Operatorzy muszą postawić na IP

Rośnie rynek routerów IP

Routery usługowe plasują się w czołówce produktów umożliwiających przechodzenie do rozwiązań konwergentnych IP/MPLS, które pozwalają na jednoczesną obsługę użytkowników stacjonarnych i świadczenie mobilnych usług szerokopasmowych. Od kilku lat segment tych routerów należy do szybko rozwijających się, głównie dzięki popytowi na routery usługowe trzeciej generacji. Są one instalowane do obsługi aplikacji IPTV oraz internetowego dostępu dla odbiorców indywidualnych, a także do przyłączania firmowych sieci Ethernet i tworzenia wirtualnych połączeń VPN, opartych na protokole IP.

Operatorzy muszą postawić na IP

Infrastruktura MPLS (VPN)

Takie podejście poprawia skalowalność i podnosi efektywność transportową sieci. Polepszają się również operacyjne parametry - jakże istotne obecnie dla operatorów. Należą do nich: lepsze wykorzystanie miejsca w stelażach, uproszczenie obsługi serwisowej, ułatwienie zarządzania awariami oraz zwiększenie niezawodności sieci. Szacunkowo pozwalają one obniżyć koszty inwestycyjne o ok. 30%.

Chociaż większość klientów nadal oddzielnie korzysta z komórkowych i stacjonarnych aplikacji, usługodawcy już udostępniają usługi konwergentne dla tych różnorodnych aplikacji. Klienci mogą wykupić tylko jedną usługę telekomunikacyjną (np. telefon), ale łączyć się przez dowolnie wybrane urządzenie przyłączone do sieci konwergentnej IP (telefonu komórkowego, stacjonarnego, telefonu IP, telefonu VoIP lub programowanego telefonu na PC) - w zależności od ich lokalizacji i własnych preferencji.

Podobnie wygląda oferta w zakresie wideousług IP, gdzie dostawcy mogą transmitować obraz HDTV bądź wideo na dowolnie wskazany przez klienta terminal (telewizor HD, komputer PC, telefon komórkowy, smartfon czy tablet), według ustalonych przez klienta preferencji. W postaci docelowej, ma to być każda obecnie funkcjonująca usługa stacjonarna lub mobilna, eksponowana na dowolnym ekranie i terminalu, z personalizacją tych usług oraz ofertą zintegrowanych aplikacji multimedialnych - do zastosowań zarówno biznesowych, jak i rozrywkowych.


TOP 200