Okiem doskonalonego nauczyciela

Zdobyta nawet na studiach informatycznych wiedza staje się dla nauczyciela informatyki niewystarczająca. Wprowadzanie do szkół nowego sprzętu komputerowego czy oprogramowania, powoduje konieczność ciągłego dokształcania nauczycieli informatyki oraz doskonalenia form uzupełniania i uaktualniania ich wiedzy. Chęć ciągłego zdobywania nowej wiedzy muszą mieć ci, którzy decydują się być nauczycielami tego przedmiotu, jak również dyrektorzy szkół, którzy planują dokształcanie swojej kadry. Efektywną formą podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie informatyki jest uczestnictwo w różnego rodzaju kursach komputerowych.

Zdobyta nawet na studiach informatycznych wiedza staje się dla nauczyciela informatyki niewystarczająca. Wprowadzanie do szkół nowego sprzętu komputerowego czy oprogramowania, powoduje konieczność ciągłego dokształcania nauczycieli informatyki oraz doskonalenia form uzupełniania i uaktualniania ich wiedzy. Chęć ciągłego zdobywania nowej wiedzy muszą mieć ci, którzy decydują się być nauczycielami tego przedmiotu, jak również dyrektorzy szkół, którzy planują dokształcanie swojej kadry. Efektywną formą podnoszenia kwalifikacji zawodowych w zakresie informatyki jest uczestnictwo w różnego rodzaju kursach komputerowych.

Za taką koncepcją przemawiają następujące względy:

  • oderwanie na określony czas od pracy zawodowej i problemów rodzinnych daje możliwość pełnej koncentracji;

  • korzystanie z wiedzy wysoko wykwalifikowanej kadry, która jest w stanie przekazać w krótkim czasie treści, do których uczestnik kursu musiałby dochodzić samodzielnie w długotrwałym procesie, często metodą prób i błędów;

  • dostęp do najnowocześniejszego oprogramowania i sprzętu, którego brak jest w miejscu pracy;

  • możliwość twórczej wymiany doświadczeń i konfrontowanie swoich umiejętności z wiedzą innych uczestników kursów z całej Polski.
Realizacji kształcenia permanentnego sprzyja, powołany w 1991 r., Samodzielny Wydział Informatyki, przekształcony następnie w Wydział ds. Komputeryzacji. Jego zakres działania (zgodnie z zarządzeniem nr 41 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 grudnia 1992 r.) obejmuje m.in. organizowanie kształcenia nauczycieli w zakresie zastosowań i użytkowania komputerów. W opracowanym w 1991 r. Ramowym Programie Działań do Edukacji Informatycznej w Oświacie (lata 1992-1994) czytamy, że "szkolenie informatyczne nauczycieli powinno być prowadzone w wyspecjalizowanych, dobrze wyposażonych ośrodkach szkoleniowych". Realizując postanowienia ramowego programu, MEN zleciło prowadzenie szkoleń ośmiu ośrodkom w kraju.

Jak to wygląda w praktyce

Niedawno uczestniczyłam w kursie "Sieć lokalna w szkolnej pracowni komputerowej" w Centrum Edukacji Informatycznej Combidata Poland w Gdańsku. Ośrodek ten prowadzi specjalistyczne szkolenia dla nauczycieli z całego kraju, w zakresie wykorzystania komputerów osobistych w szkole.

Oferta szkoleniowa Combidata obejmuje następujące kursy: Tag w szkole; Ami Pro w szkole; Word w szkole; Komputer na lekcji plastyki; Komputer na lekcji j. polskiego; Komputer na lekcji informatyki; Komputer na lekcji matematyki w szkole podstawowej i średniej; Wstęp do baz danych; Logo w szkole; Podstawy programowania w języku C; Podstawy programowania w CAD; Arkusze kalkulacyjne w praktyce szkolnej; Środowisko Windows w praktyce szkolnej; Sieć lokalna w szkolnej pracowni komputerowej; Komputer w zarządzaniu szkołą.

Oprócz szybkiego poszerzania własnej wiedzy czysto fachowej, mnie i pozostałych uczestników kursów zachwyciła organizacja i sposób prowadzenia zajęć oraz umiejętność stworzenia wspaniałej atmosfery, komunikatywność, cierpliwość i wyrozumiałość wykładowców.

Swobodny kontakt ze słuchaczem był możliwy dzięki wysokim kompetencjom merytorycznym prowadzących. W trakcie zajęć dało się odczuć, że wykładowcy w sposób elastyczny potrafili rozwinąć te zagadnienia, które sprawiały problemy niektórym słuchaczom.

Wyposażenie

Opisane aspekty prowadzenia szkoleń skłoniły mnie do ustalenia, co składa się na tak dobre efekty. Zorientowałam się, że ośrodek ma 4 pracownie komputerowe oraz salą wykładową. Jest wyposażony w komputery IBM PC 386DX, ma własną poligrafię z drukarką laserową postscriptową i bardzo dobrą kserokopiarkę. Wykładowcy, cały sprzęt wraz z najnowocześniejszymi urządzeniami audiowizualnymi, wykorzystują na bieżąco w trakcie zajęć. Jednocześnie udostępniają opracowane przez siebie materiały pomocnicze, co eliminuje do minimum potrzebę prowadzenia notatek. Zajęcia odbywają się w grupach. Normą są grupy 20-osobowe, którym zapewniona jest odpowiednia liczba godzin wykładów, ćwiczeń laboratoryjnych i pracy własnej, w godzinach 9.00-21.00 ( z krótkimi przerwami). Wykładowcami są absolwenci kierunku informatyki Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej. Są to młodzi entuzjaści, którzy ukończyli studia z wynikiem celującym. Wzbudzili podziw słuchaczy swoją postawą i ogromnym zaangażowaniem, przejawianym nawet podczas prac przygotowawczych prowadzonych przed zajęciami.

Praca ośrodka sprawdzana jest oddzielnie. Uwagi nauczycieli są odzwierciedlane w programach kursów. Na bieżąco są ankietowane, analizowane i weryfikowane opinie słuchaczy o ich potrzebach. Następuje więc szybka samokontrola i samoocena w ośrodku szkoleniowym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200