Oprogramowanie jako usługa
- 02.10.2007
Dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw korzystanie z oprogramowania udostępnianego przez zewnętrzne firmy może stanowić efektywną - z ekonomicznego i użytkowego punktu widzenia - alternatywę dla klasycznych aplikacji biznesowych.
Dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw korzystanie z oprogramowania udostępnianego przez zewnętrzne firmy może stanowić efektywną - z ekonomicznego i użytkowego punktu widzenia - alternatywę dla klasycznych aplikacji biznesowych.
wprowadzanych w 2011 r. na rynek aplikacji biznesowych będzie - wg Gartnera - oferowane w modelu SaaS.
Dodatkową zaletą jest zmniejszenie kosztów administracji firmowymi systemami IT oraz konieczności zabezpieczenia i archiwizacji danych, a także aktualizacji samego oprogramowania. Praktycznie jedynym i podstawowym wymogiem jest posiadanie komputera podłączonego do Internetu. Obsługa systemów odbywa się w całości z poziomu przeglądarki internetowej.
Przekonać klienta
ma wynieść w tym roku wg Gartnera rynek aplikacji sprzedawanych w modelu SaaS.
Software-as-a-Service (SaaS), czyli oprogramowanie jako usługa, to model świadczenia usługi dostępu do specjalizowanych aplikacji na zasadach subskrypcji. W ramach miesięcznej opłaty abonamentowej, uzależnionej zwykle od liczby pracowników korzystających z danego oprogramowania, możliwy jest dostęp do wszystkich funkcji aplikacji, bez konieczności jej instalacji na komputerach przedsiębiorstwa. Nie ma żadnych ograniczeń co do minimalnej liczby użytkowników systemu, ani konieczności wnoszenia jakichkolwiek opłat licencyjnych. Oprogramowanie udostępniane w tym modelu jest zoptymalizowane pod kątem wysokiej wydajności w środowiskach sieciowych i charakteryzuje się znacznie większą skalowalnością aniżeli oprogramowanie stworzone w klasycznej architekturze klient-serwer.
SaaS, ASP, outsourcing IT...
Kilka lat temu firmy proponowały udostępnianie aplikacji w modelu ASP (Application Service Provisioning). Podstawowa różnica pomiędzy SaaS a ASP polega na tym, że w przypadku pierwszego z nich zakłada się, iż obsługa wielu klientów, korzystających z różnych - odpowiednio zabezpieczonych danych - następuje za pomocą systemu działającego na jednym serwerze. Każdy z klientów ma jednak dostęp do własnej, wydzielonej jego części. W przypadku ASP na każdego klienta przypadał zwykle osobny system. Różnicą między tymi dwoma modelami sprzedaży oprogramowania w formie usługi jest także skala działania firmy - SaaS, jak na razie, to rozwiązanie dla mniejszych firm; ASP - dla tych o większej skali działania. Duże przedsiębiorstwa decydują się zwykle na outsourcing całości lub części informatyki, łącznie z przekazaniem dostawcy pracowników własnych działów IT.
65 zł/użytkownik/miesiąc
system obiegu dokumentów MIS iPartner21
300-400 zł/użytkownik/miesiąc
orientacyjna cena uzależniona od wybranej funkcjonalności i liczby użytkowników systemu BPSC Impuls (im więcej, tym taniej). Po zakończeniu umowy outsourcingowej klient staje się właścicielem licencji Impuls 5.
19-179 zł/użytkownik/miesiąc
Ceny za pojedynczy moduł systemu Comarch CDN Online, w zależności od jego funkcji/rodzaju. Pełna funkcjonalność ok. 935 zł/użytkownik/miesiąc
- Niższe koszty wstępne.
- Rozłożenie w czasie kosztów użytkowania.
- Odpowiedzialność za sprawność systemu po stronie dostawcy.
- Większa dostępność i elastyczność, np. przy zmianie systemu.
- Mniejsze wymagania dotyczące posiadanej infrastruktury IT.
- Dostęp do najnowszych wersji oprogramowania.
- Przewidywalność kosztów.
Jednym z dostawców ASP jest także chorzowskie Biuro Projektowania Systemów Cyfrowych (BPSC). W ofercie firmy znajduje się m.in. internetowa wersja autorskiego pakietu ERP wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem - Impuls BPSC. System ten przeznaczony jest dla średnich i dużych firm. W skład pakietu Impuls BPSC wchodzą aplikacje ułatwiające zarządzanie finansami, zasobami ludzkimi, produkcją, dystrybucją i transportem. Oprogramowanie to jest udostępniane przy współpracy z firmami Incenti i ZETO Poznań. Miesięczna opłata abonamentowa jest negocjowana indywidualnie w zależności od liczby użytkowników.
Niektóre polskie firmy, jak np. BCC i Comarch, mają w ofercie usługi outsourcingu niektórych systemów IT dla biznesu. BCC - poza wsparciem technicznym oraz aplikacyjnym - oferuje także częściowy lub całkowity outsourcing platformy sprzętowej. Outsourcing częściowy zakłada umieszczenie sprzętu IT klienta w centrum danych firmy BCC i objęcie go pełnym serwisem. W drugim przypadku klient nie musi posiadać własnej platformy sprzętowej, wynajmuje jedynie przestrzeń na serwerach BCC. Firma oferuje także m.in. usługi zdalnej administracji systemami SAP. Z kolei Comarch udostępnia m.in. usługi tzw. outsourcingu strategicznego BPO (Business Process Outsourcing), który zakłada wydzielenie na zewnątrz określonych obszarów działalności klienta. Typowymi obszarami wydzielanymi w ramach BPO są: księgowość, obsługa kadrowo-płacowa czy obsługa klienta. Comarch oferuje też obsługę procesów związanych z obiegiem dokumentów i zarządzania działem IT.