Oracle odpowiada na strategię Microsoft .NET

Firma zapowiedziała zestaw nowych produktów opracowanych z myślą o zapewnieniu wsparcia dla przedsiębiorstw pragnących oferować aplikacje i usługi poprzez Internet.

Oracle zapowiedział zestaw nowych produktów opracowanych z myślą o zapewnieniu wsparcia dla przedsiębiorstw pragnących oferować aplikacje i usługi poprzez Internet. Inicjatywa Oracle'a stanowi w oczywisty sposób działanie konkurencyjne wobec strategii Microsoft .NET. W odpowiedzi przedstawiciele koncernu z Redmond stwierdzili, że wysiłki Oracle'a to jedynie wsparcie dla podobnych inicjatyw, które są już realizowane. Poza Microsoftem, podobne działania podjął również Hewlett-Packard.

<B>Dynamiczne usługi</B>

W ramach nowej strategii Oracle'a funkcje najnowszej wersji bazy danych Oracle 9i zostaną rozszerzone o usługi Dynamic Services. Mają one ułatwiać tworzenie gotowych aplikacji. Umożliwią również tworzenie firmowych stron internetowych, na których będą mogły być umieszczane m.in. dane korporacyjne (np. o sprzedaży), oraz usług, takich jak kalkulatory walutowe, automatyczni tłumacze czy usługi wysyłkowe.

Jednocześnie Oracle zaprezentował witrynę internetową Portal.Oracle.com, która pozwoli przedsiębiorstwom na zaprojektowanie i skonfigurowanie własnych stron WWW przy wykorzystaniu narzędzi Oracle'a. Na stronach Portal.Oracle.com będzie można znaleźć "portlety", gotowe elementy do budowy aplikacji oraz np. bieżące wiadomości czy informacje biur podróży. Według przedstawicieli firmy, "portlety" to gotowe fragmenty kodu, które mogą być integrowane ze stronami internetowymi klientów.

Oracle oferuje także usługi w zakresie utrzymywania tych stron na własnych serwerach. Przez pierwsze trzy miesiące mają one być przechowywane bezpłatnie. Po tym okresie ich właściciele będą musieli zapłacić 100 USD za każdy zajmowany 1 GB danych, bez względu na liczbę odwiedzających strony.

Oracle zmodyfikował również strony Online Technology Network (OTN). Obecnie tworzą one "środowisko internetowe", w którym programiści mogą budować i uruchamiać aplikacje portalowe. OTN rozszerzono o dwa nowe narzędzia, które są udostępniane bezpłatnie: Oracle Portal Online Studio - do tworzenia portali oraz Oracle Mobile Online Studio - do budowy aplikacji działających w systemach bezprzewodowych.

<B>Widoczny trend</B>

W ocenie analityków, działania Oracle'a odzwierciedlają narastający w przemyśle teleinformatycznym trend oferowania poprzez Internet oprogramowania i usług sieciowych, dostępnych ze wszystkich rodzajów urządzeń - od komputerów PC, po telefony komórkowe. Pomysł opiera się na zapewnieniu firmom możliwości obniżenia kosztów związanych z instalacją, zarządzaniem i uaktualnianiem oprogramowania na ich własnych komputerach, przy jednoczesnym zapewnieniu użytkownikom dostępu do danych za pomocą każdego urządzenia wyposażonego w przeglądarkę internetową.

______________

<B>KOMENTARZ

Riposta </B>

Kontrpropozycja Oracle'a wobec platformy .NET dotyczy tego samego obszaru zastosowań, co technologia Microsoftu. Strategia Oracle'a jest jednak ściśle związana z Javą i - co zrozumiałe - z bazami danych tej firmy.

Ripostując Microsoftowi, Oracle zapowiedział wprowadzenie na rynek zestawu narzędzi konkurencyjnych w stosunku do Visual Studio.NET, które mają umożliwić opracowywanie nowej generacji usług Web. Niestety, na razie o kolejnej wersji pakietu Oracle Developer Suite wiadomo stosunkowo niewiele. Zapowiedziano tylko, że ma on "integrować" Javę, XML i SQL, a także wspierać UML. Można mieć nadzieję, że nowo ogłoszona strategia tworzenia aplikacji i usług Web stanie się bardziej czytelna, niż wynika to z pierwszych komunikatów marketingowych, wówczas gdy na rynku będzie już dostępna pełna linia produktów Oracle 9i.

Tomasz Kopacz

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200