Outsourcing, czyli alians

Jego zdaniem, efekty synergii mogą być dostrzegalne już przy połączeniu dowolnej pary procesów przekazanych w obsługę jednemu partnerowi. "Patrząc szerzej, warto rozważać pełen zakres realizacji procesu end-to-end, w celu osiągnięcia konkretnego efektu biznesowego. Sam sposób jego realizacji nie powinien zostać narzucony przez odbiorcę, o ile nie wymaga tego specyfika prowadzonego biznesu" - uważa Sebastian Jakubiak. Wobec tego, można spodziewać się, że im większy zestaw procesów biznesowych obejmujących dany obszar działalności biznesowej zostanie przekazany w outsourcing jednemu dostawcy, tym większego efektu synergii można oczekiwać. Równocześnie, zmianie ulega charakter współpracy pomiędzy outsourcerem a firmą korzystającą z jego usług.

Strategiczna synergia

Zmienia się również znaczenie narzędzi informatycznych wykorzystywanych do obsługi outsourcingu. W dużej mierze to właśnie użycie rozwiązań IT pozwoliło na rozwój rynku tego rodzaju usług. Systemy informatyczne, stanowiące nieodzowną część działalności opartej na modelu outsourcingowym, ewoluują w kierunku automatyzacji. "Zautomatyzowanie wielu procesów pozwala na optymalizację kosztów bez kompromisu dla bezpieczeństwa i ciągłości przetwarzania danych. Dodatkowym aspektem jest współdzielenie zasobów, aby można było skorzystać z efektu skali" - uważa Jarosław Waśkiewicz, dyrektor ds. outsourcingu strategicznego w IBM Polska. Zastosowanie nowoczesnych technik informatycznych w powiązaniu ze zwinnymi metodykami prowadzenia projektów pozwala na zmniejszenie barier organizacyjnych i komunikacyjnych. Umożliwia ujednolicenie obszarów biznesowych częściowo obsługiwanych własnymi siłami organizacji, a częściowo przekazanych w outsourcing.

Z kolei, według Sebastiana Jakubiaka, narzędzia informatyczne wykorzystywane do obsługi outsourcingu nie są szczególnie istotne. "Dużo ważniejsze jest skonstruowanie modelu biznesowego dopasowanego do potrzeb partnera w perspektywie długoterminowej. Dzięki temu, podstawowa korzyść przesuwa nam się z obszaru operacyjnego w kierunku strategicznego. Takie podejście zmienia też charakter współpracy z dostawcą w kierunku partnerskim" - mówi dyrektor sprzedaży HP Enterprise Services. Wynikiem zacieśnienia stosunków między firmą a dostawcą usług outsourcingowych ma być nawiązanie pewnego rodzaju partnerstwa. Jego wynikiem ma być zmiana zasad współpracy w kierunku aliansów strategicznych, mających na celu m.in. zdobywanie nowych obszarów rynku.


TOP 200