Oficjalna wersja strategii e-administracji

Przedstawiamy odpowiedzi Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji na pytania redakcji i czytelników.

Od momentu powołania Michała Boniego na stanowisko ministra administracji i cyfryzacji chcemy zapytać go o jego pomysły na cyfrowe państwo. Minister Boni prezentował je na naszej marcowej konferencji Państwo 2.0, ale później nie udawało nam się umówić spotkania, podczas którego mógłby rozwinąć wybrane wątki. Chcąc uzyskać odpowiedzi na najpilniejsze pytania, ich listę przesłaliśmy do ministerstwa. Oto oficjalne odpowiedzi, które otrzymaliśmy od urzędników Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (MAiC).

Przedstawiciele resortu tłumaczą, że na niektóre pytania będą mogli odpowiedzieć dopiero po przedstawieniu przez Michała Boniego raportu "Polska 2.0. Nowy start dla e-administracji". Na inne trudno znaleźć im odpowiedzi, gdyż MAiC dopiero analizuje sprawy. "Niektóre z zagadnień nie są zaś obecnie w zakresie odpowiedzialności resortu albo zakresy odpowiedzialności zostaną sprecyzowane dopiero po wejściu nowej ustawy o działach administracji państwowej" - tłumaczy Artur Koziołek, rzecznik prasowy MAC. Z całością przesłanego przez MAiC materiału można zapoznać się na naszej stronie internetowej:http://bywalec.computerworld.pl/2012/04/17/o-strategii-e-administracji-w-odpowiedziach-mac/ .

CPI na razie zostaje

Pytany o dalszą rolę i zadania Centrum Projektów Informatycznych w projektach dla administracji publicznej, MAiC odpowiada, że została ona określona w Statucie CPI i będzie ewaluowała, gdyż działalność CPI zostanie wkomponowana w strategię rozwoju państwa. Przedstawiciele MAiC nie ujawniają, czy Michał Boni planuje likwidację CPI. Nie odnoszą się do sugestii zmiany charakteru CPI w instytucję, która mogłaby doradzać wszystkim urzędom przy ich projektach IT. Pytany o koordynację projektów międzyresortowych, MAiC wspomina o powołaniu Komitetu Rady Ministrów ds. Cyfryzacji. Potwierdza, że planowana jest zmiana ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Prace nad ePUAP2

Zakres projektu ePUAP2 nie zmienia się. Trwają prace nad katalogiem usług, jakie powinny zostać udostępnione w pierwszej kolejności. Prowadzone są działania związane z rozbudową platformy o nowe funkcjonalności. Kluczowym czynnikiem wpływającym na poziom wykorzystania ePUAP jest przeprowadzenie prac legislacyjnych w zakresie:

- wprowadzenia wymogu prawnego dla publikacji adresu sieciowego IP;

- wykorzystania profilu zaufanego poza sektorem publicznym;

- wykorzystywania profilu zaufanego przez pracowników administracji publicznej;

- wykorzystywania profilu zaufanego przez podmioty gospodarcze;

- wymaganej integracji systemów urzędów z platformą ePUAP.

"ePUAP będzie pełnił funkcję brokera zasobów informacyjnych, będących w posiadaniu podmiotów publicznych oraz usług umożliwiających komunikację z systemami poszczególnych podmiotów. ePUAP stanie się środowiskiem udostępniającym bezpłatnie usługi elektroniczne, takie jak Elektroniczna Skrzynka Podawcza czy profil zaufany" - przekonują przedstawiciele MAiC. "Planowane jest wzmożenie działań związanych z poprawą jakości współpracy CPI z jednostkami samorządu terytorialnego nad tym projektem. Rozpoczęto działania prowadzące do standaryzacji i integracji systemów Elektronicznego Obiegu Dokumentów z ePUAP".

Zaplanowane są działania związane z rozszerzeniem katalogu podmiotów mogących wykorzystywać profil zaufany do realizacji spraw urzędowych. Prowadzone są rozmowy z podmiotami, które mogłyby potwierdzać założenie profilu zaufanego. Jednym z nich ma być Poczta Polska z siecią swoich placówek, zapewniająca możliwość potwierdzenia profilu zaufanego w mniejszych miejscowościach.

"ePUAP stanie się głównym narzędziem, służącym do uwierzytelniania i autoryzacji: obywateli, przedsiębiorców, urzędników, w systemach informatycznych administracji publicznej. Na platformie zostaną udostępnione usługi globalne, dzięki czemu z podmiotów publicznych zostanie zdjęty obowiązek udostępniania kolejnych usług, przy jednoczesnym zwiększeniu ich wachlarza" - twierdzi resort administracji i cyfryzacji.

Odwołany, kontynuowany pl.ID

Najważniejszy przetarg właśnie unieważniono (piszemy o tym na str. 4).

