Organizacja dla projektu

System realizacyjny projektu

Typowy system projektowania składa się z następujących elementów organizacyjnych:

Komitet realizacyjny projektu

Międzyorganizacyjny komitet ds. realizacji projektu jest prostym narzędziem, pozwalającym rozwiązać wiele problemów opisanych poprzednio. W jego skład wchodzą przedstawiciele wyższej kadry zarządzającej wszystkich zainteresowanych firm. Celem jest wspólny nadzór nad projektem oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów wykraczających poza kompetencje kierownika projektu, z których najważniejsze to:

1. Przekazywanie i promowanie wizji projektu i korzyści z niego płynących.

2. Identyfikacja szans i zagrożeń rynkowych.

3. Identyfikacja i likwidacja możliwych barier realizacyjnych projektu.

4. Rozwiązywanie problemów tkwiących w międzywydziałowej strukturze projektu.

5. Definiowanie i "zamrażanie" zakresu projektu we wczesnych fazach planowania.

6. Motywowanie pracowników, pobudzanie ich to twórczego myślenia.

7. Wyposażanie zespołów w niezbędne zasoby i uprawnienia.

8. Minimalizacja biurokracji.

Zespoły funkcyjne

W ich skład wchodzą osoby z poszczególnych pionów funkcyjnych organizacji, delegowane do rozwiązania konkretnych problemów związanych z realizacją typowych procedur i technologii.

Zespoły pomocnicze

Członkami różnych zespołów pomocniczych są osoby z pomocniczych działów organizacji, takich jak księgowość, marketing, kadry itd. Ich rola polega na spełnianiu wobec zespołu projektowego funkcji usługowych w zakresie swoich kompetencji.

Zespół projektowy

To wydzielona organizacyjnie grupa ludzi, wywodzących się z poszczególnych organizacji lub wynajętych tylko do realizacji projektu, mająca jako podstawowe zadanie doprowadzenie do osiągnięcia celów projektowych. W jej skład często wchodzą osoby będące przedstawicielami (pełnomocnikami) przyszłych użytkowników, klienta lub kooperantów. Ich obecność poprawia komunikację projektową i wzmacnia siłę oddziaływania na struktury organizacyjne macierzystych firm.

Klienci/kooperanci

Są to organizacje spełniające rolę klienta - odbiorcy produktów projektu lub dostawcy/kooperanta wybranych zasobów, narzędzi, technologii lub produktów składających się na produkt końcowy (rys. 3 i 4).

Zarządzanie projektami informatycznymi - część 2


TOP 200