Office XP pakiet nowych możliwości

Microsoft wprowadził do aplikacji Office XP wiele rozszerzeń. Najważniejszy jest jednak sposób organizacji zarówno starych, jak i nowych funkcji, który powoduje, że dostęp i korzystanie z nich są znacznie łatwiejsze.

Microsoft wprowadził do aplikacji Office XP wiele rozszerzeń. Najważniejszy jest jednak sposób organizacji zarówno starych, jak i nowych funkcji, który powoduje, że dostęp i korzystanie z nich są znacznie łatwiejsze.

Pakiet aplikacji biurowych Office XP ma się pojawić w sprzedaży detalicznej 31 maja br. Prawdopodobnie już w czerwcu zostaną udostępnione polskie wersje tego oprogramowania. Wiadomo że Office XP będzie oferowany w wersjach: Standard, Professional, Professional Special Edition (tylko jak uaktualnienie dla użytkowników Office 97 lub Office 2000) i Developer.

Podobnie jak w przypadku Office 2000 różnią się one liczbą aplikacji zawartych w pakiecie. W skład wersji Standard wchodzą: Word 2002, Excel 2002, Outlook 2002 i PowerPoint 2002. Pakiet Professional jest rozszerzony o bazę danych Access 2002, a Professional SE - FrontPage 2002, Publisher 2002 i SharePoint Team Services. Do Office XP Developer dołączono również zestaw narzędzi dla programistów.

Jak zapowiadają przedstawiciele Microsoftu, ceny pakietu Office XP mają być porównywalne z obecnymi cenami odpowiednich wersji Office 2000. Dodatkową opcją będzie możliwość wynajmowania oprogramowania do użytku przez określony czas. Pakiet wyposażono w mechanizmy wymagające jego rejestracji (przez Internet lub telefonicznie), możliwe jest określanie dostępnego czasu użytkowania pakietu. Mechanizmy rejestracji nie są aktywne tylko w wersjach sprzedawanych jako masowe licencje dla odbiorców korporacyjnych.

Pakiet ma być oferowany jako oprogramowanie preinstalowane w komputerach PC. Do wyboru będą dwie wersje tego typu: Office XP Small Business (zawierający Word 2002, Excel 2002, Outlook 2002 i Publisher 2002) oraz Office XP Professional (rozszerzony o programy: Publisher 2002, Power- Point 2002 i Access 2002).

Mniejsza objętość - więcej w Internecie

Standardowa instalacja Office XP zajmuje ok. 250 MB powierzchni dyskowej. Wiele dodatkowych elementów użytkownik może pobrać przez Internet, np. grafiki klip-arty lub wzorce dokumentów.

Wymagania sprzętowe zależą od systemu operacyjnego (Windows 98, ME, NT lub 2000), liczby aplikacji uruchamianych jednocześnie i wykorzystywanych modułów. Dla Windows 98 jest to co najmniej 32 MB RAM i Pentium 133 MHz. Moduł rozpoznawania mowy wymaga co najmniej Pentium II 400 MHz i 128 MB RAM.

Dużą zaletą Office XP jest zgodność formatów z Office 97 i 2000, która - wg Microsoftu - zapewnia bezproblemową wymianę dokumentów. Jedynym wyjątkiem jest baza danych Access 97, której pliki wymagają transformacji.

Łatwiejszy w użytkowaniu

Odpowiedź na pytanie, czy warto śpieszyć się z zakupem Office XP, zależy od zastosowań i funkcji, które są lub mogą być wykorzystywane przez potencjalnych użytkowników. Nowe wersje aplikacji zawierają kilkaset ulepszeń i nowych funkcji. Niektóre z nowych opcji mogą być bardzo przydatne jednym użytkownikom, bezwartościowe dla innych. Dotyczy to np. modułu rozpoznawania mowy, pisma odręcznego lub zaawansowanych funkcji do obsługi systemów wymiany informacji i pracy grupowej nad dokumentami.

Wiele modyfikacji interfejsu użytkownika, wprowadzonych przez Microsoft, rzeczywiście ułatwia pracę, nawet jeśli są to tylko zmiany organizacyjne. Wygląd interfejsu prawie nie różni się od wykorzystywanego w Office 2000 (m.in. taka sama kolorystyka i ikony), choć w momencie uruchamiania aplikacji od razu widać, że jest to nowa wersja pakietu, gdyż na ekranie pojawia się pionowy pasek Task Pane, umożliwiający wykonanie ope- racji typowych przy starcie, takich jak otwarcie jednego z ostatnio redagowanych plików bez potrzeby rozwijania menu Plik.

