Opanować produkcję

Historia życia

Typowe funkcje obsługiwane w cyklu życia wyrobu przez moduły PLM to:

  • Projektowanie wyrobów. Jest to zestaw narzędzi wspierających projektowanie, w tym wspieranie komputerowe projektowania w mechanice MCAD (Mecanical Computer Aided Design), komputerowe wspieranie projektowania CAE (Computer Aide Engineering) i komputerowo wspierane opracowywanie oprogramowania CASE (Computer Aide Software Engineering).

  • Prezentacja i przegląd. Narzędzia programowe pozwalające na oglądanie i porządkowanie rysunków bez konieczności posługiwania się skomplikowanymi narzędziami CAD.

  • Obsługa zmian. Obsługa zmian konstrukcyjno-technologicznych wraz z obsługą procesu zatwierdzania zmian przy wykorzystaniu techniki sterowania pracami.

  • Dane o wyrobie i jego budowie. Obejmuje przechowywanie, zarządzanie, zarządzanie strukturą wyrobu poprzez obsługę zestawień materiałowych BOM (Bill Of Materiale), wariantów wyrobu i klasyfikacji składników.

  • Zarządzanie zapotrzebowaniami zawiera gromadzenie wymagań klientów i przekształcanie ich w wymagania na wyrób i dane do testowania.

  • Zarządzanie projektami. Zarządzanie na wysokim poziomie określonymi grupami projektów prac rozwojowych z przypisanymi do nich zasobami, raportowaniem stanu zaawansowania, śledzenie powstawania zaplanowanych dokumentów, analiza stanu dokumentacji.
Rozwój e-PLM związany z zastosowaniem witryn internetowych pozwala na uzyskiwanie dodatkowych możliwości, takich jak:
  • Wspólne opracowywanie projektów. Umożliwia współpracę rozmieszczonych w odległych lokalizacjach zespołów w pracach projektowych i rozwiązywanie problemów zarówno indywidualnie, jak i we współpracy.

  • Opracowanie procesów produkcyjnych obejmuje prace nad projektowaniem procesów produkcyjnych, symulacje komputerowe, wspierane komputerowo planowanie procesów CAPP (Computer Aided Process Planning), opracowanie i obsługę w postaci cyfrowej instrukcji pracy, wspierane komputerowo prace nad projektowaniem procesu CAPE (Computer Aided Process Engineering).

  • Zarządzanie współpracą z dostawcami komponentów pozwala na zestawianie informacji o podzespołach, materiałach i ich dostawcach, konstrukcji oraz ułatwia procesy współpracy z dostawcami.

  • Zarządzanie konfiguracją pozwala na nadzorowanie aktualnej konfiguracji poszczególnych elementów wyrobu i jego podzespołów tak jak je zamówiono lub jak będą obsługiwane podczas obsługi serwisowej.

  • Rozpowszechnianie informacji o wyrobie przekazywanych do periodyków klientów, portali internetowych, publikacji technicznych i dokumentacji serwisowej.
PLM do swego działania wymaga istnienia i funkcjonowania ERP w przedsiębiorstwie. To jednak nie wystarcza, ponieważ PLM jest usytuowane pomiędzy dwoma drastycznie różniącymi się systemami: ERP i CAD. Dane pomiędzy tymi systemami krążą w obu kierunkach w sposób iteracyjny. Integracja tych trzech systemów wymaga dopasowania struktur danych, danych opisowych i procesów sterowania pracami.

W całym łańcuchu

Coraz szersze rozpowszechnienie łańcucha dostaw jako obsługi przepływu informacji o przemieszczaniu się materiału od surowców przez produkcję do dystrybucji do klientów narzuca przesyłanie informacji wzdłuż tego łańcucha. Są one przekazywane, począwszy od danych dotyczących surowców, poprzez łańcuch wartości dodanej do hurtowników, u których może być wykorzystywany do optymalizowania procesu sprzedaży. Ten przekaz informacji jest dalece niewystarczający i często opóźniony.

Rozwiązaniem jest wykorzystanie systemu zarządzania informacjami o produkcie PIM (Product Information Management), który pozwala na zorganizowanie informacji o produkcie w przedsiębiorstwie niezależnie od tego, gdzie produkt się znajduje. Informacje te są organizowane w skonsolidowany system zapisu informacji dostępny dla każdego partnera w przedsiębiorstwie, który ich potrzebuje i ma prawo dostępu do nich.

Do niedawna istniały tylko możliwości dostępu do informacji o produktach w przedsiębiorstwie i synchronizowanie ich oddzielnie z perspektywy PLM i możliwości ich rozpowszechniania. Każda z tych perspektyw jest tworzona na potrzeby innych zastosowań. Prowadzone są prace nad standaryzacją danych o produktach na podstawie 14-cyfrowego kodu oraz wykorzystania znaczników radiowych RFID (Radio Frequency Identyfication). Rozwiązania te pozwalają na łatwiejsze nadzorowanie ruchu towarów w procesie ich wytwarzania, a następnie dystrybucji.

PIM zostało utworzone, aby optymalizować kanały dystrybucji dzięki dostarczaniu aktualnych informacji o produktach i ich promowaniu. PLM powstało do szybszego opracowywania produktów dzięki lepszemu zarządzaniu informacjami o procesach projektowania i produkcji.

W dłuższej perspektywie czasu PIM do swego funkcjonowania wymaga integracji z innymi systemami, zarządzania przepływem dokumentacji, dysponowania repozytorium danych oraz możliwością synchronizowania i klasyfikowania danych. Dane te oryginalnie pochodzą z różnych źródeł i mają często niespójne formaty.

Ludwik Maciejec jest niezależnym konsultantem, właścicielem firmy Usługi informatyczne i konsultingowe; [email protected]


TOP 200