Oracle uruchamia darmowy serwis internetowy dla średnich i dużych firm

W ramach usługi udostępnione zostanie oprogramowanie CRM. Serwis początkowo będzie oferowany tylko w wersji angielskiej.

Oracle uruchomi serwis internetowy, w którym bezpłatnie udostępni oprogramowanie CRM. Początkowo będzie on oferowany tylko w wersji angielskiej.

Serwis OracleSalesOnline.co, oparty na bazie danych Oracle 8i, zaprojektowano z myślą o udzieleniu wsparcia przedsiębiorstwom, których przedstawiciele handlowi działają w wielu regionach. Oprogramowanie umieszczone na stronach WWW pozwoli na bezpłatny dostęp do takich informacji, jak kontakty, harmonogramy spotkań czy wydajność pracowników. Według przedstawicieli Oracle'a, usługi te są przeznaczone dla dużych i średnich przedsiębiorstw, zatrudniających 50-500 handlowców. Usługę uruchomiono przed 2 miesiącami w trybie testowym.

OracleSales jest jednym z modułów pakietu Oracle CRM. Premiera polskiej wersji planowana jest na listopad br. Przedstawiciele producenta nie wykluczają stworzenia w najbliższym czasie innych wersji językowych serwisu OracleSalesOnline.com.

<B>Odroczona zapłata</B>

Usługi zawarte w serwisie mają być udostępnione użytkownikom już w kilka minut po wypełnieniu i wysłaniu formularza elektronicznego. Według Oracle'a, formularze wysłało już ponad 300 firm, m.in. AutoExchange, GlobalCenter i Barclays Bank. Łatwość użytkowania wynika z tego, że do obsługi oprogramowania nie wymagane jest posiadanie żadnego programu po stronie klienta. Po wprowadzeniu danych do systemu użytkownicy uzyskują do nich dostęp z dowolnego komputera podłączonego do Internetu i wyposażonego w przeglądarkę Internet Explorer lub Netscape Navigator, obie w wersjach 4.0 lub późniejszych. W ramach bezpłatnego pakietu usług zawarte jest również szkolenie i wsparcie techniczne w trybie online.

OracleOnlineSales.com będzie oferowany bezpłatnie wszystkim zainteresowanym firmom. Dotyczy to jednak jedynie podstawowego zestawu funkcji. W grudniu br. zostaną uruchomione dodatkowe usługi, np. funkcje związane z zarządzaniem czasem, podróżami czy wydatkami i usługi marketingowe. Korzystanie z rozszerzonego pakietu usług będzie płatne. Przedstawiciele firmy twierdzą, że korzyści bezpłatnego uruchomienia serwisu mają być dwojakie. Po pierwsze, liczą, że OracleOnlineSales przyczyni się do zwiększenia zainteresowania innymi produktami z zakresu biznesu elektronicznego, po drugie, oczekują, że użytkownicy zaczną korzystać z usług znajdujących się w rozszerzonych pakietach.

<B>Nic wielkiego</B>

W ocenie Michaela Maoza, analityka Gartner Group, inicjatywa Oracle'a nie ma charakteru rewolucyjnego. Jego zdaniem, nie jest to debiut firmy Oracle'a, która od dawna udostępnia bezpłatnie swoje programy. M. Maoz twierdzi, że funkcjonalność dostępna w ramach podstawowego pakietu może zachęcić jedynie przedsiębiorstwa, które już korzystają z oprogramowania Oracle'a, lub małe firmy poszukujące wyłącznie podstawowej funkcjonalności.

Przedstawiciele Oracle'a twierdzą, że uruchomienie OracleOnlineSales.com jest wyzwaniem rzuconym firmie Siebel Systems. Ich zdaniem firma ta nie będzie mogła zaoferować podobnych usług. Siebel Systems jest przez wielu postrzegana jako lider rynku CRM. "Przedsiębiorstwa wybiorą najlepsze oprogramowanie, bez względu na to, czy jest ono dostępne bezpłatnie, czy nie" - uważa Michael Maoz.