Tego typu ułatwień jest znacznie więcej, m.in. ikony Smart Tags, pojawiające się na ekranie w razie wystąpienia błędów lub uruchomienia mechanizmów automatycznej korekty, które umożliwiają stałą lub jednokrotną zmianę opcji z towarzyszącego im menu, funkcja szybkiego dopasowywania objętości wstawianych plików graficznych do wymagań dokumentu lub łatwo dostępny Schowek z podglądem zawartości.

Idea wprowadzenia takich zmian jest prosta: wiadomo że użytkownicy aplikacji Office, zawierających wiele setek różnych funkcji, często nie korzystali z nich, gdyż trudno je było zlokalizować w wielo-poziomowych systemach menu. Obecnie, przynajmniej niektóre z nich, są łatwo dostępne.

Bezpieczeństwo i niezawodność

Wiele nowych funkcji i ulepszeń wprowadzonych do Office XP jest związanych z zabezpieczeniami przed atakiem makrowirusów oraz ochroną dokumentów przed niepowołanym dostępem, uszkodzeniem lub utratą danych wskutek np. zawieszenia pracy aplikacji.

Między innymi w aplikacjach pakietu pojawił się zestaw funkcji wcześniej oferowanych jako poprawki zwiększające odporność na ataki makrowirusów, np. standardową opcją jest usuwanie makr bez wiarygodnego podpisu oraz odsyłaczy do stron internetowych. Podczas instalacji administrator lub użytkownik może zrezygnować z modułu Visual Basic for Applications, uniemożliwiając działanie makrowirusów VBA.

Funkcje szyfrowania dostępne w Word i Exel zostały rozszerzone o algorytmy wykorzystujące klucze 128-bitowe, a mechanizmy szyfrowania po raz pierwszy wprowadzono również do programu prezentacyjnego PowerPoint. Ponadto aplikacje Office udostępniają obecnie funkcję wprowadzania podpisu cyfrowego do tworzonych dokumentów. Wszystkie funkcje związane z bezpieczeństwem zostały zgrupowane w jednym zestawie menu.

Zestaw mechanizmów ochrony przed utratą dokumentu zawiera funkcje automatycznego zapisu plików w razie pojawienia się błędu w pracy aplikacji, odtwarzania zawartości plików oraz tworzenia raportu błędów, który może być przekazywany administratorowi systemu lub wysyłany przez Internet do Microsoftu. Ostatnia z tych funkcji wymaga każdorazowej akceptacji przez użytkownika. Wysłanie takiej informacji jest jednak przydatne zarówno dla producenta, który uzyskuje dane o występujących problemach, jak i użytkowników. Jeśli przyczyny wystąpienia błędu są znane, użytkownik automatycznie uzyskuje odpowiednie informacje i instrukcje, które pozwalają na usunięcie przyczyn awarii.

Do odtwarzania dokumentów służy program narzędziowy Office Application Recovery. Nawet jeśli któraś z aplikacji Office nie odpowiada na żądania bez ostrzeżenia o błędzie, użytkownik może uruchomić to narzędzie, zapobiegając utracie edytowanego dokumentu.

Nową funkcją w Office XP jest Open and Repair (otwórz i napraw), która umożliwia przynajmniej częściowe odtworzenie uszkodzonych plików. Jest ona dostępna jako opcja standardowej funkcji Otwórz Plik.

Wspomaganie wspólnej pracy

W Word, Excel i PowerPoint wprowadzono opcję Send for Review, która umożliwia wysłanie dokumentu pocztą elektroniczną z automatycznie ustawionymi opcjami wprowadzania poprawek. Ulepszono też funkcje porównywania dokumentów i scalania poprawek, które pozwalają na jednoczesną obsługę wielu wersji plików z poprawkami pochodzącymi od różnych współpracowników (aplikacja biurowa porównuje kilka niezależnych plików i scala w jeden).

Office XP oferuje również usługi Microsoft SharePoint Team Services, zapewniające integrację z serwerem Microsoft SharePoint i m.in. wymianę informacji zapisanych w paskach zadań, kalendarzach lub bibliotekach dokumentów.

Excel 2002 umożliwia zapisywanie arkuszy w formacie XML, a Access oferuje opcje importu/eksportu plików w tym formacie.

Inne ułatwienia

Wszystkie aplikacje Office XP wyposażono w dodatkową ikonę na standardowym pasku narzędzi, która umożliwia bezpośrednie otwarcie nagłówka poczty elektronicznej, wprowadzenia adresu e-mail, tematu i wysyłanie dokumentu.

Standardowym elementem menu jest okienko dialogowe systemu pomocy, które umożliwia wpisanie pytania i uruchomienie systemu pomocy bez potrzeby rozwijania menu Help.

Dodatkowym elementem katalogu My Documents (Moje Dokumenty) jest My Data Sources (Moje źródła danych). Służy on do przechowywania ścieżek dostępu do baz danych lub innych źródeł informacji, ułatwiając i przyspieszając dostęp do często wykorzystywanych serwerów lub katalogów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200