Oto najczęstsze błędy, jakie Polacy popełniają w Internecie

To badanie daje dużo do myślenia gdyż pokazuje, że w sprawie bezpieczeństwa naszych danych i tożsamości w sieci, nie ufamy prawie nikomu. Okazuje się iż Polacy nisko oceniają nie tylko kompetencje swoich rodaków, ale przede wszystkim instytucji. Wskazuje na to niedawne badanie przeprowadzone przez Mediacom na zlecenie Surfshark.

Internet

Wynika z niego iż tylko co drugi Polak (dokładnie 54%) ufa przynajmniej jednej instytucji, takiej jak np. rząd, Unia Europejska, prywatne firmy czy dostawca internetu. Paradoksalnie, to właśnie dostawcom usług wierzymy najbardziej (36%), władze krajowe i UE wypadają gorzej (33%).

Choć w ogromnej większości deklarujemy, że bezpieczeństwo w sieci jest dla nas ważne (86%), to niewiele ponad jedna czwarta uważa, że ma wystarczającą kontrolę nad swoimi danymi (28%). Prawie dwóch na pięciu ankietowanych (38%) bezradnie przyznaje, że nie ma odpowiedniej lub żadnej kontroli nad posiadanymi danymi.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
  • Idealne miejsce dla rozwoju pracowników
  • Co trzecia firma w Polsce z cyberincydentem
Oto najczęstsze błędy, jakie Polacy popełniają w Internecie

Źródło: Surfshark

Raport wymienia też błędy, jakie popełniamy w Sieci. To przede wszystkim słabe hasła. Prawda jest taka iż chcąc ułatwić sobie zapamiętywanie kolejnych kont, stosujemy te same hasła i ignorujemy zalecenia, by regularnie je zmieniać. Niepokojących dowodów dostarcza analiza haseł z bazy danych Surfshark Alert. Wśród 10 najczęściej używanych haseł w Polsce wszystkie są bardzo słabe. A oto one: 123456, 123456789, qwerty, 12345, Groupad2013, 1234, hasło, Bajaonel12, 111111, 12345678. Na ich widok hakerzy na pewno zacierają ręce.

Tylko co czwarty ankietowany (24%) był w stanie podać przykład silnego hasła, choć aż dwie trzecie (!) z nas uważa, że używamy wystarczająco silnych haseł. Tymczasem słabe hasło to najprostszy sposób, by stracić dostęp do konta, a stamtąd wpuścić hakera do innych sfer życia.

Kolejna kwestia. Nie stosujemy też dodatkowych zabezpieczeń. Aż jedna na 20 pytanych osób nie wskazała żadnego zabezpieczenia, z jakiego korzysta podczas aktywności w internecie. Nawet najstarszy znany sposób, czyli program antywirusowy, jest stosowany tylko przez 71% ankietowanych Polaków.

Średnio dwóch na pięciu pytanych deklaruje czyszczenie historii w przeglądarce (41%), unikanie połączeń z publicznymi sieciami Wi-Fi (40%) oraz zwiększanie prywatności swoich kont w serwisach społecznościowych (40%). Co trzeci ankietowany usuwa lub blokuje pliki cookies lub korzysta z programów blokujących reklamy (po 32%).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200