Oracle i Sybase wobec multimediów

Firmy Oracle Corp. i Sybase Inc. rozpoczęły wstępne prace nad stworzeniem prawie różnych strategii opracowywania narzędzi dla aplikacji multimedialnych. Podczas, gdy Sybase przymierza się do konkurencyjnego rynku stacji roboczych dla środowiska Windows, to Oracle planuje budowę cyfrowej autostrady danych, dzięki której firmy z branży TV kablowej mogłyby - posługując się jej narzędziami - wytwarzać aplikacje dające się interakcyjnie użytkować w istniejących i przyszłych sieciach TV kablowej (takie jak np. zakupy za pośrednictwem domowego komputera).

Firmy Oracle Corp. i Sybase Inc. rozpoczęły wstępne prace nad stworzeniem prawie różnych strategii opracowywania narzędzi dla aplikacji multimedialnych. Podczas, gdy Sybase przymierza się do konkurencyjnego rynku stacji roboczych dla środowiska Windows, to Oracle planuje budowę cyfrowej autostrady danych, dzięki której firmy z branży TV kablowej mogłyby - posługując się jej narzędziami - wytwarzać aplikacje dające się interakcyjnie użytkować w istniejących i przyszłych sieciach TV kablowej (takie jak np. zakupy za pośrednictwem domowego komputera).

Każde z tych podejść ma swoje zalety. Ale narzędzia, które zaczną w efekcie realizowania tych planów powstawać, długo jeszcze nie przyjmą formy typowej dla środowisk narzędziowych znanych sferom biznesowym, gdyż technologia multimedialna jak na razie stanowi jeszcze margines. "Z pewnością ładne obrazki i dźwięk mogłyby uczynić pracę z niektórymi aplikacjami przyjemniejszą, ale przesadą byłoby twierdzenie, że tradycyjne aplikacje dla biznesu potrzebują tego rodzaju funkcji" - oto zdanie analityka z firmy konsultingowej DataBase Server Systems z San Francisco, która m.in. pomaga swoim klientom przenosić aplikacje z komputerów mainframe na platformy unixowe, używające relacyjnych baz danych, głównie produkcji Sybase i Oracle.

Głównym adresatem nowych opracowań firmy Oracle w dziedzinie multimediów nie są działy przetwarzania informacji przedsiębiorstw, lecz firmy oferujące swe usługi za pośrednictwem TV kablowej i telefonu.Tak więc działy EPD tradycyjnych firm, będących dotychczas klientami Oracle, dopiero wtedy odniosą jakąś korzyść z tych nowych technik multimedialnych, gdy zostaną one włączone do głównych produktów narzędziowych dla baz danych, z których firma Oracle jest znana - ocenia szef działu marketingu i strategii firmy Oracle.

Konkretnym produktem firmy Oracle w nowej dla niej kategorii multimediów jest Oracle Media Objects, tj. zestaw obiektowozorientowanych narzędzi do budowy interakcyjnych systemów TV, takich jak zakupy z domowego PC, "personalizowane" gazety albo filmy na żądanie. Aplikacje te będą pracować na takich komputerach masowo równoległych jak NCube czy Thinking Machines Corp., natomiast dystrybutor telewizji kablowej użyje Oracle Media Objects w wytwarzanych przez siebie przystawkach łączących cechy TV i PC w celu ich udostępniania, pielęgnacji i aktualizacji etc.

W tym samym czasie firma Sybase stara się o zwiększenie swojego udziału w rynku narzędzi służących opracowywaniu aplikacji - poprzez integrowanie zakupionych ostatnio produktów innych firm z własnymi opracowaniami. Chodzi tutaj o rodzinę wyrobów o nazwie Momentum, adresowanych dla środowiska Windows. Dawniej, gdy firma Sybase nie miała jeszcze dobrych narzędzi, to klienci używający jej najważniejszego wyrobu, czyli relacyjnej bazy danych Sybase SQL Server zmuszeni byli do zaopatrywania się w narzędzia służące do przygotwywania aplikacji w autoryzowanych przez nią firmach, takich jak Powersoft Corp. Wyroby Sybase z multimedialnymi funkcjami powinny być gotowe w poł. 1994 r.

Aby jednak multimedialne wizje Sybase nabrały realnego kształtu, firma ta musi uporać się z zintegrowaniem kilku dosyć odmiennych produktów. Na przykład Gain Momentum, narzędzie odziedziczone przez nią w rezultacie zakupienia firmy Gain Technology w ub.r., jest oparte na obiektowo zorientowanej bazie danych autorstwa firmy Objectivity Inc. Choć więc firma Sybase wprowadziła ostatnio nowe narzędzia współpracujące z Gain, to jednak wobec faktu, że korzystają one z jej bazy SQL Server (która jedynie w bardzo ograniczonym stopniu potrafiła współpracować z funkcjami obiektowymi) istnieje jeszcze znaczna luka między tymi dwoma produktami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200