Paczka szybkiej informacji

DHL Express ma za sobą jedno z największych wdrożeń rozwiązań mobilnych w Polsce.

DHL Express ma za sobą jedno z największych wdrożeń rozwiązań mobilnych w Polsce.

W nowoczesnej firmie kurierskiej trudno wyobrazić sobie pracę bez dobrej komunikacji między systemem zapewniającym obsługę przesyłek a kurierami. Komputerowe urządzenia mobilne z interfejsami telekomunikacyjnymi i zaawansowanymi aplikacjami są już standardem w tej branży. Jedno z największych wdrożeń przeprowadziła firma DHL Express, potentat na polskim rynku przesyłek kurierskich. Skala projektu jest bardzo duża, bo obejmuje cztery sortownie (Warszawa, Zabrze, Głuchowo pod Poznaniem, Łódź), 47 terminali magazynowych oraz ponad dwa tysiące kurierów.

Przemysłowe komputery i własne aplikacje

18,5 mln

przesyłek rocznie dostarcza w Polsce DHL Express.

W DHL Express użytkownikami mobilnymi są kurierzy. Zwykły notebook nie byłby odpowiedni, bo jest zbyt ciężki i duży. Z kolei standardowe urządzenia PDA są zbyt delikatne, by sprostać intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach. Z tych powodów firma zdecydowała się na zastosowanie przenośnych komputerów Motorola HC 700, które są projektowane pod kątem pracy w warunkach przemysłowych, odporne na upadki, a także posiadają pojemne akumulatory zapewniające długi czas pracy bez zewnętrznego zasilania. Urządzenia pracują pod kontrolą systemu Windows Mobile i są wyposażone w moduł transmisji danych GPRS. Mają też interfejsy USB i Bluetooth oraz współpracują ze skanerami kodów kreskowych, niezbędnymi w pracy kurierów.

System jest obsługiwany przez aplikację Kurier - rozwiązanie stworzone i rozwijane przez lokalny dział informatyczny DHL Express. Kurier zarządza bezpośrednimi połączeniami z systemami bazodanowymi firmy i wymianą danych za pomocą łącza GPRS. Oprogramowanie umożliwia kurierom przyjmowanie i obsługę zleceń od dyspozytorów, realizację doręczeń i przesyłanie informacji o ich statusach do systemu DHL, skanowanie paczek na listę kurierską, eksport danych do systemu za pomocą sieci bezprzewodowej oraz rozliczenie finansowe pracy kuriera.

Telefon nie poszedł do lamusa

Rozwój Internetu nie wyparł komunikacji telefonicznej, przynajmniej w tym segmencie rynku. DHL Contact Center, które przyjmuje zlecenia, wprowadza je do systemu oraz podejmuje działania interwencyjne. System wykorzystywany w Contact Center umożliwia zintegrowaną obsługę trzech kanałów komunikacji - rozmów telefonicznych, poczty elektronicznej oraz faksów.

DHL Express na szeroką skalę wykorzystuje telefonię VoIP. Wszystkie połączenia do działu DHL Contact Center są obsługiwane przez infrastrukturę teleinformatyczną Avaya. Dla firmy najważniejszą zaletą telefonii IP była możliwość jej integracji z pozostałymi składnikami systemu.

W Contact Center DHL Express pracuje serwer Avaya S8720, dedykowany do obsługi dużych przedsiębiorstw. Bazuje na procesorach AMD Opteron, wykorzystuje Red Hat Enterprise Linux i oprogramowanie Avaya Communication Manager.

Szybka komunikacja

Szybkie przekazywanie informacji otrzymywanych z systemu bezpośrednio na przenośne urządzenia klasy PDA istotnie usprawnia pracę DHL Express, bo kurierzy mogą na bieżąco odbierać zlecenia, a także wprowadzać aktualne informacje na temat ich statusu do systemu.

Zlecenia na konkretne trasy kurierskie przesyłane są automatycznie za pomocą technologii GPRS bezpośrednio na urządzenia PDA. A gdy kurier doręczy przesyłkę, wprowadza odpowiednie informacje do urządzenia przenośnego, które prawie natychmiast przekazują je do Centrum Obsługi Klienta. Dzięki tej wymianie danych, firma może szybko informować klientów o bieżącym statusie przesyłki, a dodatkowo mogą oni sami sprawdzać te informacje na stronie internetowej.

Niedawno DHL Express opracował i uruchomił internetową aplikację DHL ZAMÓW KURIERA 2.0, która umożliwia zamówienie usługi dostarczenia przesyłek przez Internet.


TOP 200