Outsourcing w firmie
- Adam Urbanek,
- 01.09.2004
Sprawne przeprowadzenie outsourcingu w firmie wymaga spełnienia kilku warunków brzegowych
Sprawne przeprowadzenie outsourcingu w firmie wymaga spełnienia kilku warunków brzegowych:
- procesy biznesowe muszą być dobrze opisane, standaryzowane i mierzone ilościowo;
- rola systemów informatycznych w tych procesach powinna być ściśle zdefiniowana;
- na potrzeby telekomunikacji winny być wcześniej sformułowane odpowiednie umowy SLA (Service Level Agreement) wiążące firmę z usługodawcą.
- zdalne przetwarzanie. Sprzęt, zbiory i bazy danych są własnością przedsiębiorstwa, znajdują się w jego siedzibie macierzystej i są na bieżąco uaktualniane przez etatowych pracowników firmy. Korzystając z tej infrastruktury oraz zdalnego dostępu, specjalistyczna firma zewnętrzna dokonuje zaawansowanego przetwarzania w celu wykonania zamówionych aplikacji: raportów, analiz, list płac, wydruków, zestawień finansowych i ekonomicznych, niezbędnych dokumentów statystycznych i innych potrzebnych do funkcjonowania przedsiębiorstwa;
- archiwizowanie danych. Infrastruktura informatyczna w całości znajduje się na terenie przedsiębiorstwa i jest jego własnością. Backupowe, awaryjne i archiwalne magazynowanie danych biznesowych wymaga jednak zaangażowania specjalistów od macierzy dyskowych oraz fachowców od problematyki relacyjnych baz danych. Zatrudnianie specjalistów na etacie jest zwykle nieopłacalne i tańsze jest dokonanie outsourcingu archiwizacji przez zewnętrzną firmę usługową;
- odtwarzanie infrastruktury. Ochrona zakładowego systemu informatycznego przed skutkami katastroficznych zdarzeń, aktów wandalizmu czy zarażenia wirusem komputerowym wymaga stosowania systemów ochrony klasy BRS (Business Recovery Service) z możliwością szybkiego odtwarzania poprawności zasobów informatycznych przedsiębiorstwa. W tym celu należy korzystać z zapasowego centrum przetwarzania (recovery data center), nad którym opiekę sprawuje firma outsourcingowa. Ona też odpowiada za odzyskanie poprawnych danych po ustąpieniu przyczyny awarii systemu informatycznego i zwykle obsługuje wiele takich przedsiębiorstw jednocześnie, obniżając w ten sposób koszty własne;
- nadzór i konserwacja IT. Jedna z najczęściej spotykanych usług outsourcingowych IT. Utrzymanie w stałej gotowości technicznej zakładowego systemu informatycznego wymaga okresowych przeglądów urządzeń peryferyjnych, testowania poprawności działania sieci, wykrywania awarii i dokonywania napraw, które mogą wykonywać jedynie specjaliści. Uzyskiwane coraz dłuższe okresy bezawaryjnego działania sprzętu technicznego implikują rezygnację z etatowego serwisu i przekazanie nadzoru oraz konserwacji infrastruktury teleinformatycznej przedsiębiorstwa specjalistycznym firmom serwisowym. Mają one praktykę w szybkim usuwaniu uszkodzeń;
- pomoc w aplikacjach (help desk). Wdrażanie i eksploatacja w przedsiębiorstwie dużych systemów klasy ERP czy CRM zwykle wymagają wsparcia technicznego zarówno w trakcie okresu gwarancyjnego czy rękojmi, jak i po ich upływie. Stała pomoc merytoryczna udzielana przez praktyków w tej dziedzinie jest wtedy nie do przecenienia, a dostarczają ją firmy outsourcingowe po zawarciu odpowiedniej umowy;
- kompleksowa opieka nad systemem IT. Opieka obejmuje bieżącą eksploatację, konfigurowanie, testowanie i modernizację systemu komputerowego zainstalowanego w siedzibie przedsiębiorstwa. Zwykle polega ona na stopniowym dostosowaniu oprogramowania do zmieniających się potrzeb biznesowych firmy, instalowaniu i uruchamianiu nowszych wersji systemu, szkoleniu pracowników, zarządzaniu dokumentacją systemu oraz aktualizowaniu ochrony wirusowej we wszystkich elementach systemu informatycznego (rutery, serwery, bramy ogniowe).
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]