Oracle rusza w bój!

"Staraliśmy się zrobić wszystko, aby kilkadziesiąt odrębnych maszyn, zamkniętych w jednej szafie, rzeczywiście działało jak jeden superwydajny komputer" - podkreśla Larry Ellison, dyrektor generalny Oracle. Nowa maszyna dostarczana będzie razem ze wszystkimi niezbędnymi aplikacjami. Takie podejście ma przynosić dodatkowe korzyści - m.in. w postaci możliwości dynamicznej alokacji zasobów dla całego środowiska aplikacyjnego. W ramach jednego środowiska działać może maksymalnie osiem szaf Exalogic Elastic Cloud. Dodatkowo integrowane mogą być inne rozwiązania Oracle z rodzin Exadata i Exalogic.

Oracle tworzy technologiczny stos

Nietrudno zauważyć, że wszystkie rozwiązania zapowiedziane na Oracle OpenWorld 2010 wpisują się w strategię rynkową Oracle. Strategię, która zakłada postępującą integrację sprzętu i oprogramowania na różnych szczeblach środowiska IT. Nowe rozwiązania linii Exadata i Exalogic w zasadzie definiują kierunek rozwoju ogólnej oferty produktowej Oracle. Amerykański gigant dysponuje już bowiem rozwiązaniami sprzętowymi pozwalającymi w zasadzie na samodzielne zbudowanie centrum obliczeniowego.

Prawdziwej synergii w zakresie oferty Oracle spodziewać można się już w 2011 r. Amerykański koncern ma już w ofercie m.in. zintegrowane i zoptymalizowane pod kątem wzajemnej współpracy rozwiązania sprzętowe, oprogramowanie warstwy middleware, narzędzia wirtualizacyjne, systemy operacyjne i bazę danych wraz z dedykowanymi narzędziami usprawniającymi zarządzanie całym środowiskiem. Do kompletu brakuje już w zasadzie tylko odpowiednio zoptymalizowanego oprogramowania wysokiego poziomu. Tym ma być pakiet Fusion Applications.

Zagarnięte kolejne rynki

Rozwijając skonsolidowaną ofertę biznesowych rozwiązań informatycznych Oracle kolejno wkracza na obszary, w których prym wiedzie wielu jego partnerów. Wraz z premierą pierwszej platformy Exalogic do grona firm, z którymi amerykański koncern zamierza ambitnie konkurować, dołączają m.in. koncerny takie jak HP i Cisco.

Po tegorocznej konferencji jasne jest, że w wyścigu o palmę pierwszeństwa na rynku sprzętu serwerowego i oprogramowania biznesowego amerykański gigant zamierza wykorzystywać wszelkie możliwe doświadczenia i rozwiązania. Natomiast zamiar stworzenia jądra systemu Linux zoptymalizowanego pod kątem obsługi sprzętu i oprogramowania Oracle to tylko jeden z przykładów. Oracle zamierza wręcz poprawiać konkurentów na wielu polach. Kolejne kroki podejmowane przez koncern są przykładem strategii znanej pod terminem "coopetition".

Pokazuje to fakt przyjęcia w szeregi firmy Marka Hurda, byłego dyrektora generalnego HP. Na tegorocznym Oracle OpenWorld miał on własną prezentację. Mark Hurd - który od dwóch tygodni piastuje jedno z najwyższych stanowisk kierowniczych w Oracle - będzie odpowiadał m.in. za sprzedaż produktów Oracle, ze szczególnym naciskiem na rozwiązania sprzętowe linii Exadata i Exalogic. Warto wspomnieć, że Larry Ellison wstawiając się za Markiem Hurdem ostro skrytykował działania Rady Nadzorczej HP, która byłemu dyrektorowi wytoczyła proces. Przez moment wydawało się, że dalsza współpraca Oracle i HP wisi na włosku. Jednak podczas konferencji przedstawiciele obu firm zapewniali, że HP pozostanie strategicznym partnerem Oracle. W kuluarach mówi się, że z punktu widzenia HP, który do tej pory nie znalazł dobrego kandydata na stanowisko zwolnione przez Hurda, to tylko dobra mina do złej gry.

Przyszłość języka Java

Oracle zamierza sterować rozwojem technologii Java w kierunku stworzenia bardziej elastycznej, skalowalnej, a zarazem otwartej platformy programistycznej w pełni obsługującej nowoczesne rozwiązania technologiczne. Z drugiej strony, planowane zmiany mają iść w stronę uproszczenia procesu tworzenia aplikacji Java, a w efekcie zwiększenia efektywności pracy zespołów deweloperskich oraz zmniejszenia kosztów związanych z wykorzystywaniem oprogramowania opartego na technologii Java w zastosowaniach biznesowych. Java ma w pełni wykorzystywać możliwości nowego sprzętu - zarówno w komputerach stacjonarnych, serwerach, jak i w urządzeniach mobilnych.


TOP 200