Outsourcing telekomunikacyjny
- Adam Urbanek,
- 01.09.2004
Jedną z pierwszych aplikacji outsourcingowych było organizowanie przez firmy zewnętrzne transportu informacji (danych) między dowolnymi punktami globu. Konieczność wdrożenia i utrzymania na odpowiednim poziomie niezawodności aplikacji działających przez sieci rozległe WAN na ogół przekracza możliwości przeciętnego przedsiębiorstwa z założenia prowadzącego działalność o zupełnie innym profilu. Dla takich firm sposobem na kompleksową obsługę informatyczną (łącznie z dostawą wymaganych przez przedsiębiorstwo funkcji usługowych i sprzętu) jest outsourcing telekomunikacyjny realizowany przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną i obejmujący sposób transmisji przez sieci rozległe. Także z zapewnieniem dostępu do odległych zasobów.
Jedną z pierwszych aplikacji outsourcingowych było organizowanie przez firmy zewnętrzne transportu informacji (danych) między dowolnymi punktami globu. Konieczność wdrożenia i utrzymania na odpowiednim poziomie niezawodności aplikacji działających przez sieci rozległe WAN na ogół przekracza możliwości przeciętnego przedsiębiorstwa z założenia prowadzącego działalność o zupełnie innym profilu. Dla takich firm sposobem na kompleksową obsługę informatyczną (łącznie z dostawą wymaganych przez przedsiębiorstwo funkcji usługowych i sprzętu) jest outsourcing telekomunikacyjny realizowany przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną i obejmujący sposób transmisji przez sieci rozległe. Także z zapewnieniem dostępu do odległych zasobów.
Istotą wirtualnych sieci transportowych VPN jest prostota skalowania połączeń między poszczególnymi węzłami brzegowymi oraz możliwość łączenia sieci znajdujących się w gestii różnych dostawców. Szkieletowe sieci transportowe VPN (także IP VPN) - stanowiące podstawę tworzenia rozległych i szerokopasmowych kanałów komunikacyjnych - pozwalają oddalonym użytkownikom na prawie natychmiastowe uzyskiwanie łączności z macierzystą siecią korporacyjną z zachowaniem:
- elastyczności połączeń poprzez możliwość dostosowania parametrów obsługi do indywidualnych potrzeb użytkownika;
- włączania do sieci małych biur przez łącze internetowe (VPN IP);
- odpowiedniego bezpieczeństwa przekazów z weryfikacją użytkowników zmiennym hasłem;
- stałego szyfrowania przebiegu transmisji;
- indywidualnego rozliczania zajętości łączy (billing indywidualny lub zbiorowy).
Przykładem outsourcingu infrastruktury teletransmisyjnej jest koncepcja ogólnopolskiej sieci rozległej tworzona obecnie przez MSWiA na potrzeby krajowego systemu CEPiK (Centrum Ewidencji Pojazdów i Kierowców). Ze względów bezpieczeństwa część najbardziej "strategicznych" odcinków planowanej sieci WAN będzie prawdopodobnie wyłączona spod obsługi firm zewnętrznych i zarządzana bezpośrednio przez resort MSWiA.
Model outsourcingu telekomunikacyjnego sprawdził się w Polsce podczas tworzenia rozbudowanej sieci IP dla jednostek Straży Granicznej, które korzystają z infrastruktury dostarczanej przez Cisco i Telekomunikację Polską. Według Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Straży Granicznej koszt tak realizowanej sieci jest ponad dwukrotnie niższy od rocznych nakładów, jakie trzeba byłoby ponieść na samodzielną budowę sieci (zakup urządzeń, łączy komunikacyjnych, szkoleń i późniejszego utrzymania infrastruktury).
Z outsourcingiem usług czy zasobów telekomunikacyjnych mamy do czynienia nie tylko w sytuacji, kiedy firmy - chcąc wydzielić sprawy telekomunikacyjne poza strukturę swojej organizacji - zlecają ten zakres operatorom. Także operatorzy i dostawcy rozwiązań ITC korzystają z zewnętrznych źródeł, aby rozszerzyć zakres swych zasobów sieciowych bądź poszerzyć portfolio usług.
Według Jacka Kotura, dyrektora marketingu Crowley Data Poland, zapotrzebowanie na takie usługi rośnie: Odbiorcy rozwiązań telekomunikacyjnych oczekują od firm specjalizujących się w zapewnianiu zaawansowanych rozwiązań telekomunikacyjnych kompleksowego pakietu usług, dostosowanego do ich indywidualnych wymagań. Dla finalnego użytkownika kwestią drugorzędną jest to, kto jest właścicielem infrastruktury - najważniejsza jest wysoka jakość i niezawodność rozwiązania.