Oszczędne grzanie w szkołach
- Andrzej Gontarz,
- 24.09.2014
Więcej niż zakładano
Pozytywnymi efektami współpracy z Siemensem może już pochwalić się Radzionków. System zdalnego zarządzania energią w pięciu tamtejszych placówkach oświatowych został uruchomiony w 2010 r. Umowa podpisana na 10 lat gwarantuje miastu obniżenie zużycia energii cieplnej o minimum 54%. Poziom ten został przekroczony już po pierwszym roku funkcjonowania systemu – oszczędności wyniosły wówczas 55%. W dwóch kolejnych latach oszczędności były jeszcze większe – 57% i 58%. W przypadku energii elektrycznej osiągane jest gwarantowane obniżenie jej zużycia na poziome 40%.
Tutaj projekt również realizowany jest w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. Siemens nie tylko sfinansował wdrożenie systemu, ale także wykonanie niezbędnych prac termoizolacyjnych, modernizację centralnego ogrzewania oraz wymianę oświetlenia. Wyłożone środki będą zwracane przez miasto z uzyskanych oszczędności. Rozliczenie inwestycji odbywa się w ratach kwartalnych.
Zobacz również:
Zmniejszenie poziomu zużycia energii w placówkach oświatowych to nie jedyna korzyść z wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania energią. „Na podstawie analizy informacji dotyczących zakresu i sposobu korzystania z energii w poszczególnych budynkach możemy co roku skutecznie negocjować optymalne dla nas warunki umów z dostawcami energii elektrycznej, cieplnej i gazu” – mówi Marcin Szczygieł, naczelnik Wydziału Gospodarki Miejskiej i Inwestycji w Urzędzie Miasta Radzionków. Dodatkowo na podstawie danych z systemu udało się zidentyfikować nieprawidłowości w funkcjonowaniu placówek szkolnych, np. nieuprawnione korzystanie z pomieszczeń podczas weekendów.
Zarządzanie energią w radzionkowskich szkołach w całości pozostaje w gestii Siemensa. Tak jak w przypadku innych miast odbywa się zdalnie z warszawskiego Centrum Zarządzania Energią Siemensa. Służby miejskie mają wgląd w to, co się dzieje, ale nie mają możliwości ingerowania w podejmowane decyzje. „To mogłoby wprowadzić chaos i zamieszanie do funkcjonowania systemu” – zauważa Marcin Szczygieł. Oczywiście, w sytuacjach awaryjnych można interweniować u operatora, ale sprawne działanie systemu mają zapewniać przede wszystkim ustalone w ramach umowy zasady i parametry. Na przykład temperatura w pomieszczeniach nie może spaść poniżej wymaganego minimalnego poziomu.
Zdaniem Marcina Szczygła, oddanie zarządzania energią w ręce prywatnej firmy jest bardzo skuteczne. Dyrektorzy szkół są mniej zmotywowani do oszczędzania, gdyż opłaty za media stanowią jeden z wielu ustalonych w budżecie kosztów funkcjonowania kierowanych przez nich placówek. Firma jest bardziej zmotywowana do optymalizacji zużycia energii, gdyż odpowiada finansowo za osiągnięcie zakładanego efektu.