Ograniczanie oferty

IBM systematycznie i konsekwentnie pozbywa się oddziałów wytwarzających sprzęt. Po dyskach i komputerach PC przyszła kolej na systemy druku.

IBM systematycznie i konsekwentnie pozbywa się oddziałów

wytwarzających sprzęt. Po dyskach i komputerach PC przyszła

kolej na systemy druku.

IBM całkowicie wycofuje się z biznesu drukarkowego i sprzedaje oddział PSD (Printing Systems Division) japońskiej firmie Ricoh. PSD zajmuje się projektowaniem, wytwarzaniem i sprzedażą korporacyjnych systemów druku, a także mniejszych i urządzeń MFP (oferowanych pod marką Infoprint Express). Wartość transakcji wynosi 725 mln USD.

Zgodnie z ogłoszoną ostatnio umową w najbliższym czasie dział drukarkowy IBM zostanie przekształcony w joint venture InfoPrint Solutions, w której Ricoh będzie miał na początek 51% udziałów, a IBM 49%. Firma ta powstanie w drugim kwartale br. W ciągu trzech lat Ricoh ma jednak gwarancję uzyskania całkowitej kontroli nad InfoPrint Solutions, stopniowo przejmując udziały od IBM. Początkowo w InfoPrint Solutions zatrudnienie znajdzie 1200 pracowników, ale możliwe, że wkrótce ok. 1000 innych ekspertów IBM specjalizujących się w systemach druku również dołączy do tej firmy.

Sam Palmisano, prezes rady nadzorczej IBM, mówi, że decyzja firmy o całkowitym wycofaniu z segmentu drukarkowego ma ułatwić koncentrację tej firmy na jej podstawowym biznesie. Podkreślił jednocześnie, że IBM już od 20 lat współpracował z Ricoh i uważa, że jest to firma, która ma wystarczające środki finansowe na rozwój technologii druku i zaawansowanych systemów drukowania wykorzystywanych m.in. w korporacyjnych środowiskach i systemach

mainframe.

Obroty IBM Printing Systems Division osiągnęły w ub.r. wartość ok. 1 mld USD, ale rozwój biznesu był wolny. Firmie brakowało także perspektyw i pomysłu na dalsze zwiększanie sprzedaży. Problemu tego IBM postanowił się pozbyć i stąd ta, jak mówią przedstawiciele firmy, obecna decyzja.

IBM zobowiązał się do utrzymania usług wsparcia technicznego dla dotychczasowych klientów przejmowanych przez InfoPrint przez rok, a także zapewnienia usług IT dla nowej firmy przez najbliższe pięć lat. Przez ten okres Ricoh będzie mógł także wykorzystywać markę InfoPrint i logo IBM. Przede wszystkim jednak firma ta uzyskuje miano globalnego partnera IBM w zakresie systemów druku. Oznacza to, że Ricoh będzie preferowany jako dostawca drukarek w dużych kontraktach na systemy do przetwarzania danych wykorzystujące serwery lub komputery mainframe firmy IBM.

Od sprzętu do oprogramowania

Od 2002 r. IBM wydał 16 mld USD, przejmując ok. sześćdziesięciu mniejszych producentów, przede wszystkim oprogramowania. IBM nadal rozwija niektóre technologie sprzętowe, sprzedaje procesory, serwery i pamięci masowe, pozbycie się jednak działu drukarek sugeruje, że w kolejnych latach również te bastiony IBM może spotkać podobny los. Transformacja IBM od firmy wytwarzającej sprzęt do dostawcy oprogramowania i usług ma długą historię. Już w 1991 r. IBM sprzedał dział tanich drukarek nowo utworzonej wówczas firmie Lexmark. Kolejne głośne wyprzedaże to pozbycie się oddziału wytwarzającego napędy dyskowe (przejęty przez Hitachi w 2002 r.) oraz sprzedaż działu notebooków i komputerów PC chińskiej firmie Lenovo w 2004 r.


TOP 200