Operacyjna analityka biznesowa
- Józef Muszyński,
- 10.12.2012
Systemy operacyjnej BI wykorzystujące technologię abstraktu danych (nazywaną także "wirtualizacją danych" lub "federacją danych") pozwalają na ominięcie konieczności utrzymywania dodatkowej bazy danych. W tej technologii nie istnieje fizyczna ODS. Struktury danych funkcjonują jedynie w warstwie pośredniej i są połączone z fizyczną pamięcią danych, która prezentuje te dane w ramach struktury wirtualnej. Taką strukturą może być np. ODS zawierająca dane o klientach lub sprzedaży, która jest w rzeczywistości abstraktem (czasu rzeczywistego) z różnych, czasami licznych transakcyjnych baz danych.
Systemy operacyjnej BI wyciągają informacje z bardziej różnorodnych źródeł danych niż tradycyjne systemy BI. Wykorzystują m.in. dostęp do danych niestrukturalizowanych, takich jak arkusze kalkulacyjne, witryny WWW czy pliki PDF. Arkusze kalkulacyjne a nawet pliki nieformatowane stają się coraz popularniejszymi źródłami danych.
Możliwość generowania raportów dostosowanych do procesów biznesowych oznacza, że można zestroić dane dostępne w ODS z podstawowymi procesami biznesowymi i generować sensowne raporty dla właściwych menadżerów liniowych. Nie ma jednak jednoznacznych i szybkich reguł, jak do tego można podejść - niezbędne jest jednak zdefiniowanie podstawowych wymagań dotyczących podstawowych procesów biznesowych oraz tego, gdzie i kiedy te informacje powinny być prezentowane klientowi operacyjnej BI.
Tworząc pulpity do monitorowania procesów, zapewniające wizualizację zmian punktów danych i abstraktów analitycznych (przesunięcia wartości średnich czy zmiany trendów), zapewnia się użytkownikom operacyjnej BI możliwość poprawiania efektywności na poziomie procesów operacyjnych, a nawet całego biznesu.
Pulpity operacyjnej BI prezentują kluczowe wskaźniki efektywności wyświetlane w łatwo przyswajalnej formie graficznej. Taka informacja jest używana do zapewnienia przejrzystości, mierzalności i zabezpieczania działań operacyjnych. Co więcej, technologia ta może korelować zdarzenia w celu wykrywania zbliżających się problemów, a nawet reagować na te problemy automatycznie.
Pulpity wykorzystywane przez systemy operacyjnej BI są bardzo podobne do narzędzi monitorowania działań biznesowych (BAM - Business Activity Monitoring), które także wykorzystują pulpity, chociaż w odmiennej technologii. W przypadku BAM, zdarzenia są przetwarzane w czasie rzeczywistym lub zbliżonym do rzeczywistego i przekazywane do systemów BAM. Pulpity operacyjnej BI są odświeżane w określonych interwałach czasowych poprzez wykonywanie przepytywania ODS. Funkcjonalnie jednak te dwa rozwiązania są całkiem podobne.
Zdolność do zagnieżdżania operacyjnej BI w podstawowych procesach biznesowych pozwala innym procesom i silnikom aplikacji na wykorzystanie punktów danych operacyjnej BI jako danych wejściowych. I tak np. aplikacje planowania popytu mogą mieć wgląd w bieżący stan działań operacyjnych poprzez dostęp do kluczowych punktów danych - rzeczywistych lub wyliczonych - zapewnianych przez aplikacje operacyjnej BI. A to oznacza, że aplikacja planowania popytu będzie mieć lepsze i bardziej aktualne informacje, na podstawie których będzie prognozować przyszły popyt.
Jedną z najwartościowszych cech operacyjnej BI jest możliwość wprowadzania samoopytymalizacji istniejących procesów biznesowych opartej na zdefiniowanych regułach. Można ustanawiać reguły monitorujące stan danych w ODS w czasie rzeczywistym oraz reagujące na zmianę danych w czasie - poprzez wywoływanie programowych procedur, które mogą korygować problemy lub tylko optymalizować podstawowe procesy biznesowe.
Przykładem może być monitorowanie reakcji produkcji na poziom sprzedaży w określonym przedziale czasowym i zastosowanie reguł optymalizujących specyficzne procesy w ramach produkcji. Można w ten sposób stworzyć lepsze sprzężenie zwrotne produkcji z wahaniami sprzedaży. Reguły te mogą być stosowane np. do równoważenia rozdziału zamówień pomiędzy różnych dostawców, co może zapewnić korzystniejsze ceny dużych lub małych ilości - w zależności od poziomu sprzedaży w poszczególnych miesiącach.