Optimus prowadzi rozmowy z zagranicznym inwestorem

Czy Gateway - jeden z największych producentów PC - zostanie inwestorem strategicznym dla części Optimusa produkującej komputery?

Optimus SA prowadzi rozmowy z zagranicznym partnerem, który miałby zainwestować w część nowosądeckiej spółki zajmującą się produkcją komputerów. Umowa miałaby zostać sfinalizowana w pierwszych miesiącach 2001 r. Prawdopodobnie inwestorem zostanie Gateway, jeden z największych na świecie producentów komputerów. Informacje o rozmowach z nowosądecką spółką potwierdzili przedstawiciele tej firmy, odpowiedzialni za jej działania w Europie Środkowej i Wschodniej.

<B>Znany produkt</B>

Gateway jest ostatnią z wielkich firm komputerowych, która nie była dotychczas obecna w Polsce. Według danych IDC, w III kwartale 2000 r. firma ta zajmowała siódmą pozycję na świecie pod względem sprzedaży komputerów (1,4 mln sztuk) z 4,1% udziału w rynku. Firma posiada 10 fabryk w USA oraz po jednej w Irlandii i Malezji. Prawie 85% sprzedaży pochodzi z rynku amerykańskiego. Aktualne rozmowy z Vobisem w Niemczech i Optimuse m w Polsce zmierzają do większego zaangażowana firmy w Europie.

Amerykańska firma zainteresowana jest raczej marką Optimusa i kanałem sprzedaży niż montownią komputerów w Nowym Sączu. Marka ta jest bowiem dobrze wypromowana na rynku klientów indywidualnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Gateway, której charakterystycznym symbolem jest krowa w biało-czarne łaty, prowadzi w USA sprzedaż bezpośrednią. Firma jest właścicielem sieci 384 sklepów - Gateway Country.

Obecne rozmowy z kierownictwem nowosądeckiej spółki dotyczą zapewne określenia wartości marki Optimusa. Polskie firmy komputerowe - przykładem może być chociażby Softbank SA - miały dotychczas duże problemy z pozyskaniem zachodniego inwestora. Softbank zdecydował się ostatecznie na partnerstwo z Prokom Software SA. "Powodem jest zbyt wysoka wycena polskich spółek, której nie mogą zaakceptować zagraniczni partnerzy" - twierdzi Ryszard Małek, partner Arthur Andersen Polska.

<B>PC z dodatkami</B>

Gateway powstała w 1985 r., a jej pierwszą siedzibą była jedna z farm w stanie Iowa. Od roku 1993 Gateway jest notowana na giełdzie nowojorskiej. Spółką kieruje Ted Waitt, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej, oraz Jeffrey Weitzen, prezes i dyrektor wykonawczy. W III kwartale br. przychody Gateway wyniosły 2,5 mld USD (2,2 mld USD rok wcześniej). Ponad 50% stanowiła sprzedaż rozwiązań innych niż komputery, takich jak oprogramowanie, peryferia czy dostęp do Internetu. W roku 1999 sprzedaż Gateway wyniosła 8,6 mld USD.

Gateway, jako jeden z pierwszych producentów komputerów, zaczął oferować - wspólnie z America Online - komputery ze skonfigurowanym dostępem do Internetu. Firma prowadzi również własny portal - Gateway.net. Podobną filozofię działania prezentuje w Polsce właśnie Optimus. Gateway ma kilka linii produktowych, w tym cztery serie komputerów PC: Performance, Essential, Astro (uproszczona wersja komputera) i E-Series - przeznaczona na rynek korporacyjny. Firma oferuje także notebooki Solo i serwery intelowskie ALR.

***

<B>DLA COMPUTERWORLD KOMENTUJE</B>

<I>Paweł Malak, dyrektor Działu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Hewlett-Packard Polska</I>

Ewentualne wejście firmy Gateway do Polski poprzez przejęcie udziałów w Optimusie byłoby dla nas korzystne. Optimus konkuruje z nami na rynku klientów instytucjonalnych czy chociażby w kontraktach dla administracji. Z pewnością zmieniłoby się to po wprowadzeniu do firmy nowego inwestora. Gateway interesuje się bowiem wyłącznie rynkiem konsumenckim oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to również firma, z którą łatwiej się konkuruje, ponieważ można przewidzieć jej działania.

Nie wiadomo jednak, czy Gateway będzie chciała rozpocząć w Polsce produkcję komputerów. Zastanawialiśmy się przez pewien czas nad zakupem montowni w Nowym Sączu. Ma ona jednak raczej niewielką wartość w porównaniu np. z marką Optimusa, silną zwłaszcza na rynku klientów indywidualnych. Prawdopodobnie właśnie na tym zależy przedstawicielom Gateway, zwłaszcza że związany jest z nią wierny marce Optimusa kanał sprzedaży. W Niemczech Gateway planuje np. przejąć Vobisa właśnie ze względu na jego kanał sprzedaży.

Dla Gateway korzystna mogłaby być również luka na rynku, jaka powstałaby po zniknięciu Optimusa, którą mógłby łatwo zająć.