"Komitet Rady Ministrów ds. cyfryzacji przedstawił rekomendacje dot. realizacji projektu pl.ID, w tym przesunięcie terminu wdrożenia elektronicznych dowodów osobistych do czasu przeprowadzenia testów, które będą mogły potwierdzić pełną integrację rejestrów państwowych" - odpowiadają przedstawiciele MAiC. Równolegle Narodowy Fundusz Zdrowia ma pracować nad projektem elektronicznej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego. Zgodnie zaś z rekomendacjami Komitetu Rady Ministrów ds. Cyfryzacji rozpoczęte zostaną prace dotyczące:

- opracowania polityki w zakresie uwierzytelniania obywateli w systemach teleinformatycznych administracji;

- nowelizacji ustawy o dowodach osobistych, która będzie uwzględniała wymagania wynikające z opracowanej polityki w zakresie uwierzytelniania i będzie zgodna ze znowelizowaną dyrektywą 1999/93/WE ws. wspólnotowych ram prawnych dla e-podpisów.

Zmiana w projekcie pl.ID doprowadzi do zmian w harmonogramie prac nad innymi projektami, w tym wdrożenia systemu ZMOKU (Zintegrowanego Modułu Obsługi Końcowego Użytkownika) w jednostkach administracji samorządowej.

4 kwietnia br. Stały Komitet Rady Ministrów Rozporządzenie przyjął projekt rozporządzenia o Krajowych Ramach Interoperacyjności (KRI). Na najbliższym posiedzeniu ma się nim zająć rząd. Od połowy 2011 nie obowiązują rozporządzenia o minimalnych wymaganiach dla systemów i rejestrów państwowych. Brakowało regulacji w zakresie interoperacyjności, otwartości i neutralności rozwiązań IT.

Łączność w e-administracji

Kolejne pytania dotyczyły Ogólnokrajowego Cyfrowego Systemu Łączności Radiowej - etap I (OCSŁR-1), potocznie zwanego TETRA. MAiC zwraca uwagę, że rok temu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poinformowało, iż z uwagi na wyczerpanie limitu środków w ramach 7. osi POIG nie ma możliwości zakontraktowania projektu OCSŁR-1. Dlatego nie można było go zrealizować w planowanej formie. CPI przygotowało wniosek o realizację projektu Ogólnokrajowy Cyfrowy System Łączności - budowa Systemu Teleinformatycznego Administracji Państwowej (OCSŁ STAP). "Częścią projektu jest moduł radiowy, który ma na celu zintegrowanie środków łączności radiowej aktualnie użytkowanej na potrzeby Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Państwowego Ratownictwa Medycznego. CPI skierowało wniosek do MRR łącznie ze studium wykonalności" - tłumaczą przedstawiciele MAiC.

Pytany o plany stworzenia Międzyresortowego Operatora Systemu Teleinformatycznego (MOST), MAiC odpowiada, że nie prowadzi prac nad ustawą o MOST. Rozpoczęte zostały prace koncepcyjne dotyczące modelu usług teleinformatycznych dla administracji. MAiC zapewnia, że do czerwca br. wszystkie miasta-gospodarze Euro 2012 będą miały sprawnie działające centra powiadamiania ratunkowego. Obecnie Poznań i Wrocław przyjmują zgłoszenia w nowym systemie. Kolejne miasta, Gdańsk i Warszawa, przygotowują się do uruchomienia Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego.

Strategia cyfryzacji Polski

Zadaliśmy pytanie o wizję państwa ministra Michała Boniego, której realizacji służyć ma cyfryzacja. "Obowiązującą strategią w zakresie cyfryzacji jest w dalszym ciągu Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013 oraz przygotowywany dokument programowy Polska 2030 - Trzecia fala nowoczesności" - czytamy w odpowiedzi nadesłanej przez biuro prasowe MAiC.

A w jaki sposób IT będzie służyć realizacji tej "wizji" państwa? W jaki sposób rozwiązania teleinformatyczne będą wspomagały zarządzanie państwem? "Te kwestie zawarte są w projekcie Planu Informatyzacji Państwa" - twierdzą urzędnicy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. "Obecnie trwają też prace legislacyjne nad projektem założeń projektu ustawy o wykonywaniu zadań publicznych drogą elektroniczną, w ramach których prowadzone są prace koncepcyjne nad zakresem i kształtem dokumentu strategicznego w obszarze informatyzacji" - dodają.

MAiC nie chce dyskutować o finansowaniu projektów IT, gdyby zabrakło środków unijnych albo w inny sposób ustalono priorytety w nowej perspektywie finansowej na lata 2014-2020.

Liczymy, że po ogłoszeniu raportu "Polska 2.0. Nowy start dla e-administracji" minister Boni zechce osobiście opowiedzieć nam o swoim programie. A raport miał pojawić się w połowie kwietnia...

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200