Office Communications Server 2007

Czy to oprogramowanie rzeczywiście pogrąży centrale PBX? Bill Gates na październikowej premierze nowej platformy unified communications nie miał co do tego wątpliwości. Kiedy jednak zapytać analityków rynkowych, a zwłaszcza konkurencję, to pojawiają się zastrzeżenia - i co do postawionej tezy, i co do przełomowej roli OCS.

Czy to oprogramowanie rzeczywiście pogrąży centrale PBX? Bill Gates na październikowej premierze nowej platformy unified communications nie miał co do tego wątpliwości. Kiedy jednak zapytać analityków rynkowych, a zwłaszcza konkurencję, to pojawiają się zastrzeżenia - i co do postawionej tezy, i co do przełomowej roli OCS.

Office Communications Server 2007

Na premierze prezes Microsoftu tak przedstawiał nową platformę unified communications - "Wprowadza ona magię oprogramowania do telefonii. Dzięki wielofunkcyjnemu oprogramowaniu wykraczamy daleko poza to, co kojarzy się dziś z rozmową przez telefon. To kompletna transformacja branży PBX".

16 października ub.r. w San Francisco Bill Gates i Jeff Raikes, prezes Microsoft Business Division, oficjalnie wprowadzili na rynek Office Communications Server (OCS) 2007 i Office Communicator 2007 - serwerową i kliencką część firmowej platformy zunifikowanej komunikacji. Nowe oprogramowanie jest następcą wydanego w 2005 r. Live Communications Server (LCS).

OCS 2007 to centrum komunikacyjnej strategii Microsoftu, łączącej e-mail, instant messaging, funkcjonalność presence, głos i wideo. To oparty na protokole SIP (Session Initiation Protocol) serwer, obsługujący zarówno ruch głosowy IP, jak i komunikatory IM czy sesje konferencyjne. Serwer oraz Office Communicator mają umożliwić Microsoftowi szturmem zdobyć rynek komunikacji głosowej, która przyciąga takich potentatów spoza branży telekomunikacyjnej, jak Cisco i IBM. Gates przyrównuje PBX do dawnych systemów mainframe, którym brakowało elastyczności. Przeniesienie głosu do oprogramowania oznacza wydajność, redukcję infrastruktury i kosztów operacyjnych.

Microsoft obiecuje, że koszty VoIP i kompletnej platformy unified communications będą za trzy lata o 50% mniejsze niż obecnie. Także za trzy lata ponad 100 mln użytkowników systemów IT ma rozmawiać za pomocą jednego kliknięcia w oprogramowanie Microsoftu. Zdaniem firmy, to funkcja presence i IM, a nie komunikacja głosowa są głównymi sprawcami wdrażania unified communications. A poszczególne aplikacje komunikacyjne nie są zintegrowane na jednej spójnej platformie, szczególnie pod względem zarządzania. Dlatego Microsoft prezentuje OCS 2007...

Nie wszyscy są przekonani

Office Communications Server 2007

Microsoft oferuje producentom telefonów oprogramowanie Office Communicatora 2007 na zasadach licencyjnych. Na zdjęciu jeden z pierwszych telefonów z zaimplementowanym Communicatorem, firmy Polycom.

Część specjalistów, komentując zapowiedzi końca tradycyjnych PBX, uważa, że nie są one przedwczesne, ale... spóźnione. Kevin Tolly z Tolly Group zwraca uwagę, że już nie ma czegoś takiego jak tradycyjny, sprzętowy PBX. - "Lata temu centrale PBX działały z firmowym oprogramowaniem na firmowym sprzęcie. Obecnie <<tradycyjni>> dostawcy rozwiązań telefonii związali najważniejsze elementy systemu z otwartym sprzętem i powszechnie używanymi systemami operacyjnymi. Wszyscy oferują <<softphony>> działające na popularnych klientach PC i telefony VoIP, które bardziej opierają się na oprogramowaniu niż sprzęcie".

Wielu dostawców oferuje już rozwiązania unified communications. Cisco już osiem lat temu stwierdziło, że alternatywą dla telefonii na firmowym sprzęcie będzie rozwiązanie oparte na otwartym oprogramowaniu. Tyle tylko, że zarówno wobec Cisco, jak i teraz Microsoftu, podstawowym zarzutem staje się właśnie otwartość.

Współpraca zarówno z tradycyjnymi centralami PBX, jak i z platformami nieobsługującymi firmowych kodeków Microsoftu wymaga pośrednictwa serwera mediacji, wchodzącego w skład platformy OCS 2007. Odpierając zarzuty związane z wprowadzeniem niestandardowych kodeków, Microsoft argumentuje swoje działanie wysoką jakością uzyskiwanego dzięki nim głosu i udostępnia kodeki na zasadzie licencji. Z tego powodu Microsoft liczy na...

Branżowe wsparcie

Microsoft stara się przekonać jak najwięcej niezależnych producentów do projektowania telefonów czy bram współpracujących z jego platformą. OCS 2007 Open Interoperability Program formalizuje zasady współpracy z producentami, wyszczególniając trzy metody certyfikownej współfunkcjonalności:

  • SIP CSTA (Computer Supported Telephony Applications) opartą na standardzie European Communications Management Association (ECMA). Pozwala użytkownikom kontrolować rozmowy przez Office Communicatora na komputerze PC, chociaż w większości wypadków w użyciu jest aparat telefoniczny i PBX.
  • OCS Coexistence pozwala użytkownikowi prowadzić rozmowy zarówno przez dostępny już telefon, jak i Office Communicatora lub specjalny telefon dla OCS.
  • Direct SIP umożliwia wykorzystywanie tradycyjnych PBX lub IP PBX i innych urządzeń razem z OCS, przez zastosowanie bram pośredniczących.
Już teraz Microsoft ogłasza masowe wsparcie branży. Wśród 50 partnerów są wielcy producenci infrastruktury: Nortel Networks i Ericsson. Kolejny gigant - SAP AG - ma integrować funkcje OCS presence i click-to-call z Duetem - oprogramowaniem umożliwiającym dostęp do danych SAP z poziomu . LG, Polycom, Asus oraz NEC tworzą telefony (także USB), wykorzystujące oprogramowanie Microsoftu.

Testy MICROSOFT OFFICE COMMUNICATIONS SERVER 2007

Zaletą rozwiązania jest dostępność funkcji komunikacyjnych z poziomu klienta pocztowego MS Outlook oraz aplikacji MS Office. Czy zatem OCS 2007 jest w pełni funkcjonalnym i poważnym rozwiązaniem dla firm?

Możliwości platformy

Serwer OCS w połączeniu z aplikacją kliencką Communicator 2007 oferuje funkcjonalność telefonii IP, komunikację IM (Instant Messaging) oraz sprawdzanie dostępności użytkownika. Jeżeli firma korzysta również z MS Exchange 2007, wówczas można dodać usługi poczty głosowej i automatycznego operatora (autoattendant).


TOP 200