Opłaca się inwestowanie w cyfrową transformację

Okazuje się, że z kryzysem wywołanym pandemią lepiej radzą sobie te polskie firmy, które wcześniej zainwestowały w cyfrową transformację i automatyzację procesów biznesowych oraz podjęły odpowiednie działania natychmiast, już w czasie zamknięcia gospodarki. Tak wynika z badania zleconego przez firmę SAP, które zostało przeprowadzone na przełomie stycznia i lutego tego roku.

Cyfrowa transformacja

Badanie „Przedsiębiorstwa w dobie pandemii” pokazało, że mniej niż połowa (45%) polskich firm o wysokim poziomie transformacji cyfrowej odnotowała spadek sprzedaży w 2020 roku. Natomiast wśród przedsiębiorstw o niskim poziomie cyfryzacji, negatywny wpływ na sprzedaż zaraportowało aż 73% firm.

Wyższy poziom automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych przekłada się również na generowanie przychodów. Wśród firm o wysokim poziomie cyfryzacji wzrost przychodów odnotowało 27%, a spadek 49%. W przedsiębiorstwach mało zaawansowanych w tym zakresie spadek przychodów zadeklarowało 66% spółek, a wzrost 20%.

Zobacz również:

Lepsza kondycja przychodowa i sprzedażowa oraz należyte ułożenie procesów jeszcze przed pandemią sprawiło, że firmy inwestujące w nowe technologie odnotowały najniższy odsetek zwolnień (18% spośród tych firm dokonało zwolnień) i jednocześnie te przedsiębiorstwa najczęściej zatrudniały nowych pracowników (również 18%).

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw postrzega dziś technologie cyfrowe znacznie lepiej niż przed pandemią. Taką opinię wyraziło aż 63% przedsiębiorstw, z czego 26% oceniło, że postrzeganie przez nie tego rodzaju technologii zdecydowanie się poprawiło. Przeciwnego zdania było jedynie 7% respondentów.

Raport zlecony przez SAP pokazuje również z jakimi wyzwaniami będą borykać się polskie przedsiębiorstwa w najbliższych miesiącach i latach. Przynajmniej jeden poważny problem wskazało aż 86% ankietowanych firm. Jednym z głównych wyzwań przedsiębiorców jest zmniejszenie popytu, wskazywane przez 44% firm. Bardzo istotne są jednak również wyzwania związane z obsługą klienta i zamówień (18%), działaniami marketingowymi (17%) oraz nieefektywną komunikacją wewnątrz firmy (17%).

I na koniec jeszcze jedna ważna rzecz dająca nadzieję na to, że polskie firmy szybko wyjdą z kryzysu. Aż 70% z nich już posiada bądź w najbliższych miesiącach planuje zakup oprogramowania dla firm. Wśród nich, 27% dysponowało tego rodzaju oprogramowaniem już przed pandemią, 15% dokonało zakupu w ostatnich miesiącach, zaś 28% - planuje zakup takich rozwiązań w najbliższych miesiącach.


TOP 200