarządzać środowiskiem sieciowym bez względu na jego rozmiar i topologię. Do najważniejszych nowości w tym wydaniu należy zaliczyć szczegółowe raporty, m.in. o sprzęcie oraz zainstalowanych aplikacjach i poprawkach, dzięki czemu proces wdrażania nowego oprogramowania realizowany przez SMS 2003 może być szczegółowo zaplanowany. W dziedzinie bezpieczeństwa dodano narzędzia, takie jak Microsoft Baseline Security Inventory Analyzer oraz Microsoft Office Inventory Tool for Updates, dzięki czemu dostępna jest inwentaryzacja systemów pod kątem zainstalowanych aktualizacji i dodatków Service Pack. Serwer SMS 2003 może pełnić rolę repozytorium poprawek dla całej organizacji, redukując tym samym potrzebę pobierania poprawek z windowsupdate.com przez każdą ze stacji roboczych. Wbudowany kreator wdrażania poprawek asystuje administratorom w procesie dystrybucji wymaganych aktualizacji, opierając się na danych inwentaryzacyjnych i szczegółowym terminarzu. Raporty pokazują m.in. liczbę lub procent komputerów, zgodnych ze standardem aktualizacji. Zachowany jest przy tym podział na wersje Windows. Technologia BITS - Background Intelligent Transfer Service umożliwia wznawianie procesu pobierania oprogramowania poprzez sieć (Checkpoint/restart) oraz automatyczne dostosowywanie się do obciążenia infrastruktury podczas dystrybucji oprogramowania.

Jedna z pierwszych instalacji SMS 2003 w Polsce (jeszcze w wersji Beta) miała miejsce w Beskidzkiej Energetyce SA. Dział IT tej spółki stał przed problemami dotyczącymi kosztów zarządzania infrastrukturą stacji roboczych i serwerów, automatyzacji zadań administracyjnych, wsparcia dla użytkowników mobilnych oraz wymogów standaryzacji i inwentaryzacji środowiska komputerowego. Procedura testowa obejmowała m.in. wydajność dystrybucji oprogramowania, wsparcie dla wolnych łączy, skanowanie poziomu aktualizacji bezpieczeństwa systemów w sieci, dystrybucję poprawek Microsoft do systemów operacyjnych i pakietu Office oraz mechanizmy raportowania. Dzięki integracji SMS 2003 z usługami Active Directory bardziej precyzyjnie określono granice ośrodków (site) SMS-a oraz wykorzystano nowe metody odszukiwania zasobów (komputerów, użytkowników, itp.).

Zaawansowany klient SMS oraz nowa funkcjonalność Punktu Dystrybucyjnego obniżyły o 1/3 liczbę wymaganych dotychczas serwerów SMS (zmniejszono wiec koszt sprzętu, co pozwoliło na wykorzystanie serwerów do innych celów). Liczba zgłoszeń do działu pomocy odnośnie dystrybucji oprogramowania zmniejszyła się o 40% w stosunku do SMS 2.0.


TOP 200