Okno na rok 1995

Świat doczekał się nieoficjalnej premiery nowego systemu operacyjnego Microsoftu, kiedy w połowie sierpnia w Belgii, Danii i Holandii na czarnym rynku krążyło ok. 50 tys. kopii amerykańskiej wersji Windows 95. Przedstawiciele ''giganta z Redmond'' byli zaskoczeni ''przeciekiem'' i zapowiedzieli odwołanie się do wymiaru sprawiedliwości, ale nie od dziś wiadomo, że nic tak nie napędza koniunktury, jak wyraźnie manifestowana niecierpliwość klientów.

Świat doczekał się nieoficjalnej premiery nowego systemu operacyjnego Microsoftu, kiedy w połowie sierpnia w Belgii, Danii i Holandii na czarnym rynku krążyło ok. 50 tys. kopii amerykańskiej wersji Windows 95. Przedstawiciele ''giganta z Redmond'' byli zaskoczeni ''przeciekiem'' i zapowiedzieli odwołanie się do wymiaru sprawiedliwości, ale nie od dziś wiadomo, że nic tak nie napędza koniunktury, jak wyraźnie manifestowana niecierpliwość klientów.

"IBM przegrał wojnę o graficzny interfejs użytkownika i musi nauczyć się z tym żyć" - stwierdził John Whiteside z IBM Global Network. Podobną opinię wyraża Lois Gerstner, prezes Big Blue, który w swoich ostatnich wypowiedziach koncentruje się na rozwijaniu sieciowego systemu operacyjnego OS/2 Warp Server, nie wspominając o sprzedawanym od pół roku samym OS/2 Warp.

Systemowa Opcja A, dzięki której nabywcy komputerów IBM mogli dotychczas zamiennie korzystać z Windows 3.1 i OS/2 będzie najprawdopodobniej zastosowana w przypadku Windows 95. Wszystko więc niejednoznacznie wskazuje na to, że wszystkie drogi prowadzą do Redmond, gdzie - tak jak w innych miastach USA - sklepy do późnej nocy będą sprzedawać najnowszy produkt Microsoftu. Aby zaspokoić oczekiwania najbardziej niecierpliwych klientów firma przygotowała 5 mln kopii systemu, które przeznaczone są na pierwszy rzut sprzedaży.

Analitycy szacują, że do końca roku będzie na całym świecie sprzedanych 20 mln kopii Windows 95 na całym świecie. Tak spektakularny sukces "okienek" związany jest nie tylko z liczbą stu milionów użytkowników produktów Microsoftu na całym świecie, ale także z kampanią reklamową, na którą Microsoft przeznaczył 200 mln USD.

W ramach dwukrotnie większego niż w przypadku ubiegłorocznej promocji OS/2 specjalnego funduszu promocyjnego, Microsoft kupił prawa do utworu "Start Me Up" Rolling Stones. Po raz pierwszy rockowa grupa Micka Jaggera zdecydowała się współpracować z międzynarodową korporacją na takich zasadach. Oprócz kontraktu z Roling Stones Bill Gates zawarł wartą 500 tys. USD umowę z wydawcą londyńskiego "The Times". Cały nakład dziennika wykupiony przez Microsoft znalazł się bezpłatnie w rękach swoich Czytelników.

Tegoroczna kampania reklamowa "giganta z Redmond" ma bowiem na celu stworzenie na całym świecie wrażenia, że Windows 95 jest niezbędne do życia.

Obok systemu operacyjnego, 24 sierpnia br. zaprezentowano pakiet MS Office 95, który wraz z wieloma funkcjami systemowymi stanowi komplet narzędzi potrzebnych w komputerze przeciętnemu użytkownikowi. Podczas gdy napis "Zgodny z Windows 95" może umieścić producent dowolnego pakietu, to logo - "Zgodny z Office 95" będzie znajdować się tylko na aplikacjach nie konkurujących z MS Word czy Excel.

Polityka firmy nie zraża jednak producentów "okienkowych" aplikacji. Obok Jay Leno i Rolling Stones na przyjęciu w Redmond obecni byli także przedstawiciele największych światowych producentów oprogramowania. Do końca roku prawie wszystkie aplikacje funkcjonujące dotychczas pod Windows będą miały swoje 32-bitowe odpowiedniki.

Premiery 32-bitowych aplikacji zapowiedział m.in. Novell z PerfectOffice, Borland z Delphi 32 i Visual Basic, Corel oraz Lotus. Jednak w większości przypadków użytkownicy będą musieli do końca roku zadowolić się 16-bitowymi wersjami programów.

Dla przedstawicieli firmy jasne jest jednak, że naprawdę istotnym klientem są duże międzynarodowe przedsiębiorstwa, do których trafić można poprzez dobrze zlokalizowany produkt.

Już na jesieni br. nowe "okienka" zdecydowało się kupić ponad 1000 firm z rankingu amerykańskiego miesięcznika "Fortune". Wśród nich znajduje się Columbia/HCA Healthcare, Dow Chemical, Ford Motor, George Weston Canada, LEXIS-NEXIS i Union Carbide. Pozostałe są w trakcie testowania nowego produktu.

Do światowej akceptacji systemu ma zachęcać stosunkowo szybka lokalizacja produktu. Na przełomie sierpnia i września ukazuje się 12 wersji językowych nowych "okienek", a do połowy 1996 r. powinno ich być w sumie 30.

Przedstawiciele producenta w poszczególnych krajach twierdzą, iż ponad 90% obrotów opiera się na sprzedaży rodzimych wersji oprogramowania.

Dla Europy zatem

24 sierpnia jest datą symboliczną znaczącą na tyle, na ile ważne jest ukazanie się prawdopodobnie najpopularniejszego systemu operacyjnego XX wieku.